معایب ساندویچ پانل بی کیفیت

ساندویچ پانل‌ها یکی از انواع مصالح بسیار مهم در صنعت ساخت و ساز هستند. این دسته از مصالح می‌توانند یک سازه را عایق نگه‌دارند و به طول عمر آن بسیار کمک کنند. اما موضوعی که در این بین مدنظر است، این است که برخی از افراد در زمینه ساخت ساندویچ پانل‌ سقفی و ساندویچ پانل دیواری و اجرای ساندویچ پانل، به ارائه ساندویچ پانل بی کیفیت می‌پردازند. این افراد باعث می‌شوند تا استفاده از ساندویچ پانل‌ها در سازه باعث به وجود آمدن انواع مشکلات شود. معمولا خریداران نیز گول قیمت پایین این دسته از ساندویچ پانل‌ها را خورده و آن‌ها را خریداری می‌کنند اما هیچ یک از این خریداران نمی‌دانند که معایب “ساندویچ پانل بی کیفیت” می‌تواند چه چیزی باشد. در این مطلب سعی بر این داریم تا شما عزیزان را با معایب خرید این محصول به عنوان یک محصول بی‌کیفیت آشنا کنیم.

معایب ساندویچ پانل بی کیفیت چیست؟

ساندویچ پانل یکی از مصالح ساختمان است که بر اساس ظاهر یک ساندویچ به صورت چند لایه ساخته می‌شود. آنها از دو ورقه فلزی تشکیل شده‌اند که در داخل آنها یک لایه عایق وجود دارد. ساندویچ پانل سقفی و دیواری است. ساندویچ پانل‌ها از فوم پلی اورتان، فایبرگلاس، پشم معدنی و پلی استایرن منبسط شده فوم پلی اورتان بادوام بوده و طول عمر آن مستقل از رطوبت محیط است. این محصول هم‌چنین دارای سطح تحمل بالایی از گرما و ضد آب بودن فوم است و هیچ تاثیری بر کپک و سایر عوامل بیولوژیکی ندارد. ساندویچ پانل می‌تواند به سرعت ساخت و ساز ساده و مقاوم در برابر خوردگی و درجه حرارت بالا، یک عایق حرارتی باشد.

اما صبر کنید! این موارد تماما مشخصات یک ساندویچ پانل با کیفیت است. ساندویچ پانل بی کیفیت شاید در ابتدا این موارد را به شما ارائه دهد اما در گذر زمان دیگر شاهد این اتفاقات نیستید. از معایب ساندویچ پانل بی کیفیت می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

 
ساندویچ پانل بی کیفیت

معایب ساندویچ پانل بی کیفیت چیست؟

• سازه‌هایی که ساندویچ پانل بی کیفیت دارند مستعد آسیب رطوبتی هستند.

یکی از معایب اصلی در اجرای ساندویچ پانل ساختمان‌ها این است که در معرض آسیب رطوبت هستند و این موضوع عمدتا به این دلیل است که در ترکیب پانل‌های بی‌کیفت چوب وجود دارد که مستعد پوسیدگی یا کپک است. استفاده از هواکش‌های حرارتی برای دفع هوای مرطوب در مناطق با رطوبت بالا مانند آشپزخانه و حمام می‌تواند تا حدودی این موضوع را از شما دور کند.

• سازه‌هایی که ساندویچ پانل بی کیفیت دارند ممکن است آفات را به سمت خود جذب کنند.

اکثر سیستم‌های ساختمانی مبتنی بر چوب به هر طریقی مستعد ابتلا به آفات هستند و بیشتر ساندویچ پانل‌های بی کیفیت نیز توسط افراد سودجو در ساخت آن‌ها از چوب استفاده می‌شود. اغلب موریانه‌ها بزرگ‌ترین تهدید برای ساختمان‌های ساندویچ پانلی بی کیفیت هستند. در حالی که این حشرات از مواد تغذیه نمی‌کنند، می‌توانند هسته‌های پانل‌ها را خالی کرده و از آن‌ها به عنوان محل لانه استفاده کنند.

• سازه‌هایی که ساندویچ پانل بی کیفیت را در خود دارند، تهویه هوای خوبی ندارند.

در حالی‌که هوابندی ساندویچ پانل‌ها برای عایق کاری عالی است، می‌تواند تهویه را به خطر بیاندازد، به خصوص در ساختمان‌هایی که تماما از این ماده بی‌کیفت ساخته شده باشند. تهویه ضعیف می‌تواند باعث کیفیت پایین هوای داخلی، افزایش رطوبت، تجمع آلاینده‌ها و تراکم بر روی دیوارها و پنجره‌ها و ساندویچ پانل دیواری شود. هم‌چنین می‌تواند در صورت نشت گاز منجر‌به خطرات آتش سوزی شود و ساکنان ساختمان را مستعد ابتلا به یکسری شرایط پزشکی مرتبط با کیفیت پایین هوای داخل ساختمان کند.

 

چگونه ساندویچ پانل بی کیفیت را تشخیص دهیم؟

حال که با تعدادی از معایب ساندویچ پانل‌های بی کیفیت آشنا شدید، شاید برایتان سوال پیش آمده باشد که چگونه می‌توان ساندویچ پانل بی کیفیت را از باکیفیت تشخیص دهیم. قطعا ممکن است این کار کمی مشکل باشد اما اگر مواردی را در نظر داشته باشیم، می‌توانیم به این موضوع دست پیدا کنیم که یک ساندویچ پانل باکیفیت است یا بی‌کیفیت. 

به صورت کلی، شاید ظاهر یک ساندویچ پانل با کیفیت تفاوتی با یک ساندویچ پانل بی کیفیت نداشته باشد، اما با وارد کردن ضربه بر روی سازه‌های اطراف آن مانند روکش آن می‌توانید متوجه شوید که ساندویچ پانل با کیفیت صدایی رسا تولید می‌کند اما بی‌کیفیت صدایی بم و این موضوع به دلیل موادی که برای ساخت آن استفاده شده است به وجود می‌آید. موضوع بعدی اما در زمینه قیمت آن است. برخی از افراد ممکن است بر روی ساندویچ پانل‌های خود تخفیفاتی را قرار دهند که کاری بسیار معقولانه است اما برخی از افراد ساندویچ پانل‌ها و همینطور ساندویچ پانل متراژ پایین را با قیمت‌های عجیب و غریب به فروش می‌گذارند. این قیمت‌ها بسیار پایین هستند و این موضوع باعث می‌شود که افراد کمی شک کنند. فروشندگان برای فروختن این محصولات قیمت پایینی را بر روی آن‌ها قرار می‌دهند.

 

غیر استاندارد بودن ضخامت ساندویچ پانل چه تاثیری در سازه دارد؟

در یک ساندویچ پانل استاندارد، روکش فولادی از ورق فولادی به ضخامت 0.4 تا 0.6 میلی‌متر ساخته شده است که با پوشش‌های محافظ ارگانیک، دو طرف گالوانیزه پوشانده شده است که با الزامات PN-EN 10346 مطابقت دارد. پوشش استاندارد پانل با لاک پلی استر به ضخامت 25 میکرومتر به پایان رسیده است. دوره بهره برداری 15 تا 20 ساله را تضمین می‌کند.

حال اگر ضخامت ساندویچ پانل غیر استاندارد باشد، شما می‌توانید شاهد این موضوع باشید که دوره بهره‌برداری از 20 سال به 10 سال کاهش یافته و هم‌چنین خطرات بسیاری را برای افرادی که در ساختمان حضور دارند به وجود می‌آورد. اگر ضخامت کاهش یابد، در اصل وزن بالایی را نمی‌تواند تحمل کند و تحمل نکردن وزن بالا باعث می‌شود تا هر لحظه امکان ریزش سازه باشد.

 

ساندویچ پانل بی کیفیت چقدر ماندگاری دارد؟

به صورت کلی یک ساندویچ پانل معمولی می‌تواند به مدت ده سال ماندگاری بدون نیاز به تعمیر داشته باشد. پس از ده سال، می‌توان آن را با پوشش ضد خوردگی هر 10 سال یکبار اسپری کرد تا عمر مفید آن به بیش از 30 سال افزایش یابد. حال تصور کنید که یک ساندویچ پانل بی کیفیتی را خریداری کرده‌اید.

این ساندویچ پانل بی کیفیت علاوه‌براین که برای شما عمری ده ساله را ندارد و نهایت تا پنج سال می‌تواند برای شما کارایی داشته باشد، زمانی که قصد دارید تا او را از خوردگی و یا مشکلاتی که برای او به وجود آمده است تعمیر کنید، بدنه دیگر قوای تعمیر نداشته و با ضربه‌ای که به آن وارد شود ممکن است از هم بپاشد. پس به صورت کلی ماندگاری یک ساندویچ پانل بی‌کیفیت تنها 4 الی 5 سال است. ممکن است در ابتدا متوجه این موضوع نشوید که ساندویچ پانلی که خریداری کرده‌اید بی‌کیفیت است و ممکن است برای شما مشکل ساز باشد. 

اما زمانی.که حس کردید از 4 الی 5 سال اول خرید شما می‌گذرد و سازه شما شروع به از بین رفتن کرده و مشکل از ساندویچ پانل‌ها است، متاسفانه این جا است که متوجه می‌شوید ساندویچ پانل خریداری شده بی‌کیفیت است و برای این‌که بتوانید از سازه خود محافظت کنید، احتیاج به یک ساندویچ پانل باکیفیت دارید. 

 

چه عواملی باعث پوسیدگی ساندویچ پانل‌ها می‌شود؟

پوسیدگی نتیجه یک فرآیند طبیعی است که رشد قارچ باعث به وجود آمدن آن می‌شود. اگر یک ساندویچ پانل بی کیفیت داشته باشیم، قطعا روزی ممکن است شاهد پوسیدگی در آن باشیم. یک ساندویچ پانل باکیفیت عایق رطوبت است و زمانی که از مواد عایق در آن به خوبی استفاده نشده باشد، شاهد پوسیدگی در آن هستیم.

موضوع بعدی در مورد روکش این ساندویچ پانل‌ها است. اگر ساندویچ پانل‌ها دارای یک روکش عایقی باشند، این عایق می‌تواند به راحتی جلوی پوسیدگی را بگیرد اما اگر روکش نیز بی‌کیفیت باشد و هم‌چنین بدنه ساندویچ پانل نیز کیفیت کامل را نداشته باشد، به نوعی می‌توان گفت پوسیدگی به صورت صد در صد در این ساندویچ پانل‌ها به وجود می‌آید و باعث به وجود آمدن مشکلات بسیاری مانند ریزش دیوارها و ایجاد بوی نامطبوع در ساختمان می‌شود.

 

ایمنی ساندویچ پانل بی کیفیت چگونه است؟

زمانی که شما یک ساندویچ پانل را نصب می‌کنید، اطمینان حاصل می‌کنید که همه ساندویچ پانل‌ها به درستی آب‌بندی شده‌اند و هیچ عایق قابل احتراق در معرض دیدی وجود ندارد. فضاهای راهرو وسیعی را بین دیوارهای انباری و ساندویچ پانل می‌گذارید. اطمینان حاصل می‌کنید که بین تجهیزات تولید گرما، مانند کوره‌ها و واحدهای HVAC، فاصله کافی وجود دارد. زمانی که تمامی این موارد را با یک ساندویچ پانل باکیفیت انجام می‌دهید، در واقع در آخر یک ساندویچ پانل ایمن  باکیفیت دارید.
اما اگر تمامی این راه‌ها را برای ساندویچ پانل بی کیفیت انجام دهید، در انتها نه تنها می‌توانید اطمینان حاصل کنید که یک ساندویچ پانل باکیفیت دارید، بلکه در اصل ایمنی سازه شما به هیچ عنوان تامین نیست و ممکن است مشکلات بسیاری را برای شما به وجود آورد.
ایمنی ساندویچ پانل بی کیفیت چگونه است

سوالات متداول

1. آیا ساندویچ پانل بی کیفیت نمی‌پوسد؟

یکی از مواردی که باعث به وجود آمدن مشکل هنگام استفاده از ساندویچ پانل بی کیفیت است این است که باعث پوسیدگی سازه می‌شود.

2. عمر ساندویچ پانل بی کیفیت چقدر است؟

عمر این دسته از ساندویچ پانل‌ها بین چهار الی پنج سال است.

3. غیر استاندارد بودن ضخامت ساندویچ پانل چه مشکلاتی را به وجود می‌آورد؟

غیر استاندارد بودن ضخامت ساندویچ پانل باعث از بین رفتن ایمنی سازه می‌شود.

 
امتیازدهی