آشنایی با انواع سازه های ساخته شده با ساندویچ پانل

سازه ساندویچ پانل

اگر بخواهید یک خانه یا یک سازه را بسازید معمولا به چه چیزهایی نیاز دارید؟ یکی از این مصالح سازه ساندویچ پانل است. در پاسخ به این سوال باید گفت که عوامل بسیار زیادی در این موضوع دخیل هستند، اما یکی از مهم‌ترین چیزهایی که برای یک ساخت ساختمان استفاده می‌شود ساندویچ پانل سقفی  و ساندویچ پانل دیواری و مصالح آن است. مصالحی که امروزه در ساختمان ها استفاده می‌شوند با انواع سنتی قبلی تفاوت دارند.  در این مقاله قصد داریم آشنایی با انواع سازه های ساخته شده با اجرای ساندویچ پانل را بخوانیم و درباره این موضوع اطلاعات بیشتر به دست آوریم. پس با ما همراه باشید.

انواع سازه های ساندویچ پانلی کدامند؟

ساندویچ پانل ها از دو لایه یک ماده سخت تشکیل شده است که به دو طرف یک هسته سبک وزن متصل شده است. این سه جزء با هم به عنوان یک ترکیب عمل می کنند. یعنی ترکیبی از ویژگی‌های اجزا منجر به عملکرد بهتری نسبت به آنچه که اگر به تنهایی عمل می‌کردند، می‌شود. هسته سبک وزن دو وجه را در موقعیت صحیح نگه می دارد، در برابر نیروهای برشی مقاومت می کند و عایق را فراهم می کند، در حالی که دو وجه دوام، مقاومت در برابر آب و هوا و ضربه را فراهم می کند و در برابر نیروهای کشش و فشار درون صفحه مقاومت می کند. ساندویچ پانل ها را می توان در انواع سازه ها مورد استفاده قرار داد. با این حال، در حالی که سازه ساندویچ پانل به طور کلی در کاربردهای صنعتی استفاده می شوند، برخی از پروژه های مسکن از پارتیشن های گل میخ و ساندویچ پانل نیز استفاده می کنند. با توجه به زمان نصب کوتاه و پوشش واحد بزرگ، ساندویچ پانل دیواری  بیشترین محبوبیت را در ساخت  انواع زیر دارند:

  • ساختمان های انبار
  • مراکز لجستیکی
  • امکانات ورزشی
  • سردخانه و فریزر
  • مراکز خرید
  • ساختمان های تولیدی
  • ساختمان های اداری

ساندویچ پانل ها را می توان با سایر راه حل های سازه ای ترکیب کرد. یک گزینه محبوب، نصب پانل ها به عنوان روکش خارجی برای دیوارهای بیرونی مراکز خرید و همچنین به عنوان عایق حرارتی از جمله سازه های سقفی با لایه ساندویچی: صفحات پروفیل جعبه، عایق حرارتی (مانند ساندویچ پانل های هسته PIR Thermano) و یک غشای ضد آب است.

انواع سازه های ساندویچ پانلی کدامند

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در سازه ها چیست؟

همان طور که گفتیم استفاده از “سازه ساندویچ پانل” امروزه بسیار گسترده شده است زیرا این مصالح فواید بسیار بیشتری نسبت به بقیه انواع وسایل و مصالح مورد استفاده در سازه دارند. تعدادی از مزایا و فواید استفاده از ساندویچ پانل را در اینجا معرفی می‌کنیم.

  • نصب سریع و آسان

برخلاف سیستم‌های سنتی، ساندویچ پانل‌های تولیدی کاملاً سازگار و آماده مونتاژ هستند که در ابعاد، انواع عایق و رنگ‌های مورد نیاز بر اساس ساختار تأسیسات شما با فرآیندهای مهندسی و کنترل کیفی انجام شده از قبل در کارخانه آماده می‌شوند. نصب ساندویچ پانل ها با اتصالات کم روی سطوح پهن بسیار آسان است. با استفاده از فرصت های حمل و نقل پیشرفته و تجهیزات بالابر مکانیکی، مدت زمان حمل و روکش به طور قابل توجهی کاهش می یابد. بنابراین، پروژه شما در یک بازه زمانی کوتاه تحویل داده می شود و به شما امکان می دهد در زمان صرفه جویی داشته باشید.

  • عایق حرارتی کامل

عایق حرارتی به معنای کاهش انرژی صرف شده در زمستان برای گرم شدن و در تابستان برای سرمایش و اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از انتقال گرما با هدف زندگی در محیط های راحت است. انواع پانل ها مثل ساندویچ پانل سقفی یک مصالح ساختمانی است که برای عایق کاری حرارتی بسیار مناسب است. ساندویچ پانل با استفاده از مواد عایق PUR، PIR، EPS و پشم معدنی عایق حرارتی بالایی دارد. عایق حرارتی با ساندویچ پانل از مشکلاتی مانند کپک زدگی و رطوبت ناشی از حرکات حرارتی و تراکم جلوگیری می کند و استحکام و دوام ساختمان شما را تضمین می کند. ضخامت مواد عایق در ساندویچ پانل با توجه به ظرفیت تحمل بار، شرایط منطقه ای، هدف استفاده از ساختمان و ارزش عایق حرارتی متفاوت است.

  • صرفه جویی در هزینه ها

در بسیاری از انواع ساختمان ها می توانید با انتخاب ساندویچ پانل مناسب در زمان ساخت و نصب صرفه جویی کنید. به لطف ویژگی نصب آسان، می توانید بدون ایجاد وقفه در فعالیت های روزمره در ساختمان، کارهای توسعه و بازسازی را انجام دهید. علاوه بر این، پانل ها هم اقتصادی و هم کاربردی هستند، زیرا می توان آنها را جدا کرد و دوباره استفاده کرد. سبک بودن سازه ساندویچ پانل به شما این امکان را می دهد که از نظر حمل و نقل و هزینه های ساختمان اصلی بهره مند شوید. همچنین با اجرای ساندویچ پانل ، هزینه نگهداری آنها به دلیل ساختار بادوام پایین است. به طور خلاصه، ساندویچ پانل هم یک راه حل سریع و زیبایی شناختی است و هم برای طول عمرش مقرون به صرفه است.

  • زیبایی ساختمان

شما می توانید با سازه ساندویچ پانل های طراحی شده در رنگ های مختلف و ساختاری که آنها را به صورت افقی، عمودی یا زاویه ای قرار می دهد، به دیوارهای بیرونی ساختمان خود جان بخشید و ظاهر زیبایی به دست آورید. به دلیل قابلیت استفاده در قسمت های داخلی نیز می توانید طرح های مختلفی را با ساندویچ پانل متراژ پایین  ایجاد کنید.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در سازه ها چیست

برآورد هزینه ساخت سازه با ساندویچ پانل

برای محاسبه قیمت ساندویچ پانل ها و برآورد هزینه ساخت یک سازه ساندویچ پانل اول از همه به اندازه گیری احتیاج داریم. برای این منظور باید اندازه های سازه خود را دقیق داشته باشیم و نقشه آن را حتما دقیق مشاهده کنیم. سپس روی نقشه باید محل دیوارهایی که قرار است عایق ساندویچ‌ پنل هستند را علامت میزنیم و بر اساس آن اندازه ها را به دست می آوریم. در مرحله بعد باید این ورقه های ساندویچ پنل را اندازه بگیریم و قیمت آن ها را به دست آوریم. اما به علتی که قیمت این محصول متغیر است بهتر است قیمت روز را در این موضوع به دست آوریم. معمولا قیمت های ساندویچ پنل ارزان تر از مصالح دیگر است و می توانید به راحتی نیز از آن استفاده کنید.

ساخت سازه با ساندویچ پانل ارزان تر است یا سایر مصالح؟

همان طور که در بالا بیان کردیم یکی از مهم‌ترین مزایای استفاده از ساندویچ پانل ها ارزان بودن آن ها است. این مواد قیمت کمتری نسبت به مصالح دیگر دارند به همین خاطر یک‌ دیوار که با سازه ساندویچ پانل ساخته می شود ارزان تر می شود. هم چنین این دیوارها قابلیت مونتاژ شدن دارند، به این صورت که در کارخانه به صورت دیوار تولید شده و‌ به دست مشتری می رسند. به همین دلیل راحت تر نسب می شوند و نیازی به چند کارگر برای این کار نیست. فقط باید از یک‌ نفر متخصص بخواهیم که این کار را انجام دهد. زمان انجام این کار نیز بسیار کمتر از مصالح دیگر است به همین دلیل در انرژی و وقت و هزینه های مربوط به این دو موضوع نیز صرفه جویی می شود.

در هنگام نصب ساندویچ پانل به چه نکاتی باید توجه کرد؟

نصب سازه ساندویچ پانل را می توان به چند مرحله تقسیم کرد.  هرکدام از این مراحل دارای نکاتی است که باید به آن ها توجه کرد. در این جا به آن ها اشاره می کنیم.

  • حمل پانل ها به محل ساخت و باراندازی آن ها

برای بسته های تا 6 متر طول: پانل ها را می توان به صورت دستی یا با لیفتراک تخلیه کرد. توصیه می شود از لیفتراک هایی با عرض شاخک قابل تنظیم استفاده کنید – حداقل فاصله دوشاخه باید 2 متر با عرض 150 میلی متر باشد. برای بسته های بیش از 6 متر طول:  چنین بسته هایی باید با استفاده از تسمه نقاله و بوم های پخش کننده بلند شوند. هنگام تخلیه پانل ها از پشتیبانی نقطه ای خودداری کنید. در غیر این صورت خطر آسیب دیدن آستر پایین ترین پنل وجود دارد.

  • برداشتن روکش محافظ

بهتر است روکش را درست قبل از انتقال پانل به محل نصب جدا کنید. برداشتن روکش پس از نصب پانل توصیه نمی شود.

  • نصب سازه  ساندویچ پانل

ایمن ترین و توصیه شده ترین راه حل مونتاژ، استفاده از بالابرهای خلاء برای حمل و نقل پانل ها است. پانل اول را با استفاده از بست هایی که در تمام ضخامت پانل نفوذ می کنند به دیوار ساختمان نصب کنید.

در هنگام نصب ساندویچ پانل به چه نکاتی باید توجه کرد

قیمت هر متر مربع ساندویچ پانل چقدر است؟

برای اطلاع از هر متر مربع  از سازه ساندویچ پانل و لیست قیمت ساندویچ پانل متر مربع بهتر است به سایت های معتبر در این زمینه مراجعه کنید. معمولاً شرکت هایی که این این مصالح را تولید می کنند یا وارد می کنند سایت هایی نیز برای اطلاع مشتریان از محصولات دارند. این سایت ها قیمت های دقیق را در اختیار افراد قرار می‌دهند. می‌توانید با مراجعه به این سایت ها قیمت ها را به دست بیاوریم. هم چنین می توانیم از افراد با تجربه در این زمینه نیز کمک گرفته و قیمت ساندویچ پانل را به دست آوریم.

بهترین نوع ساندویچ پانل کدام است؟

انواع مختلفی از هسته ها در تولید ساندویچ پانل استفاده می شود. پشم معدنی، پلی یورتان فوم شده (PU، PUR) و اصلاح آن – فوم پلی ایزوسیانورات (PIR، IPN)، و همچنین پلی استایرن فوم شده (فوم پلاستیکی) بیشترین کاربرد را دارند.

سوالات متداول

نکات نصب ساندویچ پانل را کجا مطالعه کنیم؟

برای اینکه نکات نصب ساندویچ پانل را به صورت دقیق بدانیم و از بهترین ساندویچ پانل آگاهی داشته باشیم می توانیم به سایت های معتبر در این زمینه مراجعه کنیم.

آدرس فروشگاه ساندویچ پانل را چطور پیدا کنیم؟

برای پیدا کردن آدرس این فروشگاه ها می توان به سایت های آن ها در اینترنت مراجعه کرد و یا اینکه از صنف مصالح ساختمان آن را پرسید.

قیمت ساندویچ پانل سردخانه چقدر است؟

برای اینکه از قیمت دقیق سازه ساندویچ پانل سردخانه ای خبر داشته باشید بهتر است اول به نوع آن توجه کنید و سپس قیمت روز این نوع را از فروشگاه های معتبر سوال کنید چون ممکن است هر روز متغیر باشد.

امتیازدهی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.