بررسی تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در ساندویچ پانل ها

 ساندویچ پانل ‎ها یکی از پرطرفدارترین و بهترین مصالحی هستند که امروزه از آن‎ ها استفاده‎ های بسیار زیادی می‌شود. تمامی ساندویچ پانل‌ها از یک هسته تشکیل شده‌اند که نقش زیادی را برای ساختار ساندویچ پانل ایفا می‌کند. جنس هسته از پشم شیشه و پشم سنگ تشکیل شده است. تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ همیشه برای کسانی که قصد استفاده از ساندویچ پانل دارند سوال بوده است و معمولا انتخاب را سخت می‌کند. در ادامه این مطلب به بررسی تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در ساندویچ پانل‌ها می‌پردازیم و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست می‌آوریم. همچنین تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم.

خرید ساندویچ پانل دیواری

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

ساندویچ پانل پشم شیشه چیست؟

بهتر است قبل از اینکه به تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ بپردازیم با پانل‌های پشم شیشه و سنگ آشنا شیم. ساندویچ پانل‌های پشم شیشه از دو پانل به همراه هسته پشم شیشه تشکیل شده‌اند. الیاف پشم شیشه معمولا از آتش سوزی جلوگیری می‌کنند، به همین خاطر طرفداران بسیار زیاد دارند. پشم شیشه به دسته ای از الیاف شیشه تعلق دارد که نوعی الیاف مصنوعی معدنی است.
ماسه کوارتز، سنگ آهک، دولومیت و سایر سنگ‌های معدنی طبیعی به‌عنوان مواد اولیه اصلی به همراه مقداری خاکستر سودا، بوراکس و سایر مواد خام شیمیایی ذوب شده و با شیشه استفاده می‌شوند. این ماده در صنعت بسیار کاربردی است.
به عنوان مثال در ساندویچ پانل سقفی معمولا از پشم شیشه استفاده می‌شود. زیرا در مقابل گرما و سرما نیز مقاوم است و به این وسیله انرژی را ذخیره می‌کند. ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم شیشه در ساندویچ پانل دیواری به شرح زیر است.

ساندویچ پانل پشم شیشه چیست

ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم شیشه

ایمنی در برابر آتش

از آنجایی که مواد هسته داخلی از پشم شیشه غیر قابل اشتعال به عنوان ماده عایق ساخته شده است، از گسترش آتش جلوگیری می‌کند. بنابراین، استفاده از پانل‌های پشم شیشه برای مناطق مستعد آتش سوزی در ساندویچ پانل سقفی مناسب است زیرا گازهای مضر در هنگام آتش سوزی تولید نمی‌کند.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم شیشه

عایق حرارتی

پشم شیشه استفاده شده در این پانل‌ به نازکی 4 تا 6 میکرون و از نظر ترکیب یکنواخت است. از ماسه شیشه‌ای با نیروی گریز از مرکز با سرعت بالا ساخته شده است. بنابراین، ساندویچ پانل‌های پشم شیشه، بهترین اثر عایق حرارتی در کلاس خود را برای اجرای ساندویچ پانل ارائه می دهند.

اثر جذب صدا

پشم شیشه دارای حفره‌های هوایی کوچکی است که هوا را به دام می‌اندازد. صدا به عنوان چیزی که برای تولید به هوا نیاز دارد که در نتیجه توسط حفره‌های هوا محدود می‌شود.

اثر ضد خوردگی

پشم شیشه یک محصول غیر آلی است، بنابراین به سختی تغییر شکل یا خوردگی در آن وجود دارد که برای مدت طولانی باقی بماند. پشم شیشه می‌تواند شکل اصلی خود را حفظ کند و توانایی بسیار خوبی برای مقاومت در برابر ضربه، فشار یا لرزش دارد.

ساندویچ پانل پشم سنگ چیست؟

ساندویچ پانل پشم سنگ یک پانل کامپوزیت سه لایه است که از دو لایه ورقه آلومینیومی متصل به هسته پشم سنگ ساخته شده است. پشم سنگ یک فیبر معدنی بر پایه سنگ است. سنگ در کوره با دمای بالا و الیاف معدنی ریسیده شده ذوب شده و ترکیب می‌شود.
این ماده عایق با ویژگی‌های ضد حریق و ضد صدا بسیار پرطرفدار است و اغلب به عنوان لایه عایق روکش دیوار استفاده می‌شود.معمولا در ساندویچ پانل دیواری از پشم سنگ استفاده می‌شود. زیرا بخاطر ویژگی‌هایی که دارد، می‎تواند مقرون به صرفه عمل کند. برخی از مهم‎ترین ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم سنگ به شرح زیر است.
مقاوم در برابر آتش
ساندویچ پانل پشم سنگ ماده‌ای مقاوم در برابر آتش است و نقطه ذوب بالایی دارد، بنابراین در صورت وقوع آتش سوزی، به گسترش آتش کمک نمی‌کند. آلومینیوم دارای نقطه ذوب 660 درجه سانتیگراد است در حالی که پشم سنگ در حدود 1000 درجه سانتیگراد است.

عایق صدا
ساندویچ پانل پشم سنگ دارای خاصیت عایق صوتی خوبی است. ساختار غیر جهت دار الیاف پشم سنگ به جذب امواج صوتی و کاهش جریان هوا و انتقال صدا کمک می‌کند.

عایق حرارتی
ساندویچ پانل پشم سنگ دارای خاصیت عایق حرارتی عالی است. پشم سنگ جریان هوا را کاهش می‌دهد که منجر به هدایت حرارتی کم می‌شود.

تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ در ساندویچ پانل ها در چیست؟

همان‌طور که در بالا مشاهده کردید ساندویچ پانل‌های پشم شیشه و پشم سنگ در بسیار از جهات شبیه به هم هستند و به صورت یکسان عمل می‌کنند. به عنوان مثال هردوی آن‌ها مقاوم در برابر آتش هستند و یا اینکه هر دو عایق حرارتی بوده و برای صرفه جویی مناسب هستند. هم‌چنین هردو اثر جذب صدا دارند و برای اتاق‌هایی که نیاز به آکوستیک بودن دارند مناسب اند.
با این حال تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ نیز باعث می‌شود تا ما از نوع مخصوص آن‌ها برای ساخت‌‌ و ساز استفاده کنیم. به عنوان مثال، پشم شیشه‌ها معمولا به صورت ترکیبی از شیشه‌های طبیعی و یا اینکه بازیافتی به وجود می‌آیند‌. در حالی که پشم سنگ بیشتر از ترکیب مواد معدنی و طبیعی تشکیل شده‌اند. برای ساندویچ پانل متراژ پایین استفاده از پشم شیشه مناسب است.
برای متراژ بالا بهتر است از پشم سنگ استفاده شود. اگر قصد داریم یک دیوار محکم بسازیم یا اینکه یک دیوار حمال در ساختمان داریم بهتر از پانل‌های پشم سنگ استفاده کنیم. زیرا استحکام بالاتری نسبت به پشم شیشه دارند.
اما پشم شیشه‌ها سبک‌تر هستند و همان‌‌طور که در بالا مشاهده کردید، برای سقف از آن‌ها استفاده می‌شود. پشم شیشه گاهی می‌تواند آب را از خود عبور دهد، اما پشم سنگ به هیچ عنوان اجازه عبور آب از خود را نمی‌دهد.
هم‌چنین اگر یک محیط دمای بالایی داشته باشد، ترجیح بر این است که از پشم سنگ استفاده شود. زیرا می‌تواند تا دمای ۱۰۰۰ درجه سانتی گراد را تحمل کند. با اینکه تفاوت‌ها را دریافتیم، نمی‌توان گفت که کدام یک بر دیگری ارجحیت دارد. زیرا دز بررسی تفاوت پشم شیشه و پشم سنگ هردوی آن‌ها کاربردی هستند و باید در شرایط خاص از آن‌ها استفاده شود.

ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم سنگ

کلام آخر

تفاوت میان پشم شیشه و پشم سنگ یکی از موضوعاتی است که برای ساندویچ پانل‌ها اغلب در نظر گرفته می‌شود. به همین دلیل در این مطلب ابتدا ساندویچ پانل پشم شیشه و سپس پشم سنگ را معرفی کردیم تا با ویژگی‌های آن‌ها آشنا شوید. سپس تفاوت‌ها را بررسی کردیم و گفتیم که استفاده از هر نوع برای کجا مناسب است‌.

امتیازدهی