کدام مورد بهتر است؟ تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل سوالی که بسیار مورد توجه قرار گرفته است. امروزه ساندویچ پانل با توجه به ویژگی‌های متعدد آن مورد توجه بسیاری قرار گرفته و در بین بهترین مصالح پیش ساخته و آماده جای دارد. دلایل مختلفی مانند قیمت مقرون به صرفه، صرفه‌جویی در زمان، سبک بودن و در عین حال استحکام و دوام بالا، ساندویچ پانل را جایگزین مناسب‌تر و بهتری برای مصالح ساختمانی سنتی معرفی می‌کند.عوامل طبیعی مانند شرایط آب و هوایی، جنس و کیفیت متریال کار شده و گذر زمان در طول عمر ساندویچ پانل شما مؤثرند و کیفیت اولیه محصول را از بین می‌برند. اما سؤال اصلی این است: تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل آیا با تعمیر کیفیت اصلی این مصالح به آن‌ها بازگردانده می‌شود؟ همچنین در این مقاله تفاوت‌ های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم. همراه ما باشید.

ساندویچ پانل دیواری

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

مشخصات ساندویچ پانل در تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها به دو صورت ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولید می‌شوند. ساندویچ پانل از یک فوم عایق میانی از جنس پلی یورتان، پلی استایرن و پشم سنگ که با دو لایه ورق فلزی که در اطراف آن‌ها عایق می‌شود ساخته شده است. علاوه بر ساخت و ساز اجرای ساندویچ پانل در تعمیر و بازسازی ساختمان‌ها نیز انجام می‌شود.
آسیب‌های که نیاز به “تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل” دارند:
• پوسیدگی نواحی در معرض رطوبت مانند برف و باران و یا مواد شیمیایی و حلال‌های صنعتی
• ترک‌ها و فرورفتگی‌هایی که باعث نفوذ رطوبت به درون پانل‌ها می‌شود زیرا باعث خورده شدن آن از درون می‌شود مانند: اثر ضربه فیزیکی، دندانه‌ها و خراش‌ها
• از بین رفتن رنگ ناشی از نور خورشید

مشخصات ساندویچ پانل در تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

بهترین راه‌های نگه داری و تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

تعویض ساندویچ پانل علاوه بر زمان بر بودن، هزینه زیادی را بر دوش شما قرار می‌دهد. با رعایت نکات اصولی در نحوه نگه داری ساندویچ پانل از تحمیل ضرر و زیان مالی فرار کنید و عمر ساندویچ پانل خود را افزایش دهید. جهت افزایش طول عمر و استفاده بهینه از سازه تا حد امکان پانل‌ها را دور از تابش مستقیم نور خورشید و در محلی به دور از رطوبت و تجمع آب نصب کنید.
سطح سازه را رنگ‌ آمیزی کنید چرا که رنگ‌آمیزی سطوح مانع از پوسیدگی و خوردگی سطح ساندویچ پانل‌ها می‌شوند. اگر خراشیدگی و آسیب کوچک سطحی مشاهده کردید محل آن را رنگ‌ آمیزی کنید تا از رسیدن اکسیژن به لایه‌های زیرین جلوگیری و مانع خوردگی شوید. استفاده از رنگ‌های روشن برای رنگ‌آمیزی ساندویچ پانل سقفی به دلیل اینکه نور و گرمای کمتری جذب می‌کنند و این امر روند پوسیدگی را افزایش نمی‌دهد، مناسب‌تر است. پانل‌ها را از محیط اسیدیته و شیمیایی دور نگه دارید چرا که مواد و حلال‌های شیمیایی و اسیدی عمر این نوع از مصالح پیش ساخته را زودتر از موعد تمام می‌کند. ترمیم و بازسازی این سازه‌ها هر چند سال یکبار عمر مفید و کارایی سازه را افزایش می‌دهد پس از آن غافل نشوید.
نفوذ آب باران، هوا و رطوبت به داخل سازه منجر به پوسیدگی می‌شود. بنابراین ساندویچ پانل خود را به صورت اصولی درزبندی و آب‌بندی کنید. چسب پلی یورتان از ایجاد پوسیدگی و خوردگی فوم ساندویچ پانل جلوگیری می‌کند. برای درزبندی از چسب پلی یورتان استفاده کنید. پس برای تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل تعمیر هم انجام خواهد شد.

بهترین راه‌های نگه داری و تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

تعمیر ساندویچ پانل

از نکات مهم در مبحث آسیب ساندویچ پانل‌ها و اجرای ساندویچ پانل این است که شما تنها زمانی نیاز به تعمیر دارید که رنگ ساندویچ پانل‌ها دچار آسیب شده باشد. در صورتی که فرورفتگی در رنگ ساندویچ پانل‌ها وجود دارد یا اینکه فکر می‌کنید روکش ساندویچ پانل ممکن است سوراخ شده باشد، چندین راهکار برای تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل مورد اشاره قرار گرفته است.
• از متخصصین خبره و با تجربه کمک بگیرید.
• یک تکه عایق بر روی سوراخ ایجاد شده بگذارید تا آسیب دیدگی پیشروی نکند.
• پوسته فلزی جدیدی را روی صفحه بپوشانید.
لایه بیرونی یعنی ورق فلزی را باز کنید و فوم جدید را جایگزین فوم قدیمی و آسیب دیده کنید. سپس روکش فوم را با چسب مخصوص بچسبانید و ورق فلزی را در جای خودش قرار دهید. تحت هیچ شرایطی از قیر و ایزوگام استفاده نکنید زیرا قیر و ایزوگام با فلزی که در زیر ساندویچ پانل قرار دارد واکنش شیمیایی انجام می‌دهد و در طول زمان پانل‌ها را می‌پوساند.
از گچ و سیمان نیز برای رفع آسیب استفاده نکنید چراکه به بافت پانل آسیب می‌رساند. در صورت تشخیص متخصص ساندویچ پانل را با یک ساندویچ پانل نو جایگزین کنید.

معایب تعمیر ساندویچ پانل

عمر مفید سازه‌های شما توسط سوراخ‌هایی که بر روی ساندویچ پانل‌ها به وجود می‌آیند کوتاه می‌شود. پس جدی گرفتن تعمیرات آن‌ها اقدامی حیاتی است، چراکه در صورت بیشتر شدن آسیب دیدگی تعمیر دیگر فایده‌ای نداشته و تنها گزینه تعویض برای شما باقی می‌ماند. از طرفی دیگر تعمیر ساندویچ پانل باید به صورت اصولی و بر طبق استاندار‌ها صورت بگیرد. برای تعمیر ابتدا بایستی فوم پلی یورتان جدید را جایگزین لایه بیرونی باز شده و فوم عایقی که پوسیده شده کنند. یکی از بهترین چسب‌ها برای آب‌بندی ساندویچ پانل‌ها چسب پلی یورتان است، که به منظور چسباندن سطح فلزی رویی از آن استفاده می‌شود.

تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

از آن جایی که تعویض و جایگزینی ساندویچ پانل و نو کردن آن ممکن است هزینه بر باشد و یا زحمت زیادی را به دنبال داشته باشد. از همین رو تصور می‌شود که اقدام به تعمیر ساندویچ‌ها مقرون به صرفه‌تر است.

اما گاهی اوقات جهت تعمیر ساندویچ پانل‌ها لازم است فوم یا ورق‌های فلزی به صورت کلی عوض شوند و یا نیاز به رنگ‌ آمیزی و آب‌بندی داشته باشند. با احتساب هزینه دستمزد متوجه می‌شوید که هزینه‌هایی که برای تعمیر پانل‌ها باید بپردازید فقط اندکی کمتر از هزینه‌های تعویض آن‌هاست. اما تعویض روش تضمینی و مقرون به صرفه‌تر از لحاظ طول عمر و کیفیت به حساب می‌آید.

هم‌چنین فوم داخلی آن‎‌ها برخلاف پانل‌های تعمیر شده تولید کارخانه اصلی است و تعویض نشده است و ساندویچ پانل شما دیگر کهنه و فرسوده به شمار نمی‌آید. به طور کلی نگهداری درست از ساندویچ پانل سهم عمده‌ای در کنترل کیفیت آن در طول عمرش دارد. در صورتی که از ساندویچ پانل‌ها استفاده درستی شود، کیفیت خوبی خواهند داشت.

تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل

کلام آخر

در تعویض یا تعمیر ساندویچ پانل تعویض بهتر است. ساندویچ‌پانل‌های سازه‌هایی سبک اما با مقاومت بالای شیمایی و فیزیکی هستند. اما به دلیل هزینه بر بودن نگه داری و محافظت از آن‌ها در برابر آسیب دیدگی از اهمیت بالایی برخوردار است. چنانچه قصد تعمیر ساندویچ‌ پانل‌های خود را دارید می توانید از ساندویچ پانل متراژ پایین استفاده کنید و حتما ابتدا در این حوزه تحقیق کنید.
در بسیاری از مواقع ممکن است هزینه خرید و تعویض ساندویچ‌پانل بسیار به‌صرفه‌تر و مناسب تراز تعمیر و جایگزینی مواد آن بوده و انتخابی سودمندتر برای شما باشد. این نکته را در نظر بگیری که انتخاب درست ساندویچ پانل از بهترین و معتبر‌ترین شرکت‌ها اولین گام درست شما در جهت حفظ ساندویچ پانل است.

امتیازدهی