همه چیز درباره کاربرد ساندویچ پانل در ساخت سازه ها

ساندویچ پانل‌ها، مصالحی می‌باشند که امروزه کاربرد بسیار زیادی در زمینه انواع ساخت و سازها دارند.  کاربرد ساندویچ پانل در صنعت ساختمان سازی، کار را برای افراد بسیار راحت کرده‌اند و در سازه‌های بسیاری مانند ساندویچ پانل سقفی  و  ساندویچ پانل دیواری شما مشاهده می‌کنید که این دسته از ورقه‌ها قرار می‌گیرند و برای افراد ساخت و ساز‌های بسیاری را ارائه می‌دهند. در این مقاله ما قصد داریم شما را به آشنایی با انواع کاربرد ساندویچ پانل ها در سازه ها دعوت می‌کنیم. با ما همراه باشید تا در کنار یک دیگر یک به یک به این محصول شگفت انگیز بپردازیم و اطلاعات بسیار خوبی را در زمینه اجرای ساندویچ پانل به شما عزیزان ارائه دهیم.

ساندویچ پانل متراژ پایین

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساندویچ پانلی متراژ پایین کلیک کنید

آشنایی با مهم ترین کاربرد ساندویچ پانل در سازه ها

ساندویچ پانل‌ها جزء دسته مصالح بسیار مهم در کنار انواع بتن‌ها و فولادها می‌باشد. ساندویچ پانل‌ها در واقع مانند یک عایق به صورت بیرونی عمل می‌کنند که وزن بسیاری از سازه را بر روی خود تحمل می‌کنند. شما این دسته از پوشش‌ها را بیشتر در سقف‌ها و دیواره‌ها مشاهده می‌کنید و به همین دلیل است که می‌گوییم وزن بسیاری را بر روی خود تحمل می‌کنند.

هم چنین این دسته از مصالح در ساختمان سازی مانند عایق نیز عمل می‌کنند. به این صورت که آن‌ها را می‌توان به عنوان انواع عایق‌های صدا و گرما مورد استفاده قرار بدهند. دیگر کاربرد این دسته از مصالح نیز استفاده از آن برای قسمت‌هایی از خانه می‌باشد که در برابر رطوبت قرار می‌گیرند. انواع مختلف سادویچ پانل‌ها می‌توانند به صورت ضد آب عمل کنند و رطوبت را از فضای خانه دور نگهدارند. به همین دلیل است که می‌گویند اگر قصد دارید یک سازه بسیار خوب و مطمئنی را برای خود داشته باشید، از سادویچ پانل‌ها برای ساخت آن‌ها استفاده کنید.

آشنایی با انواع و کاربرد آبرو در ساندویچ پانل

کاربرد ساندویچ پانل ها در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند؟

امروزه مکان‌های بسیاری وجود دارد که شما با ساختن آن‌ها می‌توانید در سازه‌های آن از ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود. برای ساختن سازه‌ها، امروزه بیشتر از ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود زیرا علاوه بر این که در زمان کم به شما محصول نهایی را تحویل می‌دهد، ویژگی‌های بسیاری دیگر نیز در این زمینه دارد که باعث می‌شود شما یک محصول نهایی بدون عیب و نقص داشته باشید. به عنوان مثال، ساندویچ پانل متراژ پایین به دلیل وزن بسیار سبکی که دارد را می توانید در هر اندازه که می خواهید سفارش دهید و به منطقه مربوطه ببرید.

اگر بخواهیم به صورت کلی به کاربرد ساندویچ پانل‌ها اشاره کنیم و هم چنین اشاره به این موضوع داشته باشیم که در چه مکان‌هایی می توان از این دسته از مصالح استفاده کرد، باید بگوییم که در مکان‌هایی مانند انواع بیمارستان‌های سیار، انواع اتاق عمل‌ها، مدارس، درمانگاه‌ها، انواع مراکز خصوصی و عمومی مانند انواع سوله‌ها، برای ساخت اکثر ویلاها و انواع کانکس‌ها نیز بسیار مشاهده می‌کنیم که در این قسمت برای استفاده ارائه می‌‌شوند و در انتها کاری را به ما تحویل می‌دهند که تا به امروز نظیر آن را در جایی ندیدیم.

کاربرد ساندویچ پانل ها در چه مکان هایی مورد استفاده قرار می گیرند

ساندویچ پانل پلی یورتان چه کاربردی دارد؟

یکی از انواع ساندویچ پانل‌های بسیار پر کاربردی، ساندویچ پانل پلی یورتان می‌باشد که امروزه نیز بسیاری از افراد از این دسته از ساندویچ پانل‌ها بیشتر از دیگر مصالح استفاده می‌کنند. اگر برای شما سوال پیش آمده است که کاربرد ساندویچ پانل پلی یورتان چه چیزی می‌تواند باشد، باید بگوییم که این دسته از ساندویچ پانل‌ها که دارای فوم پلی یورتان می باشند

خاصیت نسوز دارند. یعنی ضریب انتقال حرارت آن‌ها بسیار پایین است.

در برابر فرسایش کاملا مقاوم می‌باشند و کمتر دچار خوردگی می‌شوند.

رطوبت را به خود جذب می‌کنند. این دسته از ساندویچ پانل‌ها برای مناطقی که دارای رطوبت بالا هستند بسیار مناسب می باشند.

خاصیت آنتی باکتریال دارد و حشرات موزی را دور می‌کند. به همین دلیل است که برای ساخت انواع اتاق عمل‌ها از این دسته از ساندویچ پانل‌ها استفاده می‌شود.

از دیگر “ویژگی ساندویچ پانل“ ‌ پلی یورتان نیز می‌توان به کم وزن بودن آن‌ اشاره کرد که کار مصرف کنندگان را در هنگام حمل بسیار آسان می کند. همچنین این پانل ویژگی هایی همچون، مقاون بودن آن ها در برابر تغییرات آب و هوایی و پایین بودن چگالی آن ها‌ اشاره کرد که موارد بسیار مهم به هنگام ساخت سازه‌ها هستند که باید آن‌ها را در نظر داشت. با انتخاب ساندویچ پانل پلی یورتان می‌توانید یک سازه بسیار مستحکم با طول عمر بالا برای خود داشته باشید.

معایب ساندویچ پانل در سازه ها چیست؟

ساندویچ پانل‌ها در هر رده‌ای دارای مزایای بسیاری هستند. این دسته از مصالح که با بودن در کنار دیگر مصالح مانند انواع بتن‌ها می‌توانند به خوبی عمل کنند اما دارای معایبی نیز می‌باشند. البته این موضوع کاملا طبیعی است زیرا هیچ چیزی نمی‌تواند بدون اشکال باشد و همواره مشکلی در این بین وجود دارد. برای ساندویچ پانل‌هایی که در انواع سازه‌ها نیز از آن‌ها استفاده می‌شود نیز این مشکلات وجود دارند. اگر بخواهیم به این دسته از معایب بپردازیم، در ابتدا باید بگوییم که تعداد آن‌ها آنقدر زیاد نیست که بخواهد شما را نگران کند، پس شاید همین پایین بودن تعداد کم معایب آن نیز خود به عنوان یک مزیت محسوب شود!

اما به صورت کلی معایب ساندویچ پانل‌ها عبارت اند از :

ساندویچ پانل‌هایی که از پشم معدنی تهیه می‌شوند، انتقال حرارتی بالایی دارند و موجب آتش سوزی در مناطق گرمسیر می‌شوند.

ساندویچ پانل‌هایی که در دسته PUR/PIR قرار می‌گیرند به دلیل این که هوای داخل خانه با بیرون از خانه متفاوت می‌باشد، ممکن است با گذر زمان ورقه ها از فوم جدا شوند.

اگر بخواهید این دسته از پانل‌ها را به همراه پشم شیشه استفاده کنید، نیازمند فردی هستید که در این زمینه به خوبی دارای تجربه باشد و به همین دلیل ممکن است برای شما هزینه بسیاری را در بر داشته باشد.

می‌توان با بالا بردن علم خود در زمینه این مشکلات، به حل آن‌ها پرداخت و معایب این عایق‌های بسیار خوب را به حداقل رساند. این موضوع طرحی است که باید مد نظر افرادی که در این زمینه فعالیت می‌کنند قرار بگیرد.

معایب ساندویچ پانل در سازه ها چیست

مزایای ساندویچ پانل در سازه ها چیست؟

همان طور که به معایب این دسته از مصالح اشاره کردیم، در این قسمت نیز به مزایای این دسته از مواد می‌پردازیم. همان طور که اشاره کردیم، مزایای استفاده از ساندویچ پانل در سازه‌ها بسیار زیاد می‌باشد و تعداد آن‌ها به هیچ عنوان قابل مقایسه با معایب آن‌ها نمی‌باشد. به عنوان مثال، زمانی که شما در سازه خود از ساندویچ پانل استفاده کنید، باعث می‌شود تا حمل و نقل سازه شما بسیار راحت باشد زیرا ساندویچ پانل‌ها وزن بسیار پایینی دارند.

ساندویچ پانل‌ها به سازه خاصیت زد زلزله می‌دهند و برای شما بهترین مکان را ارائه می‌دهند. نصب این دسته از مصالح در بین دیگر مصالح آنقدر راحت و سریع انجام می شود که در زمان شما صرفه جویی بسیار چشم گیری انجام می‌شود.

اگر از این دسته از موارد در سازه‌های خود استفاده کنید، می‌توانیم بگوییم که در انتها شما دارای یک ساختمان با داشتن عایق‌های حرارتی و برودتی می‌باشید و هم‌چنین این عایق‌ها برای شما به عنوان عایق صدا نیز عمل می‌کنند.

از دیگر مزایای این موضوع نیز می‌توان به قابلیت شست و شو آن‌ها، استحکام این دسته از موارد، مقاوم بودن در برابر آتش و زنگ زدگی و نداشتن بوی خاص و شیمیایی اشاره کرد. البته ناگفته نماند که مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها بسیار زیاد می‌باشد و در این قسمت تنها مزایای مهم و ضروری آن را به شما عزیزان ارائه دادیم.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌ها آنقدر زیاد می‌باشد که باعث می‌شود هر فردی برای ساخت یک سازه با امنیت اولین گزینه خود را این دسته از عایق‌ها قرار دهد.

انواع عایق این پانل ها کدامند؟

همان طور که از ابتدا بارها به این موضوع اشاره کردیم، انواع پانل‌ها در بازار وجود دارند که در سازه‌ها قرار می‌گیرند و به عنوان عایق نیز عمل میکنند. البته ساندویچ پانل‌ها در این زمینه نیز متفاوت هستند و هر کدام برای یک کار ساخته شده است. ساندویچ پانل پلی یورتان برای عایق بودن در برابر رطوبت‌ها استفاده می‎شوند، ساندویچ پانل شم سنگ برای عایق بودن در برابر حریق استفاده می شوند، ساندویچ پانل دیواری برای عایق بودن در برابر رطوبت‌های بین دیواری استفاده می‌شود، ساندویچ پانل سقفی برای عایق بودن در برابر حرارت، ساندویچ پانل سردخانه‌ای به همراه ساندویچ پانل نسوز نیز از نامشان کاملا مشخص است که در چه زمینه‌هایی برای سازه ایجاد عایق می‌کنند.

داشتن تنوع در بین عایق‌های موجود در ساندویچ پنل‌ها این موضوع را پیش روی ما قرار می‌دهد که امروزه می‌توان به راحتی امنیت ساختمان خودمان را تامین کنیم و دیگر نباید بگذاریم تا مشکلات بزرگی مانند انواع نم زدگی‌ها پایه و اساس ساختمان را بهم بریزد و عواقبی را با خود به دنبال داشته باشد. این که از امکانات امروزی جهت داشتن سازه‌های بهتر استفاده نکنیم، در واقع ظلمی است که در حق خودمان می‌کنیم.

سوالات متداول

  1. کاربرد ساندویچ پانل دیواری چیست؟ کاربرد این دسته از ساندویچ پانل‌ها برای جلوگیری از بروز انواع رطوبت می‌باشد که می‌توانید با استفاده کردن این دسته عایق‌ها سازه خود را به دور از رطوبت نگهدارید.

    این دسته از ساندویچ پانل‌ها در چه زمینه‌هایی عایق حرارتی هستند؟ این دسته از ساندویچ پانل‌ها در زمینه‌ها مختلف مانند جلوگیری از رطوبت، گرما، حرارت و هم چنین انتقال آتش فعالیت دارند.

    آیا ساندویچ پانل‌ها دارای معایب هستند؟ این دسته از عایق‌ها علاوه بر این که دارای انواع مزایا می‌باشند، دارای انواع معایب نیز می‌باشند که می‌توان به بالا بودن نصب هزینه آن‌ها در کنار پشم شیشه و هم‌ چنین ایجاد آتش در دسته عایق‌هایی که از پشم معدنی در آن‌ها استفاده شده است اشاره کرد.

امتیازدهی