مقایسه فوم EPS و XPS و بررسی تفاوت آن ها

با پیشرفت تکنولوژی و روی کار آمدن روش‌های نوین معماری زمینه آسان‌تر شدن و سرعت بخشیدن به اجرای طرح‌های مختلف فراهم شده و بیش‌ترین کیفیت در کنار مناسب‌ترین هزینه در دسترس است. فوم پلی استایرن یکی از متریال‌های نوین در صنعت ساختمان‌سازی است که به تازگی در طراحی نما و دکوراسیون کاربرد زیادی دارد. فوم پلی استایرن جایگزین عایق‌های سنتی در طراحی دکوراسیون مانند سنگ، سیمان، گچ بری و رابیتس، در دو نوع EPS و XPS شناخته شده است. هدف از عایق‌سازی نما واضح و ساده است: ایجاد یک خانه زیبا‌تر و کارآمدتر در مصرف انرژی. اما با وجود فراوانی محصولات موجود در بازار انتخاب بهترین محصول مناسب پروژه شما سخت است. در ادامه به مقایسه فوم EPS و XPS و ویژگی‌های هر کدام می‌پردازیم تا امر انتخاب مناسب‌ترین عایق را برای شمان آسان‌تر کنیم. در این مقاله با ما همراه باشید تا تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی کنیم.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

مقایسه فوم EPS و XPS و بررسی تفاوت آن ها

اجرای ساندویچ پانل

برای اطلاعات بیشتر در زمینه اجرای ساندویچ پانل کلیک کنید

EPS یا Expanded Polystyrene چیست

EPS یا همان عبارت Expanded Polystyrene به معنای پلی استایرن حجیم یا گسترده شده است که به با نام یونولیت شناخته می‌شود. این ماده معمولاً به صورت برگه‌ای تولید می‌شود و مانند ساندویچ پانل دیواری بیشتر در صنعت بسته‌بندی کاربرد دارد. البته فوم EPS یا یونولیت دارای انواع گوناگونی است و کاربرد‌های متفاوتی دارد. دسته‌بندی یونولیت به طور کلی با شاخص دانسیته یا چگالی سنجیده می‌شود.
دانسیته یا چگالی فوم‌ای پی اس یا همان یونولیت گسترده است. انتخاب دانسیته فوم بر اساس نوع کاربری فوم است و کم و زیاد بودن عدد آن به معنای خوب یا بد بودن آن نیست. عدد چگالی‌ای پی اس بین ۵ و ۴۰ می‌باشد و انتخاب آن برای هر پروژه متفاوت می‌باشد.
به طور کلی پلی استایرن حجیم شده یا فوم EPS، دارای ویژگی بارزی است که آن ویژگی حجیم بودن این گروه فوم است. حجیم بودن این ماده تا میزان زیادی قابلیت پر کنندگی دارد. به عبارت دیگر برای استخراج حجم مورد نیاز از یونولیت کافی است آن را به راحتی بتراشیم چون‌ای پی اس حجیم است.در ادامه با ما همراه باشید تا به مقایسه فوم eps و xps بپردازیم.

EPS یا Expanded Polystyrene چیست

فوم XPS یا Extruded Polystyrene

عایق حرارتی XPS یا فوم پلی استایرن اکسترود شده در طی تغییرات و سنتز‌های پروسه‌ای متفاوت تولید شده و نسبت به فوم پلی استایرن انبساطی یا همان EPS ویژگی‌های بهتری دارد و مانند ساندویچ پانل سقفی در صنعت ساختمان کاربرد بهتری دارد. شرکت‌ها و تولید‌کننده‌های این فوم هر روزه در جهت بهبود و توسعه این نوع عایق تحقیق و پژوهش انجام می‌دهند تا در توسعه استفاده از آن گام بردارند.
XPS که مخفف کلمه Extruded Polystyrene است به معنی اختلاط پلی استایرن معمولی با عوامل فوم‌کننده طی فرآیند اکستروژن به دست می‌آید. ورق عایق XPS مزیت‌های بیشتری نسبت به فوم eps داشته و در مقایسه فوم EPS و XPS به دلیل ویژگی‌های خاص آن جایگزین EPS یا یونولیت می‌شود. هم‌چنین به دلایل مشابه جهت عایق کاری ساختمان‌ها جایگزین پشم شیشه، پشم سنگ و انواع عایق‌ها شده است. از مزیت‌های دیگر این فوم می‌توان مقاومت آن در برابر نفوذ حشرات موذی نام برد.

EPS یا Expanded Polystyrene چیست

ویژگی‌های فوم‌های EPS و XPS

فوم‌ها در اجرای ساندویچ پانل و طرح‌های مختلف  دکوراسیون مانند سقف‌های کاذب، نصب هالوژن و اجرای نور مخفی به کار برده می‌شوند. فوم‌های EPS و XPS دارای ویژگی‌هایی هستند که آن‌ها را در برابر مصالح ساختمانی سنتی خاص جلوه می‌دهد:
• عایق حرارتی مناسب در فصول مختلف
• عایق صوتی برای صدا
• عایق رطوبتی در برابر عوامل مخرب
• الاستیسیته بالا و جلوگیری از ایجاد ترک و شکستگی
• وزن کم و مقاومت در برابر زمین لرزه و خسارات آن
• قابلیت اجرا در طرح‌های دلخواه و متنوع
• اجرای سریع‌تر و راحت‌تر نسبت به مصالح سنتی
• توجیه اقتصادی و کاهش هزینه‌های پروژه

مقایسه فوم eps و xps

کسانی که مقایسه فوم eps و xps را انجام داده‌اند، اغلب اصرار دارند که EPS گزینه بهتری برای استفاده در ساختمان‌سازی است. با این حال، XPS مزیت‌های برتری نسبت به یونولیت دارد و کارایی بیشتری را ارائه می‌دهد. هر دو ماده از لحاظ ساختاری شباهت دارند. به این معنا که هر دو با رزین‌های پلی استایرن ساخته شده‌اند و ژئوفوم هستند و به صورت ساندویچ پانل متراژ پایین نیز موجود است.
علاوه بر آن، هر دو نوع عایق سلول بسته و سفت هستند. XPS یک ورق اکسترود شده است در حالی که EPS شامل دانه‌های متعددی است که به شکل‌ها و اندازه‌های خاصی قالب‌گیری یا بریده شده‌اند. نخستین تفاوت XPS نسبت به EPS برتری حدود ۲۵ درصدی ضریب حرارتی آن است. این به این معنی است که XPS حدود ۲۵ درصد بیشتر از EPS عایق حرارتی بهتری است.

فوم XPS یا Extruded Polystyrene
فرآیند ساخت EPS با آنچه برای XPS استفاده می‌شود متفاوت است. این تفاوت باعث می‌شود که XPS نسبت به EPS رطوبت نسبتاً پایینی داشته باشد. XPS رطوبت‌پذیری کمتری در مقابل EPS دارد و در مقابل رطوبت بسیار مقاوم است و آب را به خود جذب نمی‌کند. حجم XPS با جذب رطوبت تنها ۰٫۳ درصد افزایش می‌یابد در حالی که EPS تا حدود ۲ تا ۴ درصد افزایش حجم می‌دهد که برای ساختمان‌سازی قابل توجه است. علاوه بر این، هنگامی که رطوبت به داخل حفره‌های کوچک حرکت می‌کند، EPS توانایی برتری در دفع آن رطوبت دارد.
عایق پلی استایرن منبسط شده در مقایسه با پلی استایرن اکسترود شده دارای R-value بالاتری است. R-Value همان تفاوت ضریب حرارتی این عایق‌ها است. در حالی که پلی استایرن اکسترود شده با گاز زدایی مشخص می‌شود، گاز‌ها در نهایت فرار می‌کنند، به این معنی که مقدار R در ابتدا به تدریج کاهش می‌یابد. به طور خلاصه، EPS از XPS در زمینه R-value در درازمدت بهتر عمل می‌کند و اطمینان حاصل می‌کند که ساختار مورد نظر دقیقاً همانطور که می‌خواهید کنترل می‌شود. به زبانی دیگر هر چه این مقدار بیشتر باشد صرفه‌جویی انرژی بیشتری در یک ساختمان صورت می‌گیرد.
از دیگر مزیت‌های XPS در مقایسه فوم EPS و XPS، ضربه‌پذیری بهتر آن است. EPS تنها در حدود ۲۵ تا حداکثر ۷۵ پوند در اینچ مربع فشار را تحمل می‌کند اما XPS از ۴۰ تا ۱۰۰ پوند را متحمل می‌شود. اما این واقعیت را در نظر بگیرید که EPS به دلیل کاربرد پلی فیسر چند لایه روی برد برای دوام بیشتر و مقاومت بالاتری در برابر ضربه، نسبت به XPS دارد.
یکی از ویژگی‌های محیط زیستی پلی استایرن منبسط شده قابلیت بازیافت شدن آن است. EPSسودمند است زیرا کاملاً قابل بازیافت است. علاوه بر این، کسانی که به دنبال حفظ سیاره آسیب پذیر ما هستند، EPS را ترجیح می‌دهند زیرا از هیچ نوع رنگی در ساختار آن استفاده نمی شود.

نتیجه گیری

در این مقاله سعی کردیم که به دقت به مقایسه فوم eps و xps بپردازیم و تفاوت ها و ویژگی های آن را تشریح کنیم ، در صورتی که در مقایسه فوم eps و xps به نتیجه نهایی نرسیده باشید می توانید از مشاوران ام جی سازه مشورت گرفته و مصالح مورد نظر خود را انتخاب کنید.

امتیازدهی