آشنایی با استاندارد ها و کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ

یکی از مشاغلی که امروزه بسیار پرطرفدار شده است و افراد زیادی سعی دارند تا آن را انجام دهند، پرورش قارچ است. اما آیا تا به حال با خود فکر کرده ‏اید که چه مکان یا سازه‎ای برای این کار مناسب است؟ در جواب باید گفت که ساندویچ پانل ‏ها این مصالح مدرن برای پرورش قارچ یکی از بهترین و استانداردترین سازه‌ها هستند. از این رو تصمیم گرفتیم تا کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ را در این مطلب بیان کنیم و اطلاعات کامل در این زمینه را به شما بدهیم همچنین تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم.. اگر قصد راه ‎اندازی یک سالن پرورش قارچ دارید، این مقاله را از دست ندهید.

اجرای ساندویچ پانل

برای اطلاعات بیشتر در مورد اجرای ساندویچ پانل کلیک کنید

استاندارد های سالن پرورش قارچ

بهتر است قبل از آن که کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ را بیان کنیم، استانداردهای مورد نیاز برای یک سالن پرورش قارچ را در نظر بگیریم. از این طریق می‎توان در ادامه مطلب آگاه شد که چه ساندویچ پانل و یا چه ساندویچ پانل دیواری برای پرورش قارچ مناسب است.
عوامل زیادی باید برای یک سالن پرورش قارچ در نظر گرفته شود تا آن سالن استاندارد به نظر برسد. از جمله اینکه سالن باید به گونه‌ای طراحی و ساخته شود که بتوان راحت آن را ضدعفونی و نظافت کرد. این کار برای سالن پرورش قارچ بسیار ضروری است زیرا محیط باید کاملا تمیز باشد. مصالحی که برای ساخت سالن از آن‌ها استفاده شده است باید دمای محیط را مناسب نگه دارند و در برابر دمای پختن مقاومت از خود نشان دهند. هم‌چنین این مصالح باید بتوانند رطوبت و حرارت را در خود نگه دارند و ضدآب باشند. نباید این مصالح به‌ گونه‌ای باشند که روی رنگ و بوی قارچ‌ها تاثیر بگذارند.
حرارت در این سالن باید بین ۱۵ تا ۱۸ درجه سانتی گراد باشد. یک مرحله به نام ریسه دوانی نیز وجود دارد که دما در این مرحله هم باید بین ۲۱ تا ۲۷ درجه تنظیم شود. تهویه سالن هم باید روی دیواره‌ها به درستی تنظیم شود. هم‌چنین بهتر است از مصالح عایق در آن استفاده شود‌.
بهتر است سالن تقسیم بندی شده ساخته شود. یعنی یک قسمت فقط برای پرورش قارچ باشد. قسمت انبار جدا مشخص شود و بخشی که قرار است قارچ‎ها به بیرون برای فروش بروند نیز جدا از سالن پرورش باشد. در این صورت بهداشت و تمیز بودن بهتر رعایت می‌شود.

استاندارد های سالن پرورش قارچ

در کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ عایق بندی باید به چه صورت باشد؟

در بالا بیان کردیم که سالن پرورش قارچ باید عایق بندی درستی داشته باشد. در این صورت است که محصول نهایی با کیفیت و درست به عمل می‌آید‌. بنابراین برای اجرای ساندویچ پانل در ساخت سالن قارچ مهم‌ترین موضوع عایق پانل در نظر گرفته می‌شود.
ساندویچ پانل‌هایی که با پوسته آن‌ها با فولاد گالوانیزه ساخته شده‌اند یا اینکه آلوزینک هستند، می‌توانند به عنوان عایق بهتر عمل کنند‌. هم‌‌چنین وجود هسته پلی یورتان هم باعث عایق بندی بهتر ساندویچ پانل خواهد شد‌‌. با این بهتر است ساندویچ پانل سقفی در این سالن‌ها را با هسته پشم شیشه انتخاب کرد.
زیرا وزن سبک‌تری دارند و عایق نیز هستند‌‌. البته سقف باید به صورت شیب دار ساخته شود. اگر در سقف روزنه‎ای وجود داشته باشد و نور آفتاب وارد شود این مورد هم ممکن است برای پرورش قارچ مناسب نباشد.
هم‏‏چنین پانل‎ ها باید عایق رطوبت و گرما هم باشند. این دو ویژگی برای پرورش قارچ بسیار مهم هستند و اگر از رطوبت هوا کم شود ممکن است قارچ ‎ها اصلا رشد نکنند. بنابراین در اجرای ساندویچ پانل باید به بهترین روش عایق شده باشند تا هیچ گرمایی از سالن بیرون نرود.

در کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ عایق بندی باید به چه صورت باشد

کدام نوع ساندویچ پانل برای دیوار سالن پرورش قارچ در برابر آتش مقاوم‏تر است؟

یکی دیگر از مواردی که کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ تاثیرگذار می شود در بالا برای سالن پرورش قارچ بیان شد، ضد حریق بودن دیواره ‏ها است. ساندویچ پانل‏ها در این مورد یکی از بهترین مصالح استفاده شده هستند. پانل‏ ها علاوه بر اینکه عایق هستند، می‎توانند در مقابل آتش نیز ضد حریق باشند و اجازه رسیدن آسیب زیاد به محوطه را ندهند.
یکی از بهترین ساندویچ پانل‏ ها در این زمینه مانند نوعی که در بالا بیان کردیم پلی یورتان است. فوم استفاده شده در این نوع از پانل ‏ها پلی یورتان بوده که بسیار در مقابل آتش کند سوز هستند. بنابراین ساندویچ پانل دیواری در سالن‏ های پرورش قارچ را باید از نوع پلی یورتان در نظر بگیریم. البته هسته پلی استایرن یا پشم شیشه هم برای این منظور خوب در نظر گرفته می‎شوند.
برای اینکه عایق بودن را با کیفیت بالا تجربه کنیم بهتر است ضخامت فوم پلی یورتان بین 5 تا 7 باشد. در این صورت هم روی کیفیت قارچ‏های پرورشی تاثیر می‎گذارد و هم ممکن است در صورت آتش سوزی ضد حریق بودن درست عمل نکند.

مزایای ساندویچ پانل برای سالن پرورش قارچ

علاوه بر مواردی که در بالا به عنوان کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ بیان کردیم، موارد دیگری نیز به عنوان مزایا وجود دارند که باعث می‌شود شما به جز ساندویچ پانل‎ ها، مصالح دیگری را برای ساخت سالن انتخاب نکنید.
از جمله مزایا می‏توان به این اشاره کرد که ساندویچ پانل‏ ها به نوعی مصالح پیش ساخته در نظر گرفته می‌شوند. چه ساندویچ پانل متراژ پایین و چه متراژ بالا را می‏توان به راحتی برای این کار خریداری کرد و یک سالن را در زمان کم و سریع ساخت. هم‏چنین گفتیم که نظافت و ضدعفونی بودن محیط برای پرورش قارچ بسیار مهم است.
ساندویچ پانل‏ها راحت شسته می‎شوند و تمامی دیواره‎های ساندویچ پانلی را می‏توان کاملا ضدعفونی کرد. هم‎چنین به علت یک دست بودن دیواره ‏ها امکان ورود هیچ حشره یا حیوانی به داخل سالن وجود ندارد و حتی نمی‏توان این دیواره ‎ها را سوراخ کرد.
بنابراین جوندگان مانند موش نیز نمی‎توانند وارد سالن شوند. هزینه خرید بسیاری از ساندویچ پانل‏ ها از مصالح دیگر کمتر است. به همین دلیل شما به راحتی می‎توانید یک سالن را در زمان کم با ساندویچ پانل ساخته و هزینه کمتری را مصرف کنید.

کلام آخر

کاربرد ساندویچ پانل برای پرورش قارچ بسیار مهم در نظر گرفته می‎شود زیرا یکی از استاندارد ترین مصالح برای این کار ساندویچ پانل‎ها هستند. از این رو در این مقاله ابتدا استاندارد سالن پرورش قارچ را بیان کردیم. سپس استفاده از ساندویچ پانل‏ها برای رعایت این استانداردها را مشخص کردیم که باید عایق باشند و ضد آتش. بعد از آن درباره مزایای استفاده از پانل‏ها صحبت کردیم تا اطلاعات لازم در این زمینه داده شود.

امتیازدهی