نحوه زیرسازی ساندویچ پانل

در صنعت ساخت‌و‌ساز، زمانی که بخواهیم از یک مصالحی استفاده کنیم نیازمند این موضوع هستیم که حتما زیر ساخت‌های آن را رعایت کنیم. هر مصالحی نمی‌تواند بر روی وضعیت قبلی قرار بگیرد و نیازمند این است که محل قرارگیری آن دارای زیر ساخت‌های لازم باشد. افرادی که به انواع ساندویچ پانل‌ها یعنی ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری برای اجرای ساندویچ پانل کار می‌کنند نیازمند این موضوع هستند که قبل از شروع کار اصلی، نحوه زیرسازی ساندویچ پانل‌ها را بدانند و برای این که یک سازه ساندویچ پانلی با کیفیت داشته باشند، این کار را انجام دهند. در این مطلب همراه ما باشید تا به صورت اختصاصی به تمامی مطالب در این زمینه بپردازیم.

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل

هر یک از ساندویچ پانل‌های موجود در صنعت به نوعی برای خود زیرساخت‌هایی دارند. ساندویچ پانل‌های سقفی که جزء یکی از مهم‌ترین ساندویچ پانل‌های موجود در بازار هستند، دارای انواع زیر ساخت‌های مختلفی اند که هر کدام نیز برای فضایی خاص مورد نیاز است. اما از بین این زیر ساخت‌ها، یکی از انواع آن‌ها به عنوان یک زیر ساخت اصلی قرار می‌گیرد و آن‌ هم این است که شما به هنگام نصب در این زمینه کاملا دقت کنید که در هر متر مربع تنها یک پیچ سرمته از جنس گالوانیزه استفاده شود. این موضوع می‌تواند مهم ترین موضوع در زمینه “زیرسازی ساندویچ پانل” باشد. 

زیرسازی ساندویچ پانل

زیرسازی ساندویچ پانل دیواری

نحوه زیرسازی ساندویچ پانل دیواری چگونه است؟

همان طور که اشاره کردیم، برای استفاده از هر ساندویچ پانل نیاز است که یک زیر ساخت انجام شود و ممکن است در هر جا زیر ساخت مخصوص به خود را ارائه دهند اما بر خلاف ساندویچ پانل سقفی در مورد ساندویچ پانل‌های دیواری موضوع متفاوت است و معمولا به یک صورت زیر ساخت انجام می‌شود. در ابتدا باید از پروفیل‌هایی با سایزهای متناسب با نوع سازه را ارائه داد تا برای آهن‌کشی زیرسازی ساندویچ پانل دیواری مورد استفاده قرار بگیرد. توجه داشته باشید که پروفیل‌ها حتما در اندازه های ۹۰ در ۹۰ یا ۸۰ در ۸۰ باشند. زمانی که آهن کشی انجام شد، زمان نصب ساندویچ پانل دیواری فرا می‌رسد. به هنگام نصب ساندویچ پانل‌ها این موضوع را در نظر داشته باشید که حتما باید از یک دیگر با فاصله ۱.۳۰ سانتی متری قرار بگیرند. یکی از مهم ترین موارد در این قسمت این است که ساندویچ پانل‌های دیواری را به صورت افقی در کنار یک دیگر قرار دهید.

این موضوع را در نظر داشته باشید که اگر ساندویچ پانل‌های دیواری را برای ساخت یک سوله استفاده می‌کنید، بعد از قرار گرفتن ساندویچ پانل‌ها باید هر کدام بر روی آهن کشی زیرسازی ساندویچ پانل با پیچ‌های پرچ اتصال یابند. 

 

در هنگام زیرسازی ساندویچ پانل دیواری به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

به هنگام زیر ساخت ساندویچ پانل دیواری باید نکاتی را مد نظر قرار داد که در این قسمت تعدادی از آن‌ها را به شما عزیزان ارائه می‌دهیم:

• نوع ساندویچ پانل

• توجه به باد خیز بودن منطقه و محاسبه شدت وزش باد در این منطقه

• توجه به ارتفاع هر متریال

• ابعاد ساندویچ پانل‌ها

• توجه به فاصله هر ستون از همدیگر

این نکات باعث می‌شود تا در پایان اجرای ساندویچ پانل ، سازه ای بسیار با کیفیت داشته باشید. در این نکات، توجه به بادخیز بودن منطقه یکی از مهم ترین مواردی است که باید حتما آن را مد نظر قرار دهید. اگر سازه خود را با توجه به این موضوع ارائه ندهید، ممکن است با وزش باد شدید، سازه به کلی از بین برود و خطرات بسیاری را برای افراد به وجود آورد. شما به عنوان فردی که نظر ساخت و ساز سازه ساندویچ پانلی هستید، باید حتما زیر ساخت‌ها را مد نظر قرار دهید. موضوع بعدی در این زمینه که بسیار حائز اهمیت است، توجه به فاصله هر ستون از هم دیگر است. اگر ما بدون توجه به فاصله هر ستون از یک دیگر، شروع به ساخت ساندویچ پانل دیواری کنیم، باعث می‌شود تا به هنگام بارش برفت یا باران، رطوبت به داخل محیط وارد شده و به دیگر قسمت‌های سازه اصابت می‌کند. پس برای داشتن یک سازه باکیفیت و هم چنین با دوام بالا، نیازمند هستید تا به هنگام زیر ساخت‌ها تمامی نکات را در بر بگیرید.

در هنگام زیرسازی ساندویچ پانل سقفی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟

در عنوان قبلی به مهم ترین نکته هنگام زیرسازی ساندویچ پانل دیواری اشاره کردیم. در این قسمت به شما تعدادی از نکات مهم دیگر به هنگام زیرسازی ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل متراژ پایین را ارائه می‌دهیم:

• باید برای زیرسازی ساندویچ پانل سقفی از پیچ های خاص و واشر دار استفاده شود.

• به فاصله هر پانل توجه کرد و هم چنین دقت کامل در زمینه هم پوشانی پانل‌ها را داشت.

• به هنگام زیر ساخت باید حتما محل مناسبی را برای قرار دادن آبروها و فلاشینگ‌ها قرار داد.

• زمانی که پانل‌های سقفی را شروع به نصب کردن کردید باید حتما از از پیچ های گالوانیزه در این زمینه استفاده کنید.

اگر تمامی این موارد را به هنگام ساخت یک سازه به همراه ساندویچ پانل سقفی در نظر بگیرید، در واقع در انتها سازه‌ای را دارید که به لحاظ دوام و استحکام در سطح بالایی قرار دارد. مهم ترین قسمت در این زمینه، قرار دادن محلی مناسب برای آبروها و فلاشینگ‌ها است. آبرو ها و فلاشینگ‌ها به تخلیه آب باران و برف می‌پردازند. زمانی که محلی مناسب برای این مواد قرار ندهید، آب باران و برف در سازه باقی می‌ماند و باقی ماندن این آب می‌تواند باعث نم زدگی و چه بسا کپک زدگی در دیگر قسمت‌های سازه باشد. پس علاوه بر این که تمامی نکات را باید مد نظر قرار دهید، به این موضوع باید بیشتر از دیگر موارد بها داد.

 

برای زیرسازی ساندویچ پانل دیواری از چه نوع ابزار آلاتی باید استفاده شود؟

برای زیر ساخت‌های ساندویچ پانل دیواری نیز احتیاج به انواع ابزار آلات مخصوص به این کار دارید. در این قسمت تعدادی از انواع ابزارهای مخصوص به زیر ساخت‌های ساندویچ پانل ها را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

• مخلوط مخصوص درگیری: این مواد به صورت پیش مخلوط در ظروف 1 لیتری تا 5 لیتری به صورت پودر فروخته می شود و به شما به اندازه مشخص این پودر را با آب مخلوط می‌کنید و سپس بر روی زیر ساخت ساندویچ پانل‌ دیواری قرار دهید.

• انواع فوم‌ها: در این زمینه نیز مانند ابزار آلات زیر ساخت سقفی، احتیاج به انواع فوم‌ها دارید تا یک پارچگی را در این زمینه به وجود آورد.

• تفنگ مخصوص تزریق فوم: برخی از فوم‌ها نیازمند وسیله مخصوص به خود برای تزریق هستند که به اصطلاح به آن‌ها تفنگ مخصوص تزریق گفته می‌شود. 

• ماله: زمانی که زیر ساخت را انجام می‌دهید، برای قرار دادن ساندویچ پانل‌های دیواری باید سطحی صاف داشته باشید که این کار می‌تواند به راحتی توسط ماله انجام شود.

• انواع اره‌ها: از اره‌ها نیز برای برش دادن ساندویچ پانل‌ها در اندازه‌های دقیق استفاده می‌شود.

 

برای زیرسازی ساندویچ پانل سقفی از چه نوع ابزار آلاتی باید استفاده شود؟

برای زیرسازی ساندویچ پانل سقفی، تنها چیزی که نیاز دارید ابزارهای نجاری معمولی به اضافه دیگر ابزارهایی است که مخصوص به ساندویچ پانل است. در این قسمت تعدادی از لوازم و ابزار آلاتی که برای زیرسازی ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود را به شما عزیزان معرفی می‌کنیم:

• اره دستی: اره دستی برای سوراخ کردن شیارها در EPS ها است و هر زمان که مواد زیر ساخت‌ها باید به اندازه بریده شوند مورد نیاز است. این ابزار در انواع نجاری‌ها نیز برای بریدن چوب‌های نازک و یا طرح‌های چوبی استفاده می‌شود.

• تفنگ های دستی برای تزریق فوم: اسلحه‌های فوم سنگین کاربرد آسان و استفاده طولانی مدت را تضمین می‌کنند. این دسته از تفنگ‌ها در تمامی کسب و کارها وجود دارد. به عنوان مثال شما می‌توانید آن‌ها را در کسب و کارهایی که با شیشه سروکار دارند مشاهده کنید که برای تزریق چسب آکواریومی از آن‌ها استفاده می‌شود.

• انواع پیچ و مهره ها: انواع پیچ و مهره‌ها اتصال دهنده‌های پانل هستند که در کارخانه کاملا مهندسی شده برای اتصال پانل‌های چوبی عایق شده به پایه‌‌های چوبی سقف، قاب چوبی، عرشه فلزی یا تیرهای کانال که همگی در زیرسازی سقف برای استفاده از ساندویچ پانل سقفی وجود دارند استفاده می‌شود.

• انواع فوم ها: فوم منبسط کننده برای آب بندی تمام اتصالات مجزا و صفحات بالا و پایین استفاده می‌شود و بنابراین یکپارچگی ساختاری سیستم تضمین می‌شود.

• انواع اره های مدور برای برش‌های بزرگ تر: اره مدور برای شما یک ابزار همه کاره است،. استفاده از این اره باعث صرفه جویی در وقت و ارائه یک کار دقیق است. اره مدور هم چنین ایده آل برای برش زیر ساخت‌ها در تمام ضخامت ها است.

• انواع درزگیرها: درزگیرهای استفاده شده در زمینه زیر ساخت‌های ساندویچ پانل سقفی، یک درزگیر پلی اورتان اصلاح شده با عملکرد بالا، مدول کم، یک جزء، سخت‌ کننده رطوبت، است و هم چنین درزگیر اتصال پلی‌اورتان اصلاح‌شده برای آب‌بندی اتصالات متحرک پویا مورد استفاده قرار می‌گیرد.

سوالات متداول

1. آیا برای استفاده از ساندویچ پانل سقفی باید زیر ساخت استفاده کنیم؟

یکی از موارد مهم برای استفاده از ساندویچ پانل سقفی، استفاده از انواع زیر ساخت‌ها است.

2. ابزار آلات مشترک در زیر ساخت‌های پانل سقفی و دیواری چیست؟

انواع تفنگ‌های تزریق فوم و هم چنین انواع فوم‌ها و اره‌ها جزء ابزارآلات مشترک هستند.

3. نقش اره‌ها در بین ابزار آلات چیست؟

اره‌ها به برش انواع محصولات زیر ساخت و ساندویچ پانل‌ها می‌پردازند.

 
امتیازدهی