دانسیته فشردگی و چگالی ساندویچ پانل چیست؟

کلمه دانسیته ساندویچ پانل یکی از کلماتی است که بارها از زبان سازندگان ساندویچ پانل هنگام خرید ساندویچ پانل شنیده اید، اما ممکن است ندانید که دانسیته چیست و نقش آن در کیفیت مصالحی مثل ساندویچ پانل چیست؟

دانستن دانیسته ساندویچ پانل می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت پانل‌ها از جمله ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری و کاربردهایی که از این محصولات انتظار دارید داشته باشد، پس بهتر است قبل از خرید پانل اطلاعات کافی درباره اجرای ساندویچ پانل داشته باشید. هدف این مقاله ارائه اطلاعات مفید در مورد مفهوم کلی دانسیته و نقشی که دانسیته در کیفیت و کارایی ساندویچ پانل ایفا می‌کند، می‌باشد.

مفهوم دانیسته

کلمه دانسیته ساندویچ پانل یکی از کلماتی است که بارها از زبان سازندگان ساندویچ پانل هنگام خرید ساندویچ پانل شنیده اید، اما ممکن است ندانید که دانسیته چیست و نقش آن در کیفیت مصالحی مثل ساندویچ پانل متراژ پایین چیست؟ دانستن دانیسته ساندویچ پانل می‌تواند تاثیر بسزایی در کیفیت پانل‌ها و کاربردهایی که از این محصولات انتظار دارید داشته باشد، پس بهتر است قبل از خرید پانل اطلاعات کافی داشته باشید. هدف این مقاله ارائه اطلاعات مفید در مورد مفهوم کلی دانسیته و نقشی که دانسیته در کیفیت و کارایی ساندویچ پانل ایفا می‌کند، می‌باشد.
کاربرد‌های انواع مختلف ساندویچ پانل​

مفهوم دانسیته در ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها ساختار لایه‌ای دارند و عموما از سه لایه مختلف تشکیل شده اند. این سه لایه از دو لایه ورق فلزی ساخته شده از جنس ورق آلومینیوم، آلوزینک یا گالوانیزه تشکیل شده است. بین دو لایه ورق پانل لایه‌ای قرار دارد به عنوان هسته ساندویچ پانل که به عنوان عایق عمل می‌کند. 

ساندویچ پانل‌ها اغلب به ضخامت 2 تا 25 سانتی متر بسته به سفارش مشتری تولید می‌شوند و دارای انواع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی می‌باشند که هر کدام کاربردها و سازه‌های متفاوتی دارند. علاوه بر این، هسته ساندویچ پانل بسته به نوع کاربرد از فوم‌های مختلف با چگالی خاص تشکیل شده است و نوع فوم ساندویچ پانل نیز باعث ایجاد تنوع در پانل‌ها می‌شود. همواره به دانسیته ساندویچ پانل‌ توجه کنید. در عین حال فشردگی و افزایش وزن آن یکی از عوامل موثر بر مشخصات فنی ساندویچ پانل‌ها به شمار می‌رود.

دانسیته و تاثیر آن در عملکرد ساندویچ پانل

 نوع فوم و دانسیته ساندویچ پانل تعیین کننده درجه حرارت، رطوبت، مقاومت در برابر آسیب طبیعی و غیر طبیعی ساندویچ پانل است. هرچه چگالی فوم ساندویچ پانل بیشتر باشد، استحکام چشمگیرتری خواهد داشت و بیشتر می‌توان از آن به عنوان یک ساندویچ پانل کارکرده استفاده مجدد کرد. ساندویچ پانل‌ها عموماً محصولاتی با دوام و ماندگاری هستند که منجر به فعالیت مجموعه‌های بسیاری در زمینه خرید ساندویچ پانل‌های دست دوم شده است.چگالی لایه میانی یا دانسیته فوم ساندویچ پانل هنگام تعیین استحکام پانل و هنگام خرید و اجرای ساندویچ پانل مهم است.

طبقه بندی ورق‌ ساندویچ پانل در انواع مختلف​

دانسیته و تاثیر آن روی قیمت ساندویچ پانل

به طور کلی نمی‌توان قیمت ثابتی را برای ساندویچ پانل را در نظر گرفت اما عوامل زیادی تعیین کننده قیمت نهایی این محصول هستند. از عوامل موثر بر قیمت این محصول می‌توان به نوع فوم، دانسیته و ضخامت آن اشاره کرد. هر چه در ساخت ساندویچ پانل از مواد مرغوب‌تری استفاده شود، این محصول مقاوم‌تر خواهد بود و هزینه بیشتری برای این محصول باید پرداخت کنید.

بنابراین اگر می‌خواهید سازه را مقاوم‌تر کنید و آن را در برابر حوادث غیرقابل پیش‌بینی مانند زلزله و طوفان تقویت کنید، توصیه می‌کنیم از باکیفیت‌ترین ساندویچ پانل استفاده کنید. امروزه مسئله مقاوم‌سازی برای کسانی که در زمینه ساخت و ساز فعال هستند، بسیار حائز اهمیت است و با توجه به اینکه ساندویچ پانل بهترین گزینه برای افزایش استحکام ساختمان‌ها می‌باشد، همچنین اکثریت افراد به دنبال سازندگان معتبر هستند و به دنبال شرکت‌های معتبر می‌گردند تا بتوانند با کیفیت‌ترین محصولات را خریداری کنند.

تاثیر چگالی یا فشردگی در ضریب انتقال حرارت ساندویچ پانل

به طور کلی مقاومت ساندویچ پانل در برابر حرارت، رطوبت و عوامل طبیعی به نوع فوم و “دانسیته ساندویچ پانل” بستگی دارد. این بدان معنی است که هر چه فوم در پانل متراکم‌تر باشد، محصول مقاوم‌تر و بادوام‌تر است. در واقع این محصولات چگالی بیشتری نسبت به سایر محصولات دارند و می‌توان از آن‌ها به عنوان ساندویچ پانل کارکرده استفاده کرد. این مساله به نفع کسانی است که نمی‌خواهند برای خرید این محصول پول زیادی خرج کنند.

انواع دانسیته ساندویچ پانل

در بالا اشاره کردیم که ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی دو دسته مهم از محصولات این دسته هستند. اما این محصولات را می‌توان از نظر مواد به کار رفته در آن‌ها نیز دسته‌بندی کرد. لایه اول و سوم این محصول می‌تواند گالوانیزه، آلومینیوم یا آلوزینک باشد. هر سه مدل در انواع سقفی و دیواری تولید می‌شوند. همچنین لایه میانی که عایق نامیده می‌شود معمولا از اورتان، فایبرگلاس، پشم سنگ و پلی استایرن ساخته می‌شود. عایق پلی اورتان در ساندویچ کامپوزیت گنجانده شده است. این ساندویچ پانل لایه میانی‌ سفت و سختی داشته و نسبت به خوردگی، بسیار مقاوم است. فوم پلی یورتان از ترکیب دو ماده پلیمری به نام پلی یول و ایزوسیانات ساخته می‌شود. در دانسیته ساندویچ پانل ترکیب این دو ماده باعث می‌شود که محصول در برابر آتش مقاوم باشد. عایق پلی استایرن از این خاصیت‌ها در سطح پایین‌تری برخوردار است.

قیمت دانسیته ساندویچ پانل

همانطور که در بالا ذکر شد، ساندویچ پانل عناصر زیادی دارد. جنس ورق‌های فلزی این محصول تعیین کننده است. عایق بودن این محصول سه لایه نیز یکی از ویژگی‌های قیمت نهایی پانل است. ضخامت ساندویچ پانل عامل دیگری در هزینه ساخت و در نتیجه قیمت این محصول می‌باشد. حتی اگر همه این فاکتورها یکسان باشند، قیمت ساندویچ پانل دیواری و سقفی متفاوت خواهد بود. نوع سقفی معمولا در شرایط یکسان گرانتر از نوع دیواری هستند. این محصول در عرض‌های ۱ متر به بالا عرضه می‌شود.

قیمت ساندویچ پانل دیواری و سقفی نقش تعیین کننده‌ای در انتخاب پانل توسط کارفرما دارد. همچنین اهمیت و اولویت مقاومت در برابر خطرات محیطی نیز حائز اهمیت است. به عنوان مثال، عایق پلی استایرن ارزان‌تر از عایق پشم شیشه و پشم سنگ است، اما از نظر استحکام نسبت به سایر عایق‌ها ضعیف‌تر است. با این حال، نمی‌توان فراموش کرد که این محصول در صنعت ساختمان‌سازی جدید است و در مقایسه با حالت‌های سنتی که از آجر، سیمان و غیره استفاده می‌کردند، به طور کلی ارزان‌تر است.

دانسیته ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری برای دیوار سازه‌ها استفاده می‌شود. شاید پرکاربردترین مصرف این پانل‌ها دیوار سوله‌های تولیدی و کارخانه‌ها باشد که به سرعت مونتاژ و نصب می‌شود. به غیر از کارخانه‌ها می‌توانید ساندویچ پانل دیواری را در سالن ها، انبارها، مغازه ها، هایپر مارکت‌های بزرگ، گاراژها، سردخانه‌های میوه و تره بار و گوشت، غرفه‌های مواد غذایی ببینید.

دلیل استفاده مکرر از این محصول در محیط‌های کاری این است که ریسک محیط این مدل زیاد است و ساندویچ پانل دیواری دچار خوردگی نمی‌شود. این محصول همچنین می‌تواند از هجوم آفات جلوگیری کند. ساندویچ پانل دیواری به چهار قسمت مهم ساندویچ پانل دیواری ساده، ساندویچ پانل دیواری نره و ماده، ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی و ساندویچ پانل قفل دار دیواری تقسیم می‌شود. تفاوت این مدله‌ها در نصب آن‌ها است. و البته که دانسیته ساندویچ پانل ها باهم متفاوت هستند.

ساندویچ پانل دیواری ساده طراحی خاص و منحصر به فردی ندارد. با این حال، ساندویچ‌های نر و مادگی بر اساس نر و مادگی تولید می‌شوند. لایه عایق این محصول از فوم پلی یورتان می‌باشد. جنس این محصول فلزی دارای حالت نر و مادگی بوده و می‌تواند از هر نوعی باشد.

معمولا به دلیل مقاومت این محصولات در ساخت سوله‌ها از پانل‌های نر و ماده یکسان استفاده می‌شود. ساندویچ پانل‌های پیچ مخفی در انواع سقفی و دیواری تولید می‌شوند، اما نوع دیواری بسیار بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرد. دوام بالا مزیت این ساندویچ پانل دیواری نسبت به رقبای خود می‌باشد. یکی دیگر از دلایل استفاده از این محصول یکنواختی و زیبایی آن است. با استفاده از این محصولات، نیازی به عایق کاری دیوارهای خود ندارید. بهترین نوع عایق در ساختار این محصولات قرار دارد.

دانسیته ساندویچ پانل سقفی

ساندویچ پانل دیواری برای دیوار سازه‌ها استفاده می‌شود. شاید پرکاربردترین مصرف این پانل‌ها دیوار سوله‌های تولیدی و کارخانه‌ها باشد که به سرعت مونتاژ و نصب می‌شود. به غیر از کارخانه‌ها می‌توانید ساندویچ پانل دیواری را در سالن ها، انبارها، مغازه ها، هایپر مارکت‌های بزرگ، گاراژها، سردخانه‌های میوه و تره بار و گوشت، غرفه‌های مواد غذایی ببینید.

دلیل استفاده مکرر از این محصول در محیط‌های کاری این است که ریسک محیط این مدل زیاد است و ساندویچ پانل دیواری دچار خوردگی نمی‌شود. این محصول همچنین می‌تواند از هجوم آفات جلوگیری کند. ساندویچ پانل دیواری به چهار قسمت مهم ساندویچ پانل دیواری ساده، ساندویچ پانل دیواری نره و ماده، ساندویچ پانل دیواری پیچ مخفی و ساندویچ پانل قفل دار دیواری تقسیم می‌شود. تفاوت این مدله‌ها در نصب آن‌ها است.

ساندویچ پانل دیواری ساده طراحی خاص و منحصر به فردی ندارد. با این حال، ساندویچ‌های نر و مادگی بر اساس نر و مادگی تولید می‌شوند. لایه عایق این محصول از فوم پلی یورتان می‌باشد. جنس این محصول فلزی دارای حالت نر و مادگی بوده و می‌تواند از هر نوعی باشد.

علاوه بر گران بودن نسبت به مصالح سنتی، وزن در محصولاتی که برای سقف استفاده می‌شود بسیار مهم است. از ساندویچ پانل‌های سقفی، به دلیل سبکی آن بسیار کمتر از محصولات مشابه استفاده می‌شود. همچنین سرعت اجرای سقف با ساندویچ پانل بسیار سریع و آسان است. این محصول را می‌توانید به وفور در پشت بام کارخانه‌ها با سقف شیبدار مشاهده کنید. توجه داشته باشید که این محصول یک عایق عالی در برابر آب باران و برف نیز می‌باشد. این سقف‌ها در سازه‌هایی با زیربنای بالا قابل اجرا هستند و محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

ساندویچ پانل سقفی پشم سنگ یکی از پرکاربردترین نوع ساندویچ پانل سقفی است. علاوه بر این، این محصول دارای عایق حرارتی بالا و مقاوم در برابر آتش می‌باشد، بنابراین در برابر آتش مقاوم است که مهمترین ویژگی این محصول خاص است. نوع دیگر ساندویچ پانل هسته پلی استایرن می‌باشد. این محصول برای مصارف خانگی بسیار مقرون به صرفه بوده و تنوع رنگ و طرح این محصول بسیار بالاست. مرغداری‌ها و حتی سالن‌ها پرورش ماهی نیز از این مدل سقف استفاده می‌کنند. نوع ساندویچ پلی اورتان یکی دیگر از انواع ساندویچ پانل سقفی است.

مقاومت در برابر رطوبت؛ مهم‌ترین ویژگی این ساندویچ پانل است و استحکام و دوام بالا از دیگر ویژگی‌های این محصول می‌باشد. ساندویچ پانل سقفی نوع ساده نیز در بازار به فروش می‌رسد که دارای ابعاد محدودی می‌باشد و ساندویچ پانل متراژ پایین ارزان‌تر از ابعادهای دیگر این نوع است و نباید در سازه‌های بزرگ استفاده شود. ساندویچ پانل سقفی به سه شکل صاف، شیاردار و خطی می‌باشد.

سخن پایانی دانسیته ساندویچ پانل

در چند سال آینده، مصالح سنتی مانند آجر و تیرچه ممکن است دیگر در صنعت ساختمان مورد استفاده قرار نگیرند. تولید مصالح ساختمانی به سرعت در حال پیشرفت است و هرساله مصالح جدید و منحصر به فردی برای کاهش هزینه‌ها به بازار عرضه می‌شود که از این محصولات ساندویچ پانل می‌باشد و ما در این مقاله به طور کامل این محصولات را مورد بررسی قرار دادیم. با مراجعه به ام جی سازه، می‎توانید با کیفیت‌ترین ساندویچ پانل متراژ پایین را با قیمتی مناسب خریداری کنید.

امتیازدهی