انواع ورق ساندویچ پانل

ورق‌ ساندویچ پانل سقف‌ یا دیوار با یک لایه عایق انعطاف پذیر و نرم با دو لایه ورق احاطه شده است. جنس لایه عایق معمولا از پلی استایرن، پشم سنگ، پشم شیشه است. بسته به کاربردی که ورق ساندویچ پانل دارد جنس و نوع این لایه‌ها با هم فرق دارد. از آنجایی که ساندویچ پانل‌ها به لحاظ هزینه مقرون به صرفه اند و نیازی به ترکیب با مواد دیگر ندارند، به مرور جایگزین مصالح سنتی می‌شوند. ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری از انواع پانل هایی است که به صورت ورقه ای نیز استفاده می شود. اجرای ساندویچ پانل در مقاومت و طول عمر بیشتر سازه موثر می باشد.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

ورق ساندویچ پانل

کاربرد ورق ساندویچ پانل

از ورق ساندویچ پانل به عنوان دیوار یا سقف در سرویس‌های بهداشتی، ساخت سوله ها، کانکس ها، درمانگاه‌های سیار، کاروان ها، دفاتر کارگاهی، سازه‌های فلزی و غیره استفاده می‌شود. از مزایای آنها می‌توان به مقاومت بالایی که در برابر خوردگی و پوسیدگی دارند، تنوع رنگ و طرح، وزن سبک، کاربری در تمام مناطق آب و هوایی و اقلیم ها، جابجایی و نصب آسان و قابلیت بازیافت آنها اشاره کرد.
در هنگام اجرای ساندویچ پانل و ساندویچ پانل متراژ پایین همچنین در هنگام انتخاب آنها باید به فاصله ستون‌های محل نصب، جهت وزش باد، ساختار اجرا و ارتفاع پانل‌ها توجه شود. اجرای ساندویچ پانل‌ها با استفاده از پیچ‌های مخصوصی صورت می‌گیرد که به دوام و استحکام آن و مقاومت سازه در مقابل شرایط طبیعی می‌افزاید.

کاربرد ورق ساندویچ پانل​

طبقه بندی ورق‌ ساندویچ پانل در انواع مختلف

بر اساس کاربرد

• ساندویچ پانل سقفی

این ورق ساندویچ پانل متراژ پایین به خاطر گام‌های ذوزنقه‌‌ای شکل و فرم اورلپ احتمال نفوذ آب را رفع می‌کنند. ساندویچ پانل‌های سقفی با چند ترکیب، یک رو ورق و یک رو فویل، هر دو رو ورق، یک رو ورق و یک رو نایلون، یک رو ورق و یک رو کاغذ، ساخته می‌شوند.

این نوع ساندویچ پانل به عرض 1.08 متر با اورلپ 7 سانتی متری و به طول دلخواه و بسته به سفارش متشری تولید می‌شوند. می‌توان “ورق‌ ساندویچ پانل” سقفی را به صورت کرکره‌‌ای (سینوسی)، طرح ذوزنقه ای، طرح سفال و شادولاین تولید کرد. در ساخت لایه‌های پشت و روی این ساندویچ پانل‌ها می‌توان از ورق آلوزینک، آلومینیوم یا ورق گالوانیزه و ترکیبی از آنها استفاده کرد.

ساندویچ پانل سقفی را می‌توان در ساخت سقف برای استخر ها، خانه‌های پیش ساخته، سوله‌ها و ویلا‌ها استفاده کرد. مهمترین مزیت آنها آب بند بودن آن است.

• ساندویچ پانل دیواری

ساندویچ پانل دیواری ساختاری سه لایه دارد که شامل هسته‌‌ای کم چگال در مرکز است که دو لایه آن را احاطه کرده‌‌‌اند. هسته مرکزی ساندویچ پانل دیواری از پلی اورتان، پشم سنگ یا پلی استایرن است که دو لایه از جنس ورق فولاد گالوانیزه، کاغذ، آلوزینک یا نایلون آن را در بر می‌گیرند. این ساندویچ پانل‌ متراژ پایین در مکان هایی به کار می‌رود که استحکام ساختار و کمی وزن حائز اهمیت باشد. همچنین سرعت ساخت سازه را بالا می‌برند. به علاوه، به خاطر انعطاف پذیری و کیفیت بالایی که دارند راندمان انرژی را بهبود بخشیده و می‌توانند جایگزین خوبی برای مصالح سنتی باشند.

از ویژگی‌های ساندویچ پانل‌های دیواری می‌توان به سهولت اجرای ساندویچ پانل و سرعت نصب و مونتاژ آن اشاره کرد. این ساندویچ پانل در ساخت دیوار‌های سردخانه ها، غرفه ها، انبار ها، سالن‌های پرورش ماکیان، سالن‌های صنعتی و غیره اشاره کرد.

علت اهمیت ساندویچ پانل‌ها و محبوبیت استفاده از آن در سالن‌های صنعتی و کارخانجات به ضد حریق بودن و ایمنی آنها مربوط است. ساندویچ پانل دیواری به چند نوع ساده دیواری، دارای نر و مادگی، پیچ مخفی و قفل دار دسته بندی می‌شود.

از مزایای استفاده از ساندویچ پانل و ساندویچ پانل متراژ پایین می‌توان به مقاومت بالای آن در مقابل جریان الکتریسیته، مقاومت در برابر رطوبت و آب، همچنین سبکی و مقاومت در مقابل زلزله اشاره کرد.

طبقه بندی ورق‌ ساندویچ پانل در انواع مختلف​

بر اساس جنس

• ساندویچ پانل پشم سنگ

ساندویچ پانل‌های پشم سنگ مناسب ترین عایق در مقابل گرما و سرما هستند، در برابر خوردگی، پوسیدگی، قارچ، میکروب و کپک مقاومند. به علاوه مقاومت بالایی در مقابل زلزله، آتش سوزی و حریق دارند. همچنین ضد گلوله بوده و در صنایع نظامی کاربرد دارند.

• ساندویچ پانل پلی یورتان

این ساندویچ پانل از هسته میانی سختی تشکیل شده است که با دو ورق فلزی احاطه شده است و خاصیت ضد زنگ و ضد خوردگی دارد. هسته سخت آن از فوم پلی یورتان که نوعی عایق است تشکیل شده است. از مزایای آن می‌توان به ممانعت از ورود صدا، رطوبت و هوا اشاره کرد. به علاوه به دلیل تنوع در طراحی برای ساخت سازه‌های متفاوتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. عمر مفید بالایی داشته و ضد آب است. همچنین امکان رشد باکتری ها، قارچ، میکروب و ورود حشرات در آن وجود ندارد.

• ساندویچ پانل پشم سنگ

این ساندویچ پانل از پشم سنگ در لایه عایق میانی بهره برده‌‌‌اند. از مزایای آن مقاومت در برابر حریق، دوام بالا، انعکاس صوتی بهتر، و عایق بودن در برابر حرارت است. همچنین نیازی به درزگیری ندارد زیرا پشم سنگ موجب افزایش و بهبود نفوذ ناپذیری می‌شود.

• ساندویچ پانل پشم شیشه

این ساندویچ پانل در لایه میانی خود پشم شیشه دارد و علاوه بر سبکی وزن، نرم هم هست. از ساندویچ پانل‌های پشم شیشه بیشتر به عنوان ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌کنند زیرا هدر رفت انرژی را به کمترین مقدار می‌رساند.

سخن پایانی

در صنعت ساختمان سازی، ساندویچ پانل‌ها توانسته اند جایگزین خوبی برای مصالح سنتی باشند. هدف از بکارگیری افزایش سختی و استحکام سازه است. هرچه هسته ساندویچ پانل ضخیم تر باشد میزان سختی آن را افزایش می‌دهد، و در عین حال وزن کم خود را حفظ می‌کند. شما می‌توانید انواع این ورق ساندویچ پانل را با کیفیت بالا و قیمتی مقرون به صرفه، از ما بخواهید.

امتیازدهی