مشخصات ساندویچ پانل صنعتی

ساندویچ پانل صنعتی سازه‌‌ای فلزی است که امروزه، در صنعت ساختمان سازی کاربرد بسیاری دارد. این سازه‌های پر کاربرد در مدل های متنوع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری توانسته اند جایگزین خوبی برای مصالح سنتی ساخت و ساز باشند. ساندویچ پانل صنعتی ورقه سه لایه‌‌ای است که یک لایه مرکزی با دو لایه بیرونی احاطه شده است. لایه درونی که به لایه عایق هم معروف است از مواد متفاوتی مثل پلی یورتان، پشم شیشه، پشم سنگ یا پلی استایرن تشکیل شده است که می‌تواند عایق مناسبی در برابر گرما، سرما، حرارت و غیره باشد. اجرای ساندویچ پانل با توجه به مکان و کاربرد آن در سازه متغیر است.

ساندویچ پانل دیواری

برای اطلاعات بیشتر و خرید ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

جنس ساندویچ پانل صنعتی

لایه بیرونی “ساندویچ پانل صنعتی” از ورق‌های گالوانیزه، آلوزینک یا فلز آلومینیوم ساخته می‌شوند. ورق گالوانیزه لایه‌‌ای فلزی است که از آلومینیوم با روکشی از فلز روی ساخته می‌شود. آلوزنیک نیز لایه‌‌ای فازی است که به روشی متفاوت از ورق گالوانیزه از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود که پوششی از روی بر روی آن کشیده می‌شود. بهترین کیفیت ساندویچ پانل را سازه‌های به خود اختصاص داده اند که لایه عایق آنها از جنس پلی یورتان با چگالی 40 است. این نوع ساندویچ پانل دیواری بهترین عملکرد را در عایق سازی از خود نشان داده است. در برخی از موارد ساندویچ پانل متراژ پایین نیز در پروژه های صنعتی استفاده می گردد. 
مزایای ساندویچ پانل صنعتی

انواع ساندویچ پانل صنعتی

ساندویچ پانل‌های صنعتی را بر اساس نوع کاربردشان می‌توان به ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری، ساندویچ پانل سردخانه‌های و غیره تقسیم کرد که در ادامه شرح داده خواهد شد.

انواع ساندویچ پانل صنعتی

ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل سقفی سازه‌‌ای است که برای اجرای ساندویچ پانل و راه اندازی سقف به کار می‌رود. لایه‌های بیرونی ساندویچ پانل سقفی اکثراً از ورق‌های آلوزینک یا گالوانیزه تشکیل می‌شوند و لایه میانی از پلی اورتان تشکیل می‌شود که در برابر حریق و حرارت عایق سازی بالایی از خود نشان می‌دهد. معمولاً، ضخامت این ساندویچ پانل صنعتی 4 تا 10 ‌‌سانتی‌متر است. این نوع سازه در ساخت سقف انواع ساختمان‌های صنعتی، سوله‌ها و غیره کاربرد دارد. این ساندویچ پانل متراژ پایین در لبه‌های خود دارای شیار نر و مادگی است که موجب همپوشانی خوب و در نتیجه جلوگیری از ورود آب باران و برف، گرد و غبار می‌شود.

ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل‌های دیواری در اجرا و راه اندازی دیوار‌های کارگاهی، سوله ها، دیوار‌های خانه‌های مسکونی، سرویس‌های بهداشتی و غیره به کار می‌روند. لایه میانی آنها معمولاً از موادی چون پلی استایرن، پلی اورتان یا فوم xps تشکیل می‌شود. ضخامت این نوع ساندویچ پانل متراژ پایین بین 2 تا 10 ‌‌سانتی‌متر متغیر است و به موارد کاربرد آن بستگی دارد.

ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای

ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای از مواد مختلفی تشکیل می‌شود. لایه‌های بیرونی می‌توانند از جنس ورق‌های گالوانیزه، آلوزینک، آلومینیوم، نایلون یا ورق‌های رنگی باشد. سلیقه مصرف کننده و نوع کاربرد در انتخاب این ساندویچ پانل‌های صنعتی موثر است. معمولاً برای لایه درونی از پلی اورتان استفاده می‌شود. البته می‌توان از پشم سنگ، چوب، پلی استایرن و پشم سنگ هم در ساخت این ساندویچ پانل بهره برد. اجرای ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای همانطور که از نامش مشخص است برای ساخت دیوار، سقف یا حتی کف سردخانه‌ها به کار می‌رود. این سازه پر کاربرد علاوه بر اینکه عایق صدا است مانع از هدر رفت سرمای سردخانه و اتلاف انرژی می‌شود. استفاده از ساندویچ پانل سردخانه‌‌ای در کف به دلیل جلوگیری از اتلاف انرژی می‌باشد. 

طول عمر ساندویچ پانل صنعتی

طول عمر ساندویچ پانل صنعتی به مشخصات فنی سازه انتخابی و تناسب آن با نیاز ساختمان، محیط و شرایط آب و هوایی که در آن قرار دارد بستگی دارد.

ورق بیرونی ساندویچ پانل باید در برابر تغییرات دما، اشعه UV و اثرات خارجی مقاوم باشد. ورق داخلی بایستی از مقاومت خوبی در مقابل اثر مواد شیمیایی، عوامل فیزیکی و تراکم برخوردار باشد. این تراکم می تواند به دلیل جو داخلی ساختمان اتفاق بیفتد. همچنین ظرفیت تحمل بار ساندویچ پانل صنعتی که با مواد عایق متناسب با نیاز ساختمان طراحی شده اند، باید بر اساس باری که حمل می‌کنند به درستی محاسبه شود.

حداقل سالی یک بار پس از اجرا و راه اندازی ساندویچ پانل ها، بر اساس استانداردها، سازه‌های نصب شده و اتصالات به منظور تمیزکاری و رفع ایراد احتمالی بررسی شوند. آسیب‌هایی که به دلیل عوامل خارجی ایجاد می‌شوند؛ بایستی رفع گردد.

 

موارد کاربرد ساندویچ پانل صنعتی

از کارخانه‌ها تا استادیوم ها، از مراکز خرید تا استخرهای شنا، ساندویچ پانل یک راه حل بادوام و اقتصادی برای بسیاری از ساختمان‌ها است. ساندویچ پانل در کنار ساختمان‌های صنعتی و مناطق اجتماعی به عنوان یک محصول مطرح می‌شود که روز به روز با حوزه‌های جدید اجرای آن مانند ساختمان‌های نظامی، ساختمان‌های کشاورزی، مسکن پیش ساخته، ساختمان‌های محل کار، سیلوها و خانه‌ها ترجیح داده می‌شود.

موارد کاربرد ساندویچ پانل صنعتی

مزایای استفاده از ساندویچ پانل صنعتی

از مزایای کاربرد ساندویچ پانل‌ها می‌توان به نصب و اجرای آسان و سریع، عایق سازی کامل حرارتی، هزینه پایین در مقایسه با مصالح ساختمان سازی سنتی، ظاهر زیبا، مقاومت در برابر حریق، عایق سازی در برابر آب و جریان هوا و عایق سازی صوتی آن اشاره کرد. 

انتخاب رنگ و پوشش ساندویچ پانل صنعتی

ویژگی‌های ورق داخلی و خارجی ساندویچ پانل‌ها باید با توجه به شرایط محیطی که ساختمان شما ممکن است در معرض آن قرار گیرد تعیین شود. ورق خارجی ساندویچ پانل باید در مقابل تغییرات دما که به دلیل آلودگی اتمسفر اتفاق می‌افتد، خورشید، ارتباط با اشعه های ماورا بنفش و عوامل فیزیکی و شیمیایی مقاومت خوبی داشته باشد. 

ورق درونی آن به علت هسته عایق ساندویچ پانل از دمای پایین تری برخوردار است. پس این لایه تحت تاثیر شرایط جوی یا اشعه uv قرار نخواهد گرفت. ورق‌های داخلی ممکن است تحت تاثیر عوامل شیمیایی و فیزیکی متفاوتی ناشی از شرایط محیطی درونی ساختمان، مانند تراکم و گازهای شیمیایی باشند. 

 

سخن پایانی

با تغییرات روز افزونی که در صنعت ساخت و ساز رخ داده است، همچنین نیاز‌های جدیدی که در ساختمان سازی پیش آمده است، ساندویچ پانل‌های صنعتی با سرعت بخشی به روند ساختمان سازی و ارایه کیفیتی جدید و متفاوت در مقایسه با مصالح سنتی، به سرعت به سازه‌‌ای محبوب در بازار تبدیل شده اند که به آسانی و با هزینه اندک ظاهری زیبا نیز ایجاد می‌کنند. 

امتیازدهی