بررسی کاربرد ساندویچ پانل ساختمانی

ساندویچ پانل‌ها در واقع متریال‌هایی هستند که امروزه استفاده آن‌ها در ساختمان سازی بسیار دیده می‌شود. این دسته از متریال‌ها که به نام    ساندویچ پانل ساختمانی شناخته می شود، امروزه کاربرد بسیاری دارند و همین دلیل باعث شده تا اشکال مختلفی از این دسته از موادها ارائه شود. در این مقاله با ما همراه باشید تا به شما انواع کاربردهای ساندویچ پانل‌ها مانند ساندویچ پانل سقفی و  ساندویچ پانل دیواری را در زمینه ساختمان سازی ارائه دهیم و شما را با کاربرد اجرای ساندویچ پانل و ساندویچ پانل ساختمانی بیشتر آشنا کنیم.

اجرای ساندویچ پانل

برای اطلاعات بیشترد مورد اجرای ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

معرفی کاربرد های ساندویچ پانل در ساختمان سازی و مزایای آن

به صورت کلی ساندویچ پانل‌ها ساخته شدند تا بتوان به عنوان یک وسیله کاربردی در زمینه ساختمان سازی از آن‌ها استفاده کرد. حال اگر برای شما این سوال پیش می‌آید که این وسایل چه کاربردی در زمینه ساختمان سازی دارند، در این قسمت به شما این موضوع را ارائه می‌دهیم.

کاربرد پانل ساندویچی در ساختمان سازی عبارت اند از :

  • پایین آمدن وزن کلی سازه به دلیل پایین بودن وزن ساندویچ پانل‌ها
  • مقاوم کردن سازه در برابر انواع زلزله و به طور کلی مقاوم در برابر انواع فشارها
  • پایین آمدن کلی هزینه‌های ساخت و ساز
  • پایین آمدن زمان برای ساخت و ساز با استفاده از این دسته متریال ها
  • مقاوم بودن در برابر سرما و گرما
  • سریع تر انجام شدن کارها به دلیل راحت بودن حمل و نقل این دسته از متریال ها
  • مقاوم کردن ساختمان در برابر رطوبت
سازه های بزرگ ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پانل در ساختمان سازی چیست؟

با دانستن این موارد و استفاده کردن از ساندویچ پانل‌ها می‌توانید ساختمانی را ارائه دهید که برای شما سال های سال به خوبی کار کند و از بروز انواع خرابی ها از آن جلوگیری کنید. ساندویج پانل‌هایی که در ساختمان سازی استفاده می شوند، می‌توانند زمینه ای را برای شما و سازه شما آماده کنند که نتیجه آن کاملا باب میل شما و دلخواه شما می‌باشد.

البته که کاربرد این دسته از متریال ها در ساختمان سازی به نوعی واقعا زیاد می‌باشد و امروزه نیز با پیشرفت علم شاهد انواع تغییرات در این دسته از متریال ها بودیم که کاربرد آن‌ها را بیشتر از قبل کرده‌اند. شما می‌توانید با مطالعه انواع مقالات درمورد این سازه بسیار مفید، اطلاعات خود را در این زمینه بسیار بالا ببرید.

ساندویچ پانل ساختمانی در چه مکان هایی به کار می رود؟

به صورت کلی تولید کننده ساندویچ پانل ساختمانی دو دسته ساندویچ پانل را تولید می‌کند که به ترتیب به آن‌ها ساندویچ پانل‌های سقفی و دیواری گفته می‌شود. این دسته از ساندویچ پنل‌ها در مکان‌های بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال، شما مشاهده می‌کنید که برای ساختن بیمارستان‌های سیار از انواع ساندویچ پانل‌های ساختمانی استفاده می شود.

از نوع سقفی این دسته از پانل‌ها، معمولا برای مکان‌هایی که احتیاج به سکوت در آن‌ها وجود دارد، مانند انواع کتابخانه‌ها و یا بیمارستان‌ها استفاده می‌شود و از نوعی دیواری این دسته از پانل‌ها نیز برای عایق بودن گرما و سرما تقریبا در تمامی ساختمان‌ها استفاده می‌شود. همچنین از ساندویچ پانل متراژ پایین در صنعت ساختمان سازی مورد استفاده قرار می گیرد و بسیار پر کاربرد است.

استفاده این دسته از متریال‌ها در حال حاضر بسیار بالا می‌باشد و تقریبا در هر کجا که مشاهده کنید می‌توانید ببینید که این دسته از محصولات بسیار به چشم می‌خورند و برای ساخت انواع مکان‌ها از آن استفاده می‌شود.

حتی در خانه‌ای که در حال حاضر در آن قرار دارید نیز مقدار زیادی ساندویچ پانل برای ساخت آن استفاده شده است تا خانه بتواند علاوه بر این که عایق صدا و حرارت باشد، در برابر زلزله مقاوم و دارای وزن کمی باشد. به همین دلیل همواره استفاده از این دسته از متریال‌ها به مهندسان ساخت و ساز بسیار توصیه می‌شود.

مزایای ساندویچ پانل ساختمانی چیست؟

زمانی که شما از ساندویچ پانل‌ها برای ساخت و ساز استفاده می‌کنید، شاید از این موضوع اطلاعی نداشته باشید که مزیت‌های بسیاری را به شما ارائه می‌دهد. در واقع استفاده کردن از ساندویچ پانل‌های ساختمانی برای شما یک لیست بلند از نکات مثبتی را ارائه می دهد که در این قسمت می‌خواهیم به شما این مزیت‌ها را ارائه دهیم.

شما به عنوان یک مهندس ساختمانی، اولین چیزی که مد نظر شما قرار می‌گیرد، سریع انجام شدن کار با مصالح پیشرفته و مقاوم می‌باشد که این دسته از پانل‌ها این موضوع را برای شما به ارمغان می‌آورند. نکته بعدی اما، هزینه پایین برای ساختن مکان مورد نظر می‌باشد که بازهم می‌توانید این موضوع را با ساندویچ پانل‌ها برای خود به ارمغان بیاورید.

به این دلیل این دسته از مصالح باعث می‌شوند تا در هزینه‌های شما صرفه جویی شود، زیرا زمانی که شما از آن‌ها در ساخت و ساز استفاده می‌کنید، دیگر نیازی نیست به صورت جداگانه از عایق‌های صدا و حرارت نیز استفاده کنید زیرا این دسته از پانل‌ها تمامی این موارد را به شما ارائه می‌دهد.

دیگر مزیت استفاده از این متریال، پایین بودن وزن آن می‌باشد که در آخر نتیجه کار برای شما یک سازه با وزن بسیار سبک اما مقاوم در برابر بسیاری از فشارها و زلزله می‌باشد. پس به صورت کلی این موارد می‌تواند به عنوان مزیت استفاده از ساندویچ پانل‌ها باشد و در روند کاری شما تاثیرات بسیار مثبتی را قرار دهد.

ساندویچ پانل ساختمانی چه معایبی دارد؟

حال که تا به این قسمت به مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها اشاره کردیم، در این جا می‌خواهیم به معایب استفاده از این محصول نیز اشاره‌ای داشته باشیم. البته ناگفته نماند که معایب استفاده از ساندویچ پانل‌ها نسبت به مزایای استفاده کردن از آن‌ها بسیار پایین می‌باشد و به نوعی می‌توان گفت تنها استفاده از برخی از این دسته از پانل‌ها برای افراد باعث بروز مشکل می‌شود.

به عنوان مثال، استفاده از ساندویچ پانل‌هایی که از جنس پشم معدنی هستند برای مناطقی که گرمسیر می‌باشند توصیه نمی‌شود زیرا این دسته از ساندویچ پانل‌ها می‌توانند بین خود مقدار بسیاری از حرارت را انتقال دهند و کم کم باعث گرم شدن فضای ساختمان شوند.

عیب دیگر استفاده از این پانل‌ها، در دسته PUR/PIR قرار می‌گیرند. این دسته از ساندویچ پانل‌ها در گذر زمان به دلیل این که در بیرون و داخل خانه دمای هوای متفاوتی وجود دارد، باعث می‌شود در گذر زمان، عایق ها از نقطه مرکزی از یک دیگر جدا شوند. پس از این دسته از عایق‌ها بیشتر باید در مکان‌هایی استفاده شود که معمولا دمای هوا خیلی زیاد در آن‌ جا دارای تغییرات نیست.

موضوع بعدی را نمی‌توان گفت که صد در صد در دسته معایب استفاده از ساندویچ پانل قرار می‌گیرد اما می‌تواند در این دسته نیز حضور داشته باشد و آن‌ هم این است که در کشور ایران، افراد بسیار کمی در زمینه نصب پروفیل‌های پشم شیشه دارای مهارت می‌باشند و همین تعداد کم باعث می‌شود تا نصب این دسته از پروفیل‌ها نسبت به بقیه دارای هزینه بیشتری باشد. می‌توانیم با توسعه اطلاعات در این زمینه در بین مردم، افراد بیشتری را برای نصب پروفیل‌های پشم شیشه حاضر کنیم.

قیمت ساندویچ پانل ساختمانی چقدر است؟

قیمت ساندویچ پانل‌ها با توجه به متریالی که برای ساخت آن‌ها در نظر گرفته شده است، متفاوت می‌باشند. به عنوان مثال می‌توان قیمت ها بین 100 هزار تومان تا یک میلیون تومان در تفاوت وجود داشته باشد. پس برای این که از قیمت ساندویچ پانل دیواری، قیمت ساندویچ پانل عایق صوتی و یا هر چیزه دیگر در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید، می توانید از انواع فروشگاه‌های اینترنتی و فروشگاه‌های موجود در سطح شهر کمک گرفته و این قیمت‌ها را از این طریق به راحتی مشاهده کنید.

البته می‌توانید با ایجاد انواع تماس‌های تلفنی نیز در این زمینه اطلاعاتی را درمورد قیمت این دسته از پانل‌ها از انواع فروشگاه‌های سطح شهر بدست آورید. داشتن اطلاعات قبل از اقدام به خرید می‌تواند شما را تا حد زیادی با این که بازار در چه وضعیتی است آشنا کند و شما بتواند به راحتی بهترین پروفیل‌ها را برای خود خریداری کنید.

نصب این نوع پانل چگونه است؟

نصب این دسته از پانل‌ها می‌تواند تا حدودی راحت باشد اگر فردی با تجربه آن را انجام دهد. اما اگر نصب این محصول را به دست افراد نابلد بدهید، علاوه بر این که زمان زیادی صرف نصب این دسته از مواد می‌گذارند، نتیجه نهایی نیز محصولی نمی‌باشد که شما در انتظار آن بودید.

برای نصب این محصولات، شما ابتدا باید نر و مادگی این پروفایل‌ها را بشناسید. زمانی که نر و مادگی شناخته شد، حال به درستی آن‌ها را در کنار یک دیگر قرار بدهید و سپس اقدام به درزگیری کنید. پس از درزگیری باید از مواد ضد آب بر روی آن استفاده کنید.
در نهایت شما دارای یک سقف و یا دیواری می‌باشید که از طریق ساندویچ پانل‌ها ساخته شده و دارای کیفیتی بسیار عالی نیز می‌باشد.

سوالات متداول درباره ساندویچ پانل ساختمانی

  1. قیمت مصالح ساندویچ پانل ساختمانی را از چه طریقی مشاهده کنیم؟ به راحتی می توانید با مراجعه به انواع فروشگاه‌های اینترنتی و انواع سایت‌های مخصوص اطلاع رسانی قیمت‌ها، “قیمت ساندویچ پانل ساختمانی“ را مشاهده کنید.
  2. خرید ساندویچ پانل در تهران چگونه می تواند انجام شود؟ شما می‌توانید به صورت حضوری به انواع فروشگاه‌های موجود در شهر خود مراجعه کرده و این دسته از پروفیل‌ها را با قیمت و کیفیتی بسیار عالی از این طریق خریداری کنید.
  3. آیا این دسته از مصالح دارای معایب می‌باشد؟ ساندویچ پانل‌ها دارای معایب بسیاری هستند که یکی از آن‌ها نداشتن افراد با تجربه در زمینه نصب پروفیل‌ های پشم شیشه و هم‌چنین انتقال حرارت در بین پروفیل‌هایی که با مواد معدنی ساخته شده است نیز جزء دسته معایب استفاده از ساندویچ پانل می‌باشد.
امتیازدهی