آب بندی کردن سقف سازه ها با ساندویچ پانل

 آب‌بندی کردن سقف و دیوار ساختمان‌ها یکی از دغدغه‌های صاحبان سازه‌های عظیم و نوین می‌باشد. برای رفع این مشکل راه حلی که به کار آمد، استفاده از مصالح سنتی نوین همچون روش آب بندی سقف ساندویچ پانل است. با توجه به شرایط فعلی ساختمان‌ها، تنها ملاک یک سازه عالی مقاومت، ایمنی و استحکام یک سازه نیست بلکه ویژگی‌هایی نظیر عایق رطوبتی، عایق گرما و سرما و عایق صدا به شدت مهم و مدنظر است که برای این عوامل از ساندویچ پنل‌ها می‌توان استفاده کرد. ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری در آب بندی سازه ها نقش بسزایی ایفا می کنند به همین علت اجرای ساندویچ پانل با رعایت نکات آب بندی سقف سازه ها بسیار با اهمیت است.

ساندویچ پانل دیواری

برای اطلاعات بیشتر کلیک کنید

آب بندی سقف ساندویچ پانل

ساندویچ پانل‌ها واحد‌های ساختاری مجزا هستند که به صورت پیش سازه ساختمانی در انواع ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل متراژ پایین جهت پوشش سقف و دیوار در متراژ‌های متفاوت طراحی، تولید و روانه بازار می‌شوند.  نکته‌ای که در زمینه کارایی، عملکرد و بازدهی مناسب این سازه‌ها بسیار مهم و حائز اهمیت می‌باشد عملیات و فرایند آب‌بندی سقف ساندویچ پانل‌ پس از نصب آن‌ها می‌باشد. به همین دلیل تجهیزات و متعلقاتی جهت آب‌بندی و درزبندی درست و مناسب ساندویچ پانل‌ها در نظر گرفته شده است تا در برابر نوسانات دمایی، شرایط جوی نامناسب، بارندگی، وزش باد‌های شدید و… ، به وسیله این تجهیزات نوعی مقاومت، پوشش و شرایط ایمن برای آب بندی سقف ساندویچ پانل‌ها ایجاد شود.
آب بندی سقف ساندویچ پانل​

همه چیز درباره آب بندی سقف سازه ها

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از چسب پلی اورتان

برای آب‌ بندی سقف ساندویچ پانل در محل اتصال ساندویچ پانل‌ها به یکدیگر یا درز‌ها می‌توان از چسب پلی اورتان استفاده کرد. چسب پلی اورتان یک چسب آب‌بندی است که اثر آن با خاصیت چسبندگی فوق‌العاده‌ای که دارد، تا سال‌ها باقی می‌ماند. چسب پلی اورتان به دو صورت جامد و منعطف وجود دارد که کاربرد آن آب‌بندی و پر کردن درز هاست و عملکرد بسیار خوبی در محیط‌هایی با رطوبت بالا دارد. این چسب در دما‌های مختلف کارایی خوبی دارد همینطور قابلیت رنگ شدن داشته و ضد آب است. در ساخت تریلر‌ها و کانکس‌ها از ساندویچ پانل متراژ پایین استفاده می‌شود. از ویژگی‌های مهم این محصول می‌توان به انعطاف‌پذیری بالا در برابر مصالح با حفظ خواص اشاره کرد. چسب عایق ساندویچ پانل را که با چسب ماستیک نیز می‌شناسند مقاومت بالایی در برابر تغییرات دمایی از یخبندان تا گرمای زیاد، دارد. از آن جایی که در ساخت ساندویچ پانل‌ها از مواد پلیمری استفاده شده است، استفاده از چسب‌های معمولی به آن‌ها آسیب می‌زند اما این چسب‌ها باعث دوام و یک دست شدن ظاهر سازه‌ها می‌شوند. یکی از راه‌های آب‌بندی سقف ساندویچ پانل استفاده از چسب پلی اورتان در محل درز‌ها و شکاف‌ها است. یکی از نکات مهمی که باید هنگام استفاده از این چسب‌ها رعایت شود این است که سطح زیرین کار از هرگونه ذرات سست، گرد و غبار، رنگ، چربی و… تمیز و عاری باشد تا میزان چسبندگی افزایش یابد. از آنجایی که آب بندی سقف ساندویچ پانل ها خیلی امر مهمی است پیشنهاد می‌کنیم این کار را به افراد متخصص در این حیطه بسپارید.

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از چسب پلی اورتان

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از عایق رطوبتی پلیمری

یکی از بهترین محصولات برای “آب‌ بندی سقف ساندویچ پانل”، عایق رطوبتی پلیمری ساندویچ پانل است. عایق رطوبتی پلیمری نانو که دارای شکل ظاهری مایع غلیظ به همراه الیاف فایبرگلاس در قسمت اورلب‌ها، بین ورق‌ها، سرپیچ‌ها، کاتر و بدون الیاف در سایر قسمت‌ها، باعث آب‌بندی ۱۰۰ درصدی سطوح فلزی از جمله ورق گالوانیزه، شیروانی و ساندویچ پانل می‌شود.

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از فلاشینگ

یکی دیگر از روش های آب بندی سقف ساندویچ پانل ها استفاده از فلاشینگ است. برای پوشش سقف شیروانی‌ها از فلاشینگ استفاده می‌شود که مانع ریزش آب به روی دیوار‌های سازه می‌شود. فلاشینگ‌ها که یکی از ابزار‌های مورد استفاده در آب‌بندی سقف ساندویچ پانل می‌باشند ضخامت متفاوتی دارند و جنس آن‌ها از انواع ورق گالوانیزه رنگی می‌باشد.
فلاشینگ‌ها علاوه بر ظاهر زیبایی که ایجاد می‌کنند، درز‌های بین ساندویچ پانل دیواری و همینطور نقطه تلاقی ساندویچ پانل سقفی و دیواری را می‌پوشانند. از دیگر مزایای این ورق‌ها جلوگیری از پیچیدن باد به زیر سازه، ایجاد سر و صدا و نفوذ آب باران به درون سازه می‌باشد.
ورق فلاشینگ‌ها دارای انواع متفاوت با کاربری‌های مختلف‌اند که می‌توان به فلاشینگ تاج، فلاشینگ زیرتاج، فلاشینگ پنجره و… اشاره کرد که هم در نوع دیواری و هم در نوع سقفی وجود دارند.

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از فلاشینگ​

آب‌بندی سقف سازه‌ها با استفاده از ورق گاتر

یکی دیگر از ورق‌هایی که نصابان برای آب‌بندی و درزبندی از آن استفاده می‌کنند ورق گارتر یا آبرو می‌باشد. ورق گارتر جهت جمع‌آوری و هدایت آب باران به سمت انتهای سقف‌های شیروانی کاربرد دارد؛ در واقع این ورق‌ها از جمع شدن آب باران جلوگیری می‌کند و مانع از تماس بیشتر آن با بدنه ساندویچ پانل‌ها و صدمه به آن‌ها می‌شود. جنس ورق‌های گاتر از پلاستیک فشرده شده پی وی سی هستند که در ابعاد، اشکال و ضخامت متفاوت مورد استفاده قرار می‌گیرند. این ورق‌ها که معمولاً از آن‌ها به عنوان ناودانی استفاده می‌شود علاوه بر نوع سقفی، به صورت گاتر کف نیز وجود دارند که جهت جمع‌آوری و هدایت آب در کف استخر‌ها، پارکینگ‌ها و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

مزایای آب‌بندی کردن سقف سازه‌ها

“آب‌ بندی سقف ساندویچ پانل” علاوه بر این که مانع نفوذ و ورود آب برف و باران به درون ساختمان می‌شود باعث افزایش طول عمر ساندویچ پانل‌ها نیز می‌شود؛ درست است که ساندویچ پانل‌ها از ورق‌های عایق در برابر رطوبت تشکیل شده‌اند اما قدرت تخریب قوی آب را نیز نباید نادیده گرفت. آب‌بندی سقف سازه‌ها در مناطق پربارش مانند مناطق شمالی پس از اجرای ساندویچ پانل ضروری است که باید به درستی انجام شود.

مزایای آب‌بندی کردن سقف سازه‌ها​

سخن پایانی

در پایان چند نکته مهم که درباره آب‌ بندی سقف ساندویچ پانل وجود دارد این است که هیچگاه نباید از مصالح بنایی مانند گچ و بتون برای آب‌بندی سقف استفاده کرد زیرا گچ و سیمان پس از اینکه خشک شدند از ورق‌ها جدا می‌شوند و باعث نفوذ آب به درون ساختار ساندویچ پانل شده در نتیجه ساندویچ پانل پوسیده می‌شود. همینطور نباید از ایزوگام یا قیر نیز جهت آب‌بندی استفاده کرد زیرا دارای مواد نفتی‌اند که ساندویچ پانل را دچار خوردگی می‌کنند.

امتیازدهی