بررسی فرق ساندویچ پانل با 3d پانل

در ابتدای ماجرا باید برایتان سؤال باشد که منظور از ساندویچ پانل و 3d پانل چیست و در چه مواردی استفاده می‌شوند؟ چنانچه قصد خرید و استفاده از این محصولات را دارید بهتر است از کاربرد، قیمت و … آنها مطلع باشید. ما در این محتوا قصد داریم اطلاعات جامعی راجع به مدل های متنوع ساندویچ پانل از قبیل ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری صحبت کنیم. در ادامه به بررسی نحوه اجرای ساندویچ پانل و سپس فرق ساندویچ پانل با 3d پانل خواهیم پرداخت.  با ما همراه باشید.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

فرق ساندویچ پانل با 3D پانل

خرید ساندویچ پانل متراژ پایین

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساندویچ پانل متراژ پایین و نحوه خرید آن کلیک کنید

ساندویچ پانل چیست؟

در ابتدا باید بگوییم که ساندویچ پانل‌ها به‌عنوان عایق در ساخت‌وسازها مورد استفاده قرار می‌گیرند و در انواع مختلفی با توجه به کاربردی که دارند به تولید می‌رسند. هرکدام از انواع این محصول دارای مزایا و معایب خاص خود می‌باشند و از همه آنها در هر سازه‌ای که می‌خواهیم نمی‌توانیم استفاده کنیم. بلکه باید به کاربرد و اجزای تشکیل‌دهنده آن توجه کرده و سپس اقدام به انتخاب و خرید آن برای ساختمان مورد نظر کنیم تا دچار خسارت جانی و مالی نشویم. اگر نگاهی به بدنه و ساختمان این محصول بیندازیم خواهیم فهمید که ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل متراژ پایین از یک هسته عایق و دو پوسته کامپوزیت فلزی یا پلیمری تشکیل می‌شوند. هسته عایق در بین این دو پوسته قرار می‌گیرد. جنس آن از انواع مختلفی از مواد عایق مانند پلی‌اورتان سفت و سخت (PUR)، پلی ایزوسیانورات (PIR)، پلی‌استایرن منبسط شده (EPS)، پشم معدنی و در کل مواد کامپوزیتی می‌باشد. این محصول از ۵ لایه تشکیل می‌گردد که یک مورد از “فرق ساندویچ پانل با 3d پانل” می‌باشد.
ساندویچ پانل چیست

انواع ساندویچ پانل

همان‌طور که گفتیم ساندویچ پانل‌ها در انواع مختلفی با توجه به کاربردی که دارند به تولید می‌رسند و میخواهیم فرق ساندویچ پانل با 3d پانل را بررسی کنیم. انواع این محصول از لحاظ کاربردی که دارند عبارت‌اند از ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی که اجرای ساندویچ پانل در این دو مورد متفاوت از هم می‌باشد. از لحاظ جنس بدنه به ۴ دسته یک رو ورق و یک رو فویل، هر دو سمت فویل، هر دو طرف نایلون و یک رو ورق و یک رو کاغذ تقسیم می‌شوند. همچنین اگر جنس لایه میانی ساندویچ پانل‌ها را در نظر بگیریم انواع این محصول عبارت است از: فوم‌های پلی‌اورتان، فوم‌های پلی استایرن، فوم‌های پلی ایزوسیانات، پشم سنگ و یا پشم شیشه.

مزایا و معایب ساندویچ پانل‌ها

ساندویچ پانل‌ سقفی از مزایای بسیاری برخوردارند که البته این امر دلیل بر بی‌عیب بودن آنها نمی‌باشد. از سری مزایای آنها می‌توان به مقاومت بسیار بالا، مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی، متنوع بودن طرح‌ها و رنگ‌ها، سبکی وزن، قابل استفاده در تمامی اقلیم‌ها، نصب و اجرای راحت و آسان، جابه‌جایی آسان و قابل بازیافت و برگشت به محیط‌زیست اشاره کرد. در این میان باید از قیمت آن نیز صحبت کرد که با توجه به نوع ضخامت، نوع ورق، نوع فوم، ابعاد، متراژ و … از یکدیگر متفاوت هستند. با این تفاسیر باید گفت که ساندویچ پانل متراژ پایین قیمت معقول‌تری خواهد داشت.
پس از ذکر مزایای این محصول باید به معایب آن نیز توجه کنید. توصیه می‌کنیم در هنگام خرید از کیفیت آن مطمئن شوید زیرا ساندویچ پانل بی کیفیت از عمر پایینی برخوردار است. علاوه بر آن به علت نامرغوب بودن جنس آن با گذشت زمان در برابر دما، وزش، رطوبت و انواع بارش‌ها، زنگ‌زدگی‌ها و تابش خورشید دوام نخواهد آورد. ساندویچ پانل بی‌کیفیت نه‌تنها در زمینه بهینه‌سازی مصرف سوخت و کاهش اتلاف انرژی اثری نخواهد داشت بلکه باعث کاهش کیفیت ساختمان شما نیز خواهد بود.

3D پانل چیست

3d پانل چیست؟

اگر بخواهیم تعریف کلی از تری دی پانل‌ها ارائه دهیم باید بگوییم که این محصول به نوعی دیوار پیش‌ساخته است که از سه لایه تشکیل می‌شود. از این رو این محصول پانل سه بعدی نیز نامیده می‌شود. لایه اول هسته مرکزی از جنس پلی استایرن، پشم، سنگ  و… است که به عنوان عایق به کار برده می‌شود. لایه بعدی شبکه از مفتول‌های به هم جوش خورده است که مسئولیت حفاظت از هسته مرکزی را دارند. در نهایت لایه سوم از جنس بتن می‌باشد که حاوی مش فولادی است. 

انواع 3d پانل

تری دی پانل هم مانند ساندویچ پانل انواع مختلفی دارد. تری دی پانل غیر باربری، تری دی پانل باربر، تری دی پانل سقفی و متال فوم از انواع این محصول می‌باشد. تفاوت این تری دی‌ها در مکان مورد استفاده از آنها و ابعاد لایه‌های آن می‌باشد. به‌عنوان‌مثال از تری دی پانل غیر باربر به عنوان دیوار جداکننده و از تری دی پانل سقفی به عنوان عضو باربر خمشی و دیافراگم افقی استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب 3d پانل

تری دی پانل‌ها با داشتن وزنی سبک در حمل و نقل و نصب بر روی ساختمان یا هر گونه سازه‌ای بی دردسر هستند. هرچند برای نصب آنها به کارشناس نیاز است. استفاده از این محصول در ساختمان مورد نظر به شما این امکان را خواهد داد که از فضای بیشتری برخوردار شوید. این امر به علت ضخامت کم‌تری دی پانل‌ها می‌باشد.
علاوه بر این ها عدم نفوذپذیری نسبت به حشرات، عایق حرارت، رطوبت و صدا بودن، مقاومت در برابر آتش‌سوزی با داشتن قشرهای بتنی از دیگر مزایای تری دی پانل‌ها می‌باشد. مقاومت این محصول نسبت به سایر محصولات مشابه در برابر زلزله و صرفه جویی در مصرف منابع گرمایشی و سرمایشی از سری مزایای قابل توجه تری دی پانل‌ها می‌باشد

تفاوت‌ها و شباهت‌های ساندویچ پانل با 3d پانل

تری دی پانل‌ها برای نصب به کارشناس مربوطه نیاز دارند و این مورد را می‌توان به عنوان فرق ساندویچ پانل با 3d پانل در نظر گرفت؛ چرا که ساندویچ پانل‌ها برای نصب و اجرا به کارشناس نیاز نداشته و هر کسی می‌تواند اقدام به نصب آنها کند. ازآن‌گذشته تری دی پانل‌ها نسبت به ساندویچ پانل‌ها نازک‌تر می‌باشند. دلیل این امر سه لایه بودن تری دی پانل‌ها و در مقابل ۵ لایه بودن ساندویچ پانل‌ها است. البته این کم بودن ضخامت باعث کاهش مقاومت آن نشده بلکه به مقاومت و کارایی آن افزوده است.
نحوه نصب و مراحل مورد نیاز برای این امر نیز یکی دیگر از تفاوت‌های این دو محصول می‌باشد. نصب صفحات سه بدی یا همان تری دی پانل‌ها در ۸ مرحله انجام می‌شود. این در حالی است که برای نصب و اجرای ساندویچ پانل‌ها تنها ۴ مرحله موردنیاز است. از این‌ها گذشته اگر به شباهت‌های این دو محصول بپردازیم باید به کاربرد آنها به‌عنوان عایق صوت، حرارت و رطوبت اشاره کنیم.

سخن پایانی

در محتوای فوق به معرفی ساندویچ پانل و تری دی پانل و فرق ساندویچ پانل با 3d پانل اشاره کردیم. در ادامه راجع به کاربرد این دو که به‌عنوان عایق صوتی و حرارتی عمل می‌کنند صحبت کردیم. امید است با مطالعه این مقاله اطلاعات لازم در باب این دو محصول به دست آورده باشید و در ادامه انتخابی درست برای سازه موردنظر خود کنید.

امتیازدهی