انواع ساندویچ پانل و کاربرد آن ها

ساندویچ پانل در رنگ و قیمت مختلف وجود دارد. انواع ساندویچ پانل به دیواره یا سقف هایی گفته می شود که از دو لایه ورق تشکیل شده و در میان آنها یک لایه عایق نرم و انعطاف پذیر قرار دارد. جنس آنها از موادی مانند پشم سنگ، پلی استایرن، پشم شیشه و . . . ساخته می شوند. نوع و جنس این لایه ها با توجه به کاربرد ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری متفاوت است. استفاده از این انواع ساندویچ پانل ، بسیار مقرون به صرفه است و بر خلاف مصالح سنتی نیاز به ترکیب با مواد دیگر را ندارند. همچنین در ادامه مطلب به اجرای ساندویچ پانل میپردازیم.

 

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

ساندویچ پانل دورو چیست

اجرای ساندویچ پانل

برای اطلاعات بیشتر در مورد اجرای ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

کاربرد ساندویچ پانل

از “انواع ساندویچ پانل” در دفاتر کارگاهی، صنایع برودتی، سرویس بهداشتی و استخر های سرپوشیده، نماز خانه و محیط های آموزشی و سالن های ورزشی و . . . استفاده می شود.

مزایا و ویژگی های انواع ساندویچ پانل عبارتند از :

  • مقاومت بسیار بالا
  • مقاومت بالا در برابر پوسیدگی و خوردگی
  • متنوع بودن طرح ها و رنگ ها
  • سبکی وزن
  • قابل استفاده در تمامی اقلیم ها
  • نصب و اجرای راحت و آسان
  • جا به جایی آسان
  • قابل بازیافت و برگشت به محیط زیست
ساندویچ پانل نسوز

انواع ساندویچ پانل

  • ساندویچ پانل پلی یورتان:

ساندویچ پانل پلی یورتان چیست

این نوع از ساندویچ پانل ها به دلیل داشتن ویژگی هایی مانند عایق بودن در برابر صوت، عایق حرارت، وزن کم و مقاومت بالا در برابر وزن و رطوبت، بیشتر از ساندویچ پانل های دیگر مورد استفاده قرار می گیرند.

برای عایق بندی این ساندویچ پانل ها از دو روش PIR و PUR به همراه گاز B 141 استفاده می شود.

  • ساندویچ پانل پشم سنگ:

ویژگی‌های ساندویچ پانل پشم سنگ

 

ماده اولیه پشم سنگ بازالت است که جزء سنگ های آذرین می باشد. یکی از اصلی ترین ویژگی این ساندویچ پانل ها ضد حریق بودن آنها به دلیل استفاده از الیاف پشم سنگ برای ایجاد عایق می باشد. این پانل در ساخت و ساز ساختمان های فولادی صنعتی برای دیوار های خارجی و سقف استفاده می شود.

  • ساندویچ پانل دیواری:

ساندویچ پانل دیوارینوعی از سازه  است که خواص و فواید آن در پوشش دیوار می باشد که از در کنار هم قرار گرفتن فوم پلیمری و ورق فولادی تشکیل شده است که از خواص آن می توان به مقاومت در برابر آب و اکسیژن که مقابله با زنگ زدگی است. و همچنین سبکی وزن که در برابر مخاطرات طبیعی از جمله زلزله بیان کرد.

همچنین به دلیل عایق بودن از هدر رفتن انرژی جلوگیری می کند.

این نوع از ساندویچ پانل متراژ پایین از ورق هایی که ما بین آنها فوم تزریق شده است ساخته شده و برای پوشش دیوار ها و اطراف سوله ها استفاده می شود. کاربرد این نوع پانل ها در ساخت  کانکس ها، کارخانجات صنعتی و . . . می باشد. در لایه میانی معمولا فوم پلی یورتان، پلی استایرن و همچنین فوم XPX استفاده می شود و در برابر نم و رطوبت عایق بسیار خوبی هستند.

  • ساندویچ پانل سقفی:

ضخامت این نوع از ساندویچ پانل ها بین 4 الی 20 سانتی متر با ضخامت 8/1 متر است. ساندویچ پانل سقفی شبیه پانل های دیواری بوده اما دارای ضریب حرارتی پایینی نسبت به آنها می باشد.

لایه های بیرونی پانل سقفی معمولاً از جنس آلوزینک و گالوانیزه است، میان این لایه ها فوم پلی یورتان قرار گرفته که عایق مناسب صوت و حرارت است.

ساندویچ پانل سقفی سازه ای است که همان طور از اسم مشخص است برای پوشش سقف می باشد. پوشش سقفی که ساندویچ پانل ایجاد می کند بسیار مقاوم است زیرا از ورق فولادی به نام گالوانیزه و آلوزینک و آلومینیوم در آن استفاده می شود.

همچنین فوم داخلی آن که از پلی استایرن، پلی یورتان، پشم سنگ و پشم شیشه این فوم ها خاصیت ضد حرارت و ضد حریق بودن را دارد.

  • ساندویچ پانل سردخانه ای:

ساندویچ پانل های سرد خانه ای دارای ضخامت بین 8 الی 20 سانتی متر و بود که از ترکیبات پلی یورتان جهت عایق کردن ما بین دو لایه ورق فلزی استفاده شده است. اجرای ساندویچ پانل برای سرد خانه ها و تونل های ساختمان های صنعتی مث کارخانه های صنعتی ساختمان های بزرگ و . . . استفاده می شود.

  • ساندویچ پانل نسوز:

این نوع پانل اشتغال زا نبوده و در تماس مستقیم با آتش دچار آسیب می شوند و بعد از فروکش کردن آتش خاموش می شوند. در هنگام آتش سوزی ذوب نمی شوند از این رو خطر احتمالی برای شعله ور شدن ثانویه آتش کاهش پیدا می کند.

اما پانل ضد حریق پانلی است که در برابر آتش مقاوم بوده و کاربرد آن در کوره ها می باشد، با عایق پشم سنگ تولید می شوند و در برابر حرارت های شدید مقاوم است.

  • ساندویچ پانل پلی استایرن:

ساندویچ پانل ساخته شده از پلی استایرن نوعی عایق صوتی با وزن بسیار سبک و قیمت پایین می باشد. این پانل ها قابل اشتغال هستند و به همین دلیل به عنوان عایق حرارتی مورد استفاده قرار نمی گیرد.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان

به دلیل استفاده از مواد سبک در هسته انواع ساندویچ پانل ها، وزن آن ها به شدت کاهش می یابد و این امر باعث سبک سازی سازه می شود و ایمنی آن را در برابر زلزله بالا می برد. وزن سبک این پانل ها هزینه های زیر سازی را پایین آورده در نتیجه هزینه تکمیل ساختمان به طور قابل ملاحظه ای کاهش می یابد.حمل و نقل این پانل ها آسان بوده و سرعت نصب و راه اندازی آنها بالا می باشد.

مقاومت انواع ساندویچ پانل های سقفی ابعاد و ضخامت متفاوتی دارند و با توجه به نوع مصرف می توان ضخامت مورد نظر را انتخاب نمود. مقاومت انواع ساندویچ پانل ها در مقایسه با چوب بالا تر است و نیروی وارده را به خوبی جذب می کنند. به همین دلیل از آنها در ساخت دیوار و سقف کاذب استفاده می شود.

مزایای استفاده از ساندویچ پانل در ساختمان​

نصب انواع ساندویچ پانل ها

در نصب ساندویچ پانل ها برای زیر سازی از پروفایل ها استفاده می شود و نصاب با توجه به ابعاد مورد نظر زیر سازی را انجام می دهد. بعد از جوشکاری اتصال پروفیل ها، جایگذاری ساندویچ پانل ها انجام می شود. جهت نصب باید نکات زیر را در نظر داشته باشیم.

از پیچ واشر دار مخصوص استفاده کنیم و به ارتفاع پیچ ها نیز توجه کافی داشته باشیم. جهت کاهش پرت پانل ها به محل قرار گرفتن آنها دقت کنیم.

امتیازدهی