راهنمای کامل انتخاب ساندویچ پانل مناسب

مصالح ساختمانی از مهمترین عوامل قابل توجه در ساخت ساز به شمار می‌رود. با افزایش ساخت و ساز و پیشرفت علم و فناوری، مصالح مدرن و پیش ساخته به تدریج جایگزین مصالح سنتی مانند آجر، سیمان و سفال جهت ساختمان‌سازی شدند. ساندویچ پانل از جمله مصالح پیش ساخته‌ای است که با توجه به قیمت مناسب و کارایی بالا هر روزه بر متقاضیان خرید این سازه افزوده می‌شود. در انتخاب ساندویچ پانل‌ مناسب برتری‌های زیادی نسبت به سایر مصالح ساختمانی وجود دارد که عبارتند از: عایق بسیار خوب سرما و گرما، مقاومت در برابر زلزله، قابلیت جابجایی و نصب آسان و ارزان.  همچنین در این مقاله تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم. همراه ما باشید.

اجرای ساندویچ پانل

برای اطلاعات بیشتر در مورد اجرای ساندویچ پانل کلیک کنید

نکات انتخاب ساندویچ پانل مناسب

انتخاب درست مصالح ساختمانی باعث می‌شود تا هم از هدر رفتن انرژی و زمان، و هم هزینه‌های مضاعف خرید و بازسازی جلوگیری کرد. از طرفی دیگر استحکام و دوام ساختمان و سازه بر پایه مصالح آن سازه بنا شده است. از این رو دقت در انتخاب مصالح ساختمانی مورد مصرف بسیار حیاتی است. در همین راستا برای رسیدن به استاندارد مورد نیاز و ایمنی کامل باید از متخصصان مجرب و مورد اعتماد در “انتخاب ساندویچ پانل مناسب” کمک گرفت.
ساندویچ پانل در دو نوع ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی ساخته می‌شود. بیشتر ساندویچ پانل‌ها به صورت ۳ لایه‌ای و در انواع مدل موجود است. لایه‌های بیرونی از جنس موادی مانند فولاد و ورق گالوانیزه که به آن‌ها یک هسته سبک وزن متصل است ساخته می‌شوند که رنگ‌ها و طرح‌های مختلف را روی ان‌ها اجرا می‌کنند.
در میان لایه‌های بیرونی یک لایه عایق کامپوزیت قرار می‌گیرد که از نظر ساختاری هم استحکام زیادی به ساندویچ پانل می‌دهد. لایه میانی از پشم شیشه، پشم سنگ، پلی اورتان، پلی‌اتیلن و عایق‌های‌های سبک وزن دیگر تشکیل می‌شود. از لحاظ ماده عایق لایه میانی ساندویچ پانل، آن‌ها ار می‌توان به دسته‌بندی‌های: عایق صوت، عایق رطوبت، عایق حرارتی و پانل‌های اتاق تمیز که برای محیط‌هایی که از لحاظ کاری باید کاملاً ایزوله و تمیز بمانند، تقسیم کرد. 

نکات انتخاب ساندویچ پانل مناسب​

نکات مهم در خرید و انتخاب ساندویچ پانل مناسب

ازجمله نکاتی که باید در  انتخاب ساندویچ پانل مناسب و اجرای ساندویچ پانل مورد توجه قرار دهید:
• مزایای استفاده از ساندویچ پانل در سازه
• مناسب بودن برای شرایط اب و هوایی محل نصب
• دریافت و نصب ساندویچ پانل تحت نظارت واحد پشتیبانی
• حساب تراز ارتفاعی ستون و دیوار
• زیبایی و مناسب بودن ظاهر برای نمای ساختمان
• مشورت با نصاب یا کارشناس مجرب ساندویچ پانل
• سابقه و کیفیت دستگاه و شرکت تولیدکننده ساندویچ پانل
• گارانتی طولانی مدت و تضمین قابل اعتماد تولیدکننده ساندویچ پانل

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل مناسب با توجه به شرایط آب و هوای

برای هر شرایط آب و هوایی ساندویچ پانل‌هایی مخصوص طراحی شده است. ایران به چهار اقلیم گرم و مرطوب، گرم و خشک، معتدل و مرطوب و اقلیم سرد طبقه‌بندی می‌شود و بسته به نوع آب هوا انتخاب ساندویچ پانل سقفی مناسب بسیار اهمیت دارد.
همانطور که در مطالب فوق اشاره شد برای ساخت پوشش خارجی ساندویچ پانل از ورق‌هایی مانند فولاد و آلومینیوم و غیره استفاده می‌شود که در ادامه به دلایل استفاده و مزایای هر کدام خواهیم پرداخت.

راهنمای انتخاب ساندویچ پانل مناسب با توجه به شرایط آب و هوای

آلومینیوم

آلومینیوم یکی از فلزات سبک وزن است که فشار کمی به سازه‌های زیرین خود وارد می‌کند و در عین حال مقاومت بالایی در برابر ضربه دارد که از این رو در معرض فشار به راحتی دچار آسیب دیدگی نمی‌شود. آلومینیوم فلزی است که واکنش‌پذیری خوبی با اکسیژن هوا دارد؛ اما بر خلاف تصور عموم این واکنش‌پذیری مقاومت آلومینیوم را نه تنها کم بلکه زیاد می‌کند.
چرا اکسید آلومینیوم بر خلاف فلزات دیگر پوششی بر روی این فلز ایجاد می‌کند که مانع رسیدن اکسیژن به لایه‌های زیرین و در نتیجه جلوگیری از خورندگی فلز می‌شود. بنابراین می‌توان نتیجه گرفت ساندویچ پانل‌هایی که با استفاده از فلز آلومینیوم طراحی و ساخته می‌شوند، کاربرد بالایی برای مناطق مرطوب دارند زیرا در برابر رطوبت مقاومت بیشتری دارند و طول عمر بیشتری خواهند داشت.

ورق‌های گالوانیزه

ورق گالوانیزه آهنی است که با فلز روی پوشیده می‌شود و از آنجا که روی در برابر زنگ زدگی مقاوم است مانع زنگ زدن آهن می‌شود. از این رو ورق گالوانیزه هم دارای مقاومت بالا و استحکام آهن است و هم در برابر زنگ زدگی و خورندگی مقاومت روی را دارد. به زبانی دیگر ساندویچ پانل‌هایی که با استفاده از ورق‌های گالوانیزه ساخته می‌شوند و به عنوان ساندویچ پانل متراژ پایین قابل استفاده است و در هر نوع شرایط آب و هوایی قابل استفاده می‌باشند و مقاومت خوبی دارند.

ورق آلوزینک

آلوزینک ترکیبی از آلومینیوم و روی است که آن را تبدیل به یکی از بادوام‌ترین ورق‌ها در تولید ساندویچ پانل کرده است. ورق آلوزینک می‌تواند به طرز قابل توجهی از پوسیدگی و خوردگی جلوگیری نماید و بعد از شستشو ظاهری شبیه به فولاد پیدا می‌کند.
همان طور که قبل‌تر اشاره شد فوم‌هایی که برای تولید ساندویچ پانل در لایه میانی دو ورق استفاده می‌شود انواع گوناگونی دارد که هر کدام از آن‌ها برای یک نوع شرایط آب و هوایی مناسب هستند.

ورق آلوزینک

فوم پلی یورتان

فوم پلی یورتان از با کیفیت‌ترین فوم‌های موجود در بازار است که به عایق حرارتی مناسب معروف است. این فوم هزینه‌های سرمایشی و گرمایشی را تا حد قابل توجهی کنترل می‌کند و برای مناطق گرمسیر و مرطوب طراحی شده است.

فوم پلی استایرن

استفاده از فوم پلی استایرن در مناطق گرمسیر کشور به دلیل اشتعال‌پذیری بسیار بالای آن و عایق حرارتی نبودن آن مناسب نیست و بیشتر در نواحی با آب و هوای معتدل کاربرد دارد.

فوم پشم سنگ

فوم پشم سنگ عایق صوتی و حرارتی بسیار خوبی است لذا در سازه‌هایی که در اطراف آن سرو صدا زیاد است مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما از معایب این فوم نفوذ راحت آب به درون آن است بنابر این برای مناطقی که دارای بارندگی زیاد هستند، مناسب نیست چون باعث پوسیدگی و خوردگی می‌شود.
متوجه شدیم هر ساندویچ پانل ورق‌ها و فوم مخصوص خود را دارد و موارد استفاده آن در هر شرایط آب و هوایی متفاوت است. بنابر این مناسب‌ترین ساختار ساندویچ پانل در هر شرایط اقلیمی را مورد برسی قرار می‌دهیم.
• اقلیم گرم و مرطوب : فوم پلی یورتان، پشم سنگ به همراه آلوزینک
• اقلیم گرم و خشک : ورق آلوزینک و ساندویچ پانل پشم سنگ
• اقلیم سرد : ساندویچ پانل آلوزینک با فوم پلی یورتان
• اقلیم معتدل و مرطوب : ورق‌های آلوزینک با فوم پلی یورتان

کلام آخر

انتخاب ساندویچ پانل مناسب از جهتی دارای اهمیت بالایی است که ممکن است با اطلاعات نا کافی و غلط باعث ضرر مالی بزرگی شود. از این رو استفاده از راهنمای خرید ساندویچ پانل می‌تواند روند نصب و اجرای ساندویچ پانل را آسان‌تر نماید. توجه به این نکته که ساندویچ پانل‌ها در برابر شرایط آب و هوایی متفاوت واکنش‌های متفاوتی را از خود نشان می‌دهد باعث می‌شود تا با دقت بیشتر در انتخاب و سفارش ساندویچ پانل خود وقت بگذارید.
ابتدا اطلاعات کافی در ارتباط با شرایط محیطی سازه و انتخاب ساندویچ پانل مناسب کسب کنید و بعد اقدام به خرید و نصب این مصالح خود ساخته کنید تا بهترین نوع ساندویچ پانل را برای پوشش سازه مورد نظر خود انتخاب کنید. علاوه بر موارد ذکر شده، مراجعه به یک مشاور ساخت و ساز و یا متخصصان و کارشناسان این حوزه هم کمک بسیاری در خرید انواع ساندویچ پانل‌ها به شما می‌کند.

امتیازدهی