آشنایی با ساندویچ پانل پشم شیشه

یکی از مصالحی که امروزه در بیشتر ساختمان‌ها از آن استفاده می‌شود ساندویچ پانل پشم شیشه است. به دلیل ویژگی‌هایی که این محصول دارد، بیشتر از مصالح سنتی مورد توجه قرار گرفته و تقریبا می تواند در هر ساختمانی مورد استفاده قرار بگیرد و کار ساخت‌وساز را آسان کند‌. 

علاوه بر تمام ویژگی‌هایی که همیشه برای این محصول در نظر گرفته می‌شود، جنس هسته ساندویچ پانل از همه آن‌ها مهم‌تر است. در ادامه مطلب با جنس هسته این محصول آشنا شده و بررسی می‌کنیم که کدام بهتر است.ابن نوع ساندویچ پنل در ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری برای اجرای ساندویچ پانل استفاده می شود.

ساندویچ پانل پشم شیشه چیست؟

پشم شیشه نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که از الیاف شیشه ساخته شده است. به همین دلیل، پشم شیشه را به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز می‌شناسند. با توجه به پیشرفت فنی سریع در سال‌های گذشته، کاربردهای سودمند مختلفی برای الیاف پشم شیشه امکان پذیر شده است. استفاده گسترده از الیاف پشم شیشه می‎تواند به بسیاری از کسانی که در صنعت ساخت‌وساز فعالیت می‌کنند، کمک کند. مانند استفاده از آن در ساندویچ پانل پشم شیشه دلیل این امر آن است که نه تنها می‎توانند جایگزین مواد گران قیمت شوند، بلکه مزایایی مانند مقاومت در برابر خوردگی و مقاوم در برابر آتش را ارائه می‌دهد.

ساندویچ پانل پشم شیشه

ساندویچ پانل پشم شیشه چیست؟

 به همین دلیل در قالب ساندویچ پانل، پشم شیشه از پتانسیل کامل خود استفاده کرده و ویژگی‌های عالی را به محصولات اضافه می‌کند. به طور معمول این سازه ها از سه بخش اصلی تشکیل شده اند که دو لایه رویی نازک، سفت و قوی که توسط یک هسته داخلی سبک و ضعیف‌تر از هم جدا شده‌اند را شامل می شود. عایق‌های پشم شیشه بسیار سبک و نرم هستند و جز پرکاربردترین‌ها از انواع ساندویچ پانل‌ها می‌باشند.به ویژه ساندویچ پانل سقفی در پروژه ها پر کاربرد است.

اگر بخواهیم یک سقف را با ساندویچ پانل بسازیم باید از موادی استفاده کنیم که سبک باشد. زیرا یک سقف معمولا باری را بر روی سازه ایجاد می‌کند که اگر کم نباشد باعث بروز مشکلاتی می‌شود. به همین دلیل باید از مواد سبک استفاده شود که ساندویچ پانل پشم شیشه این قابلیت را دارد. علاوه بر این عایق عالی‌ای نیز هست و یکی از بهترین مواد استفاده شده در ساندویچ پانل به حساب می‌آید‌.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم شیشه

آیا استفاده از ساندویچ پانل پشم شیشه سودمند است؟

از الیاف پشم شیشه از زمان‌های بسیار قدیم استفاده می‌شده است. این الیاف کاربرد بسیار فراوان دارند و در ساندویچ پانل‌ها نیز این مزایای عالی را از خود نشان می‌دهند. درواقع کسانی که از این نوع ساندویچ پانل استفاده می‌کنند می‌توانند درک کنند که چه مزایایی نسبت به بقیه فوم‌‌ها دارد. در زیر تعدادی از مزایای این محصول را معرفی می‌کنیم تا با سودمندی ساندویچ پانل پشم شیشه بیشتر آشنا شوید.

مقرون به صرفه

این نوع ساندویچ پانل قیمت کمتری نسبت به انواع دیگر آن دارد. بنابراین اگر برای سطح بزرگ مانند سقف مورد استفاده قرار گیرد، می‌تواند هزینه کمتری برای مهندسی که ساخت‌وساز انجام می‌دهد یا هر شخص دیگری داشته باشد. بنابراین از این نظر پشم شیشه سودمند در نظر گرفته می‌شود. برای مکان هایی که دیوار کشی زیادی دارند ساندویچ پانل دیواری از نوع بسیار به صرفه ای است. 

مقاوم در برابر خوردگی

ممکن است مکانی که سازه‌ای که ساندویچ پانل در آن ساخته شده است شرایطی داشته باشد که باعث خوردگی ساختمان شود. در این حالت باید از ساندویچ پانل پشم شیشه استفاده کرد تا در برابر خوردگی مقاوم باشد.

استحکام ساختاری خوب

پشم شیشه نسبت استحکام به وزن بیشتری نسبت به فولاد دارد.حتی با وجود راحتی و آسانی نصب و اجرای ساندویچ پانل  از  استحکام بالایی برخوردار است و برای مناطق با استحکام بالا هم در نظر گرفته می شود. هم‌چنین نرم است و انعطاف دارد به همین دلیل لرزه را به خوبی از خود منتقل می‌کند. برای همین منظور از ساندویچ پانل پشم شیشه برای ضد زلزله بودن استفاده می‌شود.

عایق گرما و آتش

پشم شیشه رسانایی حرارتی پایینی دارد که آن را برای استفاده در ساخت و ساز ایده آل می‌کند. هم چنین می‌تواند عایق حرارتی و آتش نیز باشد که از این نظر ایمنی را برای سازه فراهم می‌کند. به همین دلیل معمولا استفاده از این مواد در سازه‌ها توصیه می‌شود.

هم‌چنین این مواد سازگاری بالایی با مصالح ساختمانی دیگر دارد. این بدان معنا است که اگر شما قصد این را دارید که فقط در یک نقطه از سازه خود از این مواد استفاده کنید، می‌توانید بدون نگرانی از خورده شدن توسط سیمان و دیگر مصالح این کار را به راحتی انجام دهید و دیگر نگران نباشید.

معایب استفاده از ساندویچ پانل پشم شیشه

علاوه بر مزایایی که در بالا بیان کردیم این ساندویچ پانل پشم شیشه معایبی نیز دارد که باید حتما در هنگام استفاده از آن در نظر گرفته شود. فوم پشم شیشه ممکن است حاوی مواد سرطان‌زا باشد. استنشاق پشم شیشه می‌تواند خطرات جبران ناپذیری داشته باشد. برخی از فوم‌های پشم شیشه ممکن است فرمالدئید داشته باشند که برای کسانی که عایق را نصب می‌کنند خطر سرطان را به همراه خواهد داشت.

به همین دلیلی کسی که نصب این پانل‌ها را انجام می‌دهد باید روی بینی و دهان خود را کاملا بپوشاند. هم‌چنین ممکن است عمر پشم شیشه کم باشد و بعد از چند سال مجبور به تعویض آن‌ها شویم. البته با موادی که امروزه ساخته می‌شوند این عامل به پایین‌ترین حد خود رسیده است.

از این نوع ساندویچ پانل در کجا بیشتر استفاده می‌شود؟

از ساندویچ پانل پشم شیشه برای مصارف زیادی استفاده می‌شود. البته باید این موضوع را در نظر داشت که این ماده ممکن است در بعضی مواقع برای انسان ضرر داشته باشد و همان طور که در بالا بیان کردیم ممکن است استنشاق آن برای افراد با خطراتی همراه شود. بنابراین اگر در مکانی استفاده شد باید عایقی نیز روی آن وجود داشته باشد.

 از این ساندویچ پانل برای ساختمان‌های مسکونی، ادارات دولتی، سوله‌های ورزشی و بیمارستان‌ها می‌توان استفاده کرد. اگر به کارخانه‌های سراسر کشور و یا دنیا نگاهی بیاندازیم درمی‌یابیم که تولید این نوع پانل از همه بیشتر است‌. این مورد بیانگر آن است که استفاده از پانل پشم شیشه در بسیاری از مناطق زیاد است و تولید بالای محصول را به دنبال دارد.

خرید ساندویچ پانل پشم شیشه چطور انجام می‌شود؟

برای خرید ساندویچ پانل پشم شیشه راه‌های مختلفی را در پیش رو داریم. اول از همه می‌توان به کارخانه‌های این محصول مراجعه کرد. بعضی از کارخانه ها امکان خرید مستقیم را فراهم کرده‌اند. شما می‌توانید اطلاعات کامل را از افرادی که در این زمینه تجربه دارند به دست آورید و سپس به درب کارخانه رفته و محصول را بدون واسطه و با قیمت بهتر خریداری کنید.

 البته باید این موضوع را بدانید که اندازه آن را باید قبل از خرید مشخص کرد و بعد به همان اندازه محصول  را خریداری کنیم. یک راه دیگر این است که به نمایندگی‌های فروش ساندویچ پانل پشم شیشه مراجعه کنیم. تعداد بسیار زیادی از نمایندگی‌ها در سراسر کشور وجود دارند که کار فروش ساندویچ پانل‌ها را انجام می‌دهند. گاهی این نمایندگی‌ها مربوط به یک تولید کننده داخلی هستند و گاهی نیز نمایندگی یک شرکت خارجی‌اند که کار واردات را انجام می‌دهند.

 می توان به صورت حضوری کاتالوگ محصولات را تماشا کرد و چیزی را که نیاز داریم انتخاب کنیم. همین طور می‌توان به صورت آنلاین یک محصول را خریداری کرد. برای این کار باید به سایت‌های زیادی که برای فروش ساندویچ پانل وجود دارند مراجعه کنیم. نوع مورد نظر و اندازه آن را انتخاب کرده و سفارش را ثبت می‌کنیم. گاهی این ثبت سفارش توسط سایت انجام شده و گاهی می‌توانید به صورت تلفنی انجام دهید که در هر صورت می‌توان پانل را در محل دریافت کرد. این روش در وقت شما صرفه جویی می‌کند و باعث می‌شود که سختی زیادی را برای این کار متحمل نشوید.

ساندویچ پانل پشم شیشه را چطور نصب کنیم؟

یکی از مزایای ساندویچ پانل این است که نصب راحتی دارد و نیاز به مصالح خاصی برای انجام نصب نداریم و میتوان  از ساندویچ پانل متراژ پایین هم برای کار استفاده کرد دیگر مزایای آن این است که کار به صورت خشک انجام می‌شود و فقط به یک الی دو نفر برای این کار احتیاج داریم که کاهش هزینه را به دنبال دارد. اما این موضوع را در نظر داشته باشید که نصب حتما باید توسط کسی که مهارت لازم را دارد انجام شود. چون این پانل‌ها پیچ و مهره‌هایی دارند که باید درست سرجای خود قرار بگیرند تا بتوان استحکام لازم را از پانل دریافت کرد.

هم‌چنین ساندویچ پانل پشم شیشه شرایط و ضوابط خاصی را برای نصب دارد. فردی که این کار را انجام می‌دهد باید دهان و بینی خود را بپوشاند و از لباس‌های ایمنی استفاده کند. بدون این تجهیزات نصب ممکن است خطرناک باشد. معمولا کسانی که به فروش این محصول مشغول هستند افرادی را به عنوان نصاب دارند که می‌توانند به شما معرفی کنند.

سوالات متداول آشنایی با ساندویچ پانل پشم شیشه

قیمت این نوع پانل متغیر است و معمولا باید همان موقع که قصد خرید دارید قیمت را نیز استعلام کنید. برای این کار می‌توان به فروشگاه‌های اینترنتی مانند  گروه صنعتی ام جی ساز مراجعه کرده تا قیمت خرید این نوع پانل را دریافت کنید. ممکن است مواد اولیه آن‌ها وارداتی باشند و قیمت دلار روی این پانل‌ها تاثیر بگذارد.

همان طور که گفتیم این نوع پانل هم نرم و انعطاف پذیر بوده و هم به صورت مقاوم عرضه می‌شود به همین دلیل استحکام بالایی دارد و حتی برای ساختمان‌های ضد زلزله نیز استفاده می‌شود.

وزن ساندویچ پانل پشم شیشه سبک است و معمولا سازه‌ها به وزن سبک برای سقف احتیاج دارند به همین دلیل این نوع ساندویچ پانل بیشتر برای سقف بنا استفاده می‌شود.

امتیازدهی