مقایسه ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی

اگر شما هم یک مهندس ساختمان یا پیمانکار باشید حتما تا به حال این پیشنهاد به شما شده است که عملیات ساخت‌وساز خود را با مصالح دیگری به غیر از مصالح سنتی انجام دهید. یکی از این مصالح که زیاد نام آن شنیده شده و از آن استفاده می‌شود، ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری است‌‌ که اجرای ساندویچ پانل هم با سایر مصالح متفاوت است. در ادامه این مطلب مقایسه ساندویچ پانل با دیگر مصالح را انجام داده و درباره این موضوع اطلاعات بیشتری به دست خواهیم آورد پس با گروه صنعتی ام جی سازه همراه باشید.

در مقایسه ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی کدام یک مقرون به صرفه‌تر است؟

همان طور که در اطراف خود مشاهده می‌کنید، بیشتر ساختمان‌ها با مصالح سنتی ساخته شده‌اند. مصالحی مانند سیمان، فلزات مختلف، آجر، بتن، خاک رس و … از دیر باز برای هر سازه‌ای استفاده می‌شده است. حال امروزه ساندویچ پانل‌ها به رقابت با این مصالح برخواسته‌اند و مزیت خود را بر آن‌ها نشان داده‌اند. در این مطلب به مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی می پردازیم.

مقایسه ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی

در مقایسه ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی کدام یک مقرون به صرفه‌تر است؟

 در این قسمت بررسی خواهیم کرد که کدام یک از این دو مقرون به صرفه‌تر هستند. معمولا ساندویچ پانل‌ها ساختاری تخته‌ای شکل دارند که این ساختار در کارخانه‌ها ساخته می‌شود. پس عملیات ساخت این مصالح درمکانی به غیر از مکان ساختمان سازی انجام می‌شود. در صورتی که معمولا معماران در محل ساختمان سازی سیمان را با آب مخلوط کرده و ملات ماسه ‌و سیمان را می‌سازند تا برای آجرها از آن‌ها استفاده کنند. این کار زمان بیشتری را می‌گیرد و برای ساختن سقف ها بسیار کار سخت تر است نسبت به ساندویچ پانل سقفی و باعث می‌شود تا وقت کارگران برای ساخت این مواد هدر رود و کار ساخت‌وساز نیز دیرتر انجام شود.

در صورتی که در مقایسه با ساندویچ پانل این طور نیست. این پانل‌ها به راحتی به محل آورده شده و کارگران ماهر آن را با پیچ و مهره به هم وصل می‌کنند‌. پس هم برای زمان مقرون به صرفه‌تر است و هم به تعداد کمتری از کارگران برای نصب احتیاج است.

 اما ساندویچ پانل‌ها معمولا از مصالح ساختمانی ارزان‌تر هستند و با قیمت کمتری خریداری می‌شوند. هم‌چنین فقط یکبار لازم است تا ماشین حمل و نقل آن‌ها را به محل برساند و نیازی نیست چندین بار مصالح را به محل ساخت‌ و ساز بیاوریم.

به همین دلیل هزینه حمل و نقل نیز با آن کاهش پیدا می‌کند. بعد از اینکه یک ساختمان ساخته شد شما نیاز دارید مصالح دیگری نیز داشته باشید تا نمای آن را بسازید اما با ساندویچ پانل که از انواع ساختاری مختلف ساخته شده‌اند مانند ساندویچ پانل دیواری ، شما می‌توانید همزمان با ساخت نمای سازه را هم زیبا کنید و هردو را با هم داشته باشید.

استحکام ساندویچ پانل در برابر سایر مصالح چگونه است؟

در ادامه بحث مقایسه ساندویچ پانل با مصالح دیگر ساختمانی به استحکام آن می‌رسیم. ساندویچ پانل‌ها یک هسته مرکزی دارند که هسته از مواد مختلفی ساخته شده‌ است. این مواد به صورت فوم به ساندویچ پانل تزریق می‌شود که بهترین آن فوم پلی یورتان است. هم‌چنین در بیرون این هسته دیواره‌هایی وجود دارد که از مواد مختلف و بیشتر از فلزات و آلیاژهای آن ساخته شده‌اند. تمامی این موارد به ما نشان می‌دهد که استحکام یک ساندویچ پانل تا چه حد بالاست.

در مقابل مصالح ساختمانی تیر آهن، سیمان و آجر قرار دارند. این مواد نیز استحکام بالایی دارند اما ممکن است زمان روی آن‌تاثیر بگذارد و عوامل محیطی باعث تحلیل آن‌ها شود‌. اما ساندویچ پانل‌ها این طور نیستند‌. موادی که در آن‌ها به کار رفته است معمولا پوسیده یا خورده نمی‌شوند. هم‌چنین ترک نیز برنمی‌دارند که این دلیل استحکام بالای آن می‌باشد.

البته باید به نوع ساندویچ پانل نیز توجه کرد. به عنوان مثال پانلی که هسته مرکزی پشم شیشه دارد بعد از مدتی ممکن است تحلیل رود و مقاومت را پایین بیاورد. البته معمولا ساندویچ پانل‌ها انعطاف پذیر هستند پس در برابر زلزله مقاوم بوده و سازه خراب نمی‌شود. اما برای استحکام بالا ساختمان‌های با طبقات بیشتر را با سیمان و فولاد می‌سازند. هم‌چنین بسیاری از پانل‌ها در برابر رطوبت نیز مقاوم بوده و در مناطقی که باران بیشتر است استفاده از آن‌ها برای استحکام سودمندتر است.

استحکام ساندویچ پانل

مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی از نظر روند اجرا

در قسمت مقرون به صرفه بودن، به این موضوع اشاره کردیم که ساندویچ پانل‌ها همیشه به صورت پیش ساخته در کارخانه‌ها ساخته شده و به محل ساخت‌وساز آورده می‌شوند. این کار باعث می‌شود تا شما سریعا آن‌ها را نصب کرده و به طور مثال در یک روز یک اتاق را کامل بسازید. در این فرآیند نصب و  اجرای ساندویچ پانل بسیار راحت تر است نسبت به روش سنتی . هم‌چنین برش و اندازه‌های یک ساندویچ پانل را نیز می‌توان به تولید کننده اعلام کرد و او در کارخانه تخته‌ها را به اندازه‌ای که برای ما مناسب است برش می‌زند تا در محل فقط نصب آن‌ها انجام شود‌‌.

 اما در مقابل مصالح ساختمانی زمان زیادی برای حمل و نقل نیاز دارند و وقتی به محل می‌رسند نحوه آماده سازی آن‌ها نیز زمان بر بوده و اجرای آن‌ها بر روی ساختمان نیز نیازمند یک پروسه طولانی است‌. به همین دلیل اگر بخواهیم مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی بر اساس روند اجرا انجام دهیم، به طور قطع ساندویچ پانل پیروز میدان خواهد شد. کسانی که برای ساخت یک بنا عجله و زمان کم دارند، می‌توانند از انواع ساندویچ پانل‌ها مطابق با نیاز خود استفاده کنند و سود ببرند.

صرفه جویی در انرژی در مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی

در مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی  باید در نظر داشت ساندویچ پانل‌ها در اکثر موارد عایق هستند. این عایق بودن به خاطر ساختار آن‌هاست و معمولا بیشتر ساندویچ پانل‌ها آن را دارند. به عنوان مثال ساندویچ پانل از جنس هسته پلی یورتان عایق حرارتی بسیار بالا بوده که برای ساخت یخچال‌ها از آن استفاده می‌شود. بنابراین اگر شما بنایی را با ساندویچ پانل پلی یورتان بسازید، مقدار قابل توجهی از انرژی در آن بنا صرفه جویی می‌شود.

به عنوان مثال در زمستان‌ها وسایل گرمایشی در دمای کمتر کار می‌کنند و در تابستان‌ها نیز می‌توان با دمای متعادل‌تری محیط را سرد کرد. اما در ساختمان‌هایی که با آجر و سیمان ساخته می‌شوند این طور نیست. معمولا میزان زیادی از انرژی در این ساختمان‌ها هدر می‌رود که افراد در این مواقع به فکر عایق کردن ساختمان می‌افتند. گاهی اوقات عایق دیوار ساختمان‌های مصالح سنتی با ساندویچ پانل‌ها انجام می‌شوند.

هم‌‌چنین ساندویچ پانل‌ها برای طبیعت مضر نیستند و معمولا بیشتر آن‌ها تجدید پذیر هستند‌‌. این بدان معناست که اگر یک ساختمان ساندویچ پانلی خراب شود می‌توان دوباره با مصالح آن ساندویچ پانل جدید ساخت و به محیط زیست آسیب نزد. اما همان طور که مشاهده می‌کنید نخاله‌های ساختمانی همیشه باعث آسیب به طبیعت بوده اند. برای حفظ محیط زیست در “مقایسه ساندویچ پانل” با مصالح ساختمانی میتوان گفت استفاده از ساندویچ پانل ها بسیار مفید هستند.

آیا می‌توان از ساندویچ پانل و مصالح ساختمانی با هم در یک بنا استفاده کرد؟

بعد از اینکه تمامی جوانب مقایسه ساندویچ پانل با مصالح ساختمانی را بیان کردیم، می توان مشاهده کرد که گاهی ساندویچ پانل و مصالح ساختمانی می‌توانند با هم مکمل باشند. یعنی اگر یک ساختمان با هر دوی این مصالح ساخته شد، شرایط بهتری را از نظر کیفیت پیدا می‌کند. به عنوان مثال می‌توان از ساندویچ پانل برای دیوارهای جدا کننده استفاده کرد یا سقف بنا را از ساندویچ پانل ساخت. به این صورت وزن کمتری به کل بنا منتقل می‌شود زیرا ساندویچ پانل سبک‌تر است‌.

هم‌چنین می‌توان از ساندویچ پانل‌ها به عنوان نمای ساختمان نیز استفاده کرد. در این حالت هم از زیبایی ساندویچ پانل استفاده می‌شود و هم به عنوان یک عایق عالی برای ساختمان با مصالح سنتی در نظر گرفته می‌شود. اگر اتاقی نیاز به عایق صدا نیز داشته باشد می‌توان از ساندویچ پانل برای این کار استفاده کرد. هم‌چنین بیشتر ساختمان‌هایی که ضد زلزله ساخته می‌شوند در کنار مصالح سنتی ساندویچ پانل نیز دارند. مخصوصا پانل‌هایی که هسته و دیواره آن‌ها انعطاف پذیری بالایی دارند در مقابل لرزه و زلزله مقاومت زیادی از خود نشان می‌دهند.به همین علت هم میتوان به راحتی ساندویچ پانل متراژ پایین تهیه کرد و در قسمتی از ساختمان استفاده کرد.

بنابراین می‌توان با خیالی آسوده از آن‌ها برای ضد زلزله بودن استفاده کرد. اگر اتاقی در خانه یا هر محل دیگری باید ضد حریق باشد، می‌توان آن مکان را با ساندویچ پانل‌ها عایق کاری کرد. بعضی از ساندویچ پانل‌ها عایق بسیار عالی در برابر آتش هستند و می‌توانند حتی آتش را در خود نگه دارند تا به مناطق دیگر نرسد. به دلیل خاصیت ضدآتش بودن آن‌ها نیز استقبال بی نظیری از آنها صورت می‌گیرد.

سوالات متداول مقایسه ساندویچ پانل با سایر مصالح ساختمانی

مقایسه ساندویچ پانل‌ها با مصالح ساختمانی می‌تواند نکات بسیاری را به ما یادآور شود. هم‌چنین در هنگام مقایسه می‌توان مزایا و معایب هر دو طرف را دید و تصمیم درستی برای استفاده از آن‌ها گرفت. معمولا این مقایسه‌ها در وقت صرفه جویی کرده و هزینه‌ها را کم می‌کند، بنابراین این تمایز دادن می‌تواند بسیار سودمند باشد.

در این مقایسه ساندویچ پانل‌ها به دلیل استفاده از تکنولوژی بهتر و مقرون به صرفه‎تر دیده می‌شوند اما همان طور که در متن مشاهده شد گاهی استفاده از هر دو با هم، کیفیت را بالا می‌برد.

معمولا ساندویچ پانل‌ها از نظر قیمت برای ساختمان سازی مناسب‌تر هستند. البته بعضی از انواع آن وجود دارند که به دلیل استحکام بالا و کیفیت زیاد گاهی گران‌تر از مصالح سنتی عرضه می‌شوند. با این حال باز هم بیشتر اوقات قیمت مصالح دیگر بالاتر است. برای کسب اطلاعات بیشتر در این مورد با گروه صنعتی ام جی سازه در ارتباط باشید.

 

امتیازدهی