چگونگی اتصال ساندویچ پانل و نصب آن

آموزش نصب و اجرای ساندویچ پانل نیاز به یک دوره عملی و توضیحات کامل نصاب دارد. اما برای آشنایی با این موضوع، در این مقاله به نحوه نصب ساندویچ پانل می‌پردازیم. ساندویچ پانل، سازه‌ای است که توسط چندین لایه به هم متصل شده است. این سازه ها از قبیل ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری جایگزین بسیار مناسبی برای مصالح سنتی مانند آجر و سیمان می‌باشد. همچنین مزایای زیادی نسبت به آجر و سیمان دارد که می‌توانید با خیال راحت از آن استفاده کنید. پیش از اجرای ساندویچ پانل ، لازم است چگونگی اتصال ساندویچ پانل را بلد باشید.

انواع ساندویچ پانل برای نصب

در ادامه مطلب علاوه بر نحوه اتصال ساندویچ پانل، به بررسی انواع پانل ها مانند ساندویچ پانل متراژ پایین خواهیم پرداخت. انواع ساندویچ پانل بر اساس نصب عبارتند از:
  • ساندویچ پانل پیچ مخفی ؛ ساندویچ پانل پیچ مخفی هر پانل در جای خود پیچ می شود 
  • ساندویچ پانل قفل دار : این نوع پانل به صورت قفل دار است 
  • ساندویچ پانل نر و مادگی؛ این پانل‌ها پس از اتصال یکپارچه می‌شوند 

در ادامه به شرح آنها می پردازیم

انواع ساندویچ پانل برای نصب​

انواع ساندویچ پانل برای نصب

  • ساندویچ پانل پیچ مخفی: در ساندویچ پانل پیچ مخفی هر پانل در جای خود پیچ ​​می شود و پانل بعدی برای پوشاندن پیچ‌ها قرار می‌گیرد. این ساندویچ پانل کار شما را زیبا می‌کند زیرا پیچ‌ها مخفی هستند.
  • ساندویچ پانل قفل دار: این نوع پانل به صورت قفل دار است و پانل‌ها را با زبانه‌هایی در محل اتصال بلوک‌ها به هم متصل می‌کند. این پانل‌ها عمدتاً در سردخانه‌ها استفاده می‌شوند.
  • ساندویچ پانل نر و مادگی: این پانل‌ها پس از اتصال یکپارچه می‌شوند و در محل اتصال دارای یک اتصال زاویه دار هستند که به سقف یا دیوار پیچ می‌شوند. استفاده از این ساندویچ پانل‌ها برای پوشش محیط‌های با رطوبت بالا بسیار مناسب است. آلوزینک و ورق‌های جریان دار به صورت رول در دسترس هستند. ضخامت ورق آلوزینک از 5.0 میلی متر تا 7.0 میلی متر در دسترس است. ضخامت ورق آلومینیوم 0.5mm تا 0.7mm است که برای ساخت می‌باشد. ضخامت پانل برای ساندویچ پانل دیواری 3 تا 15 سانتی متر و برای ساندویچ پانل سقفی 2 تا 10 سانتی متر می‌باشد. این پانل‌ها بسته به نیاز مشتری 1 متر عرض و 1-12 متر طول دارند.

آموزش نصب ساندویچ پانل سقفی

دقت داشته باشید که در بحث زیرسازی پانل‌ها، نحوه “اتصال ساندویچ پانل” اهمیت دارد. برای نصب ساندویچ پانل، باید آن را روی تیرهای فرعی با پروفیل سبک تقریبا 40×40 یا 80×40 قرار داد. برای سازه‌های صنعتی و سوله‌ها ابتدا گاتر (آبرو) نصب می‌شود و سپس از پروفیل مقطع Z استفاده می‌گردد. پانل با استفاده از پیچ سرمته گالوانیزه واشر دار به زیرسازی متصل می‌شود. هنگام بلند کردن پانل با جرثقیل، باید طناب به جعبه پانل‌ها بسته شود تا پانل‌ها بلند شوند تا اپراتور بتواند به راحتی آن را جابجا کند. پس از بلند کردن پانل ها، بسته به طول و جهت نصب پانل، باید آن را به سازه پشتیبانی سقف ثابت کرد. ساختار پشتیبانی از لغزش پانل در برابر باد جلوگیری می‌کند. از ساندویچ پانل‌های سقفی برای پوشش سقف استفاده می‌شود و دارای گام‌های ذوزنقه‌ای است. پانل‌های سقفی به دلیل شکل اورلپ با پله‌های ذوزنقه ای، امکان ورود آب را به صفر رسانده است. این ساندویچ پانل متراژ پایین در ضخامت‌های 1.5 یا 2 میلی متر استفاده می‌شود. اتصالات این ناودانی‌ها به شاسی فولادی توسط پرچ در فواصل 25-30 سانتی متری انجام می‌شود. برای ساخت سازه و زیرسازی ساندویچ پانل سقفی باید به فاصله این قسمت‌ها توجه کرد:

  • ستون‌ها
  • عرض کلی
  • محل نصب پانل‌ها
  • ارتفاع پانل
  • شدت وزش باد در منطقه

هنگام نصب ساندویچ پانل‌های دیواری و سقفی باید از پیچ واشردار استفاده شود. به گام و ارتفاع پیچ‌ها توجه کنید. برای بهبود آب‌بندی ساندویچ پانل‌ها می‌توان از چسب سیلیکون و نوار چسب استفاده کرد. همانطور که می‌دانید پانل‌های سقفی در معرض نور خورشید و همچنین برف و باران قرار دارند. بنابراین برای نصب چنین سازه‌ای به مهارت بیش‌تری نیاز است. آب‌بندی و درزبندی ساندویچ پانل باید با دقت زیادی انجام شود تا به مرور زمان نشتی نداشته باشد. فوم پلی اورتان، ورق‌های فلاشینگ، ورق‌های آبرو و نوارهای چسب مخصوص در درزهای سازه‌ها برای آب‌بندی و درزبندی سازه‌ها استفاده می‌شود و در نهایت با پیچ‌های سرمته گالوانیزه به هم متصل می‌شوند. برای این بخش، باید با نحوه اتصال ساندویچ پانل  آشنا باشید تا بتوانید پانل‌ها را قرار دهید.

آموزش نصب ساندویچ پانل سقفی​

آموزش نصب ساندویچ پانل دیواری

ارزش یک بنا به استحکام و امنیت آن وابسته است. از این رو نصب و اجرای ساندویچ پانل دیواری مهمترین بخش در زمینه پوشش دیوارها محسوب می‌شود. در نگاه اول، نحوه نصب ساندویچ پانل دیواری آسان به نظر می‌رسد، اما چند نکته وجود دارد که باید در نظر داشت. اولین قدم زیرسازی مکان یا ایجاد یک فونداسیون است. نوع زیرساختی که اجرا می‌کنید به نوع ساختار پروژه شما مرتبط است و باید طبق برنامه فنی شما اجرا شود. در نصب ساندویچ پانل دیواری ارتفاع کرسی چینی بنا به درخواست کارفرما 30 الی 50 سانتی متر ارتفاع 1.5 متر در نظر گرفته می‌شود تا پانل‌های دیواری آسیبی نبینند و از حوادث خارجی در امان بمانند.

آموزش نصب ساندویچ پانل دیواری

مراحل نصب ساندویچ پانل دیواری

  • قبل از نصب و اجرای ساندویچ پانل، از تجهیزات خاصی برای علامت‌گذاری و برش ورودی یا پنجره‌ها و شروع ایجاد زیرسازی با توجه به ابعاد مورد نظر استفاده می‌شود.
  • پروفیل‌ها با جوشکاری به هم متصل می‌شوند.
  • پیچ‌های سر مته دار با توجه به قطر در هر متر مربع به ساندویچ پانل‌ها و پروفیل‌ها پیچ می‌شوند.
  • نبشی ساندویچ پانل دیواری روی آن قرار داده می‌شود و با دریل و پیچ، نبشی به لبه‌های قطعه کار محکم یا فیکس می‌شود.
  • برای آب‌بندی پانل با اسپری پلی اورتان، درزها را پر کرده، پانل بعدی را نصب کنید.
  • ساندویچ پانل دیواری با استفاده از تراز در جای خود قرار می‌گیرد، به طور کامل صاف می‌شود و طبق رویه پیچ و مهره می‌شود.
  • در نهایت برای زیبایی کار و آب‌بندی از ورق‌های فلاشینگ استفاده می‌کنند.

این سازه‌ها به دو صورت قابل تخلیه هستند. 1-با لیفتراک 2-دستی

قبل از نصب ساندویچ پانل، نصاب باید محل مونتاژ پانل را بررسی کند تا ببیند آیا ساختارش مستقیم است یا خیر. در مرحله بعد، بقیه مراحل مانند نصب پانل سقفی است که نیاز به آب‌بندی سازه دارد. هنگام نصب پانل‌های دیواری از ابزار برش استفاده نکنید. این ابزارها گرمای زیادی تولید می‌کنند که به پنل آسیب می‌زند. و در نهایت می‌توانید سیستم روشنایی و… را روی پنل نصب کنید. لطفا توجه داشته باشید که هنگام نصب سیستم روشنایی و غیره، وزن نباید بیش از 10 کیلوگرم باشد.

سخن پایانی نحوه اتصال ساندویچ پانل به قوطی

اجرا و نصب ساندویچ پانل به نیروهای متخصص نیاز دارد. گروه ام جی سازه نه تنها در ساخت ساندویچ پانل پیشگام است، بلکه دارای کادری مجرب در نصب ساندویچ پانل می‌باشد. برای انجام پروژه‌های مرتبط می‌توانید با کانال‌های ارتباطی ما تماس بگیرید.

امتیازدهی