بررسی ویژگی ها و مزایا و معایب پانل کامپوزیت

یکی از پر کاربردترین و پرطرفدارترین مصالح ساختمانی پانل کامپوزیت است. مزایا و معایب این نوع از پانل همیشه بسیار مورد توجه قرار گرفته است. این موضوع برای کسانی که در ساخت و ساز فعالیت دارند یا‌ قصد کار با این نوع از پانل‌ها را دارند بسیار مهم است زیرا در وقت و سرمایه آن‌ها صرفه جویی می‌کند.
در ادامه این مطلب درباره بررسی ویژگی‌ها و مزایا و معایب پانل کامپوزیت بیشتر صحبت می‌کنیم و اطلاعات لازم در این زمینه را به دست خواهیم آورد.همچنین تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم ؟

ویژگی های پانل کامپوزیت

ساندویچ پانل سقفی

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساندویچ پانل سقفی کلیک کنید

ویژگی های پانل کامپوزیت

قبل از اینکه به مزایا و معایب پانل کامپوزیت بدانیم، بهتر است درباره ویژگی‌ها مطالبی را یاد بگیریم. ساندویچ پانل دیواری کامپوزیت سازه های ساندویچی هستند که از لایه‌های متعددی تشکیل شده‌اند که به هم چسبیده اند تا صفحات چند لایه، لمینیت‌های هسته دار یا پانل‎های ساختاری صنعتی ایجاد کنند.آن‌ها از انواع فلز، پلاستیک، چوب، سرامیک، شیشه و مواد کامپوزیتی بر پایه الیاف ساخته می‌شوند. البته باید گفت ساندویچ پانل‌ سقفی نیز وجود دارند که یک نوع از انواع کامپوزیت هستند. پانل‌ها و مواد پانل دارای مشخصات زیر هستند:
• ارتفاع
• تراکم
• مقاومت فشاری
• استحکام کششی
• مقاومت برشی
• مدول برشی
• استحکام خمشی
• مدول خمشی
• جذب آب
• ارزش R

ویژگی های پانل کامپوزیت

ویژگی های پانل کامپوزیت چیست

پانل‌ها و مواد پانل از منابع مختلف در دسترس هستند و با استانداردهای سازمان‌هایی بین المللی مطابقت دارند. در حالی که پانل‎های چوبی بیشتر برای مبلمان استفاده می‌شوند، انواع دیگر برای پروژه‌های ساختمانی هستند. نوع آلومینیومی یا فولادی برای ساندویچ پانل سقفی یا دیوارهای باربر استفاده می‌شود. ضخامت آن‌ها با توجه به هدف استفاده از آن‌ها تعیین می‌شود. به عنوان مثال ساندویچ پانل دیواری ممکن است ضخامت کمتر از سقفی داشته باشد. محبوبیت پانل‎های کامپوزیت از زمانی که سازندگان به مواد سبک وزنی نیاز داشتند که بتواند جایگزین چوب یا فولاد شود، افزایش یافته است. این پانل‎ها بسیار سبک تر از چوب و فولاد هستند. از نوع کامپوزیت می‎توان برای کل ساختمان هم استفاده کرد. معمولا پانل‌های کامپوزیت با مواد دیگر نیز ترکیب می‌شوند و ممکن است با چوب نیز دیده شوند.

مزایا و معایب پانل های کامپوزیت به چه صورت است؟

استفاده زیاد از اجرای ساندویچ پانل باعث شده است تا مزایا و معایب پانل کامپوزیت آن برای کسانی که در صنعت ساخت و ساز هستند بسیار مهم جلوه کند. آگاهی از مزایا باعث می‎شود تا بدانیم از کدام نوع پانل باید برای خود استفاده کنیم و چرا نباید پانل‎ها را در بعضی از مکان‎ها به کار نبرد. در زیر مزایا و معایب پانل ‌کامپوزیت را برای شما بیان خواهیم کرد تا با آن‏ها آشنا شوید.

ویژگی های پانل کامپوزیت

مزایای استفاده از پانل کامپوزیت

اولین چیزی که به عنوان مزیت از آن یاد می‌شود، مطمئناً کاربرد بسیار زیاد این پنل‎ها است. آن‌ها سبک‌تر از موادی هستند که قبل از به وجود آمدنشان استفاده می‌شد. پانل‌های کامپوزیت ویژگی‎ های خوبی دارند و یک ماده قابل اعتماد و بادوام هستند.

 پانل های کامپوزیت به صورت تک واحدی تولید می‌شوند. این بدان معنی است که راحت‌تر تعمیر می‌شوند. اگر نیاز به برش وجود داشته باشد، می‌توانید در مدت زمان کوتاهی این کار را انجام دهید. نصب آسان پانل‎ ها می‎تواند هزینه نیروی کار را کاهش دهد که باعث صرفه جویی زیادی در هزینه شرکت می‎شود. برای اینکه نصب شوند نیز نیازی به مصالح خاصی ندارند.

پانل‌های کامپوزیت برای عایق کاری خوب هستند. مهم نیست ضخامت آن‎ها چقدر باشد، زیرا برای گرم نگه داشتن اتاق در زمستان و سرد نگه داشتن در تابستان عالی هستند. به دلیل قدرت عایق بالا، پانل‌های کامپوزیت به شما در صرفه جویی در انرژی کمک می‌کنند.

 ساندویچ پانل متراژ پایین بسیار در هزینه‌ها صرفه جویی می‌کند. زیرا مصالحی برای این ساندویچ‌ها استفاده نمی‌شود و به همین دلیل به راحتی می‌توان آن‌ها را برای هر مکانی به کار برد و هزینه کمتری را برای پروژه خود متحمل شد.

پانل‌های کامپوزیتی در برابر آتش بسیار مقاوم هستند. اگر در مکانی امکان آتش سوزی بالا است می‌توانید از این پانل‌ها استفاده کنید تا از سرایت آتش به مناطق دیگر جلوگیری شود. استفاده از پانل‌های کامپوزیتی وزن سازه را پایین می‌آورد. به همین دلیل است که از این پانل‌ها برای سقف استفاده می‌شود. زیرا فشار زیاد را از روی دیوارها برمی‌دارد. با این حال باید مراقب باشیم که از سقف مقاوم استفاده کنیم.

معایب استفاده از پانل کامپوزیت

در ادامه مزایا و معایب پانل کامپوزیت به معایب آن می‌رسیم. در واقع مزایای استفاده از ساندویچ پانل‌های کامپوزیت بسیار زیاد است و گاهی معایبی برای آن وجود ندارد و یا اینکه بسیار کم است. گاهی معایب استفاده از پانل‌ها به صورت سلیقه‌ای است.
یعنی ممکن است پانل برای کار ما مناسب نباشد و یک عیب تلقی شود. یکی از معایب در نظر گرفته شده برای ساندویچ پانل در صورتی که درست حمل و نقل صورت نگیرد، ممکن است به پانل‌ها آسیب وارد شود. بنابراین باید توجه بالایی به حمل و نقل آن‌ها شود. گاهی اوقات ممکن است هزینه این مورد بسیار بالا شود. در این صورت توصیه می‌شود پانل کامپوزیت را از درب کارخانه خریداری کنید زیرا اقتصادی‌تر است.
گاهی اوقات پانل‌های کامپوزیتی استحکام کافی را در ساختمان ایجاد نمی‌کنند. در این صورت ممکن است باعث نا ایمن شدن آن شوند. در ویژگی‌های پانل کامپوزیت اشاره شده است که از مواد مرغوب ساخته شده‌اند. با این حال ممکن است بر اثر طوفان یا رطوبت آسیب جدی ببینند. نیاز به نگهداری از پانل‌های کامپوزیتی بسیار بالا است به همین دلیل شما نیاز دارید ماهیانه یا سالیانه هزینه‌ای را برای نگهداری پرداخت کنید که این در مصالح دیگر وجود ندارد.

مزایای کدام نوع از پانل کامپوزیت بیشتر است؟

در بالا بیان کردیم که انواع بسیاری از پانل‎های کامپوزیت در بازار وجود دارند که هر کدام از آن‎ها کاربرد مخصوص به خود را دارند. با این حال اگر دقت کرده باشید پانل کامپوزیت آلومینیومی در مزایا و معایب پانل های کامپوزیت، فواید بیشتری دارد.

 این نوع از پانل در بیشتر نماهای مدرن استفاده می‌شوند. هم‌چنین رنگ و طرح‎های مختلفی دارند که باعث زیبایی محیط می‌شوند. پانل‎های کامپوزیتی وزن کم و استقامت بالا دارند. این از خواص فلز آلومینیوم است. به همین دلیل است که مزایا و کاربرد این نوع از کامپوزیت بیشتر است. البته مزایای پانل کامپوزیت فایبرگلاس و طرح چوب نیز برای نمای داخل خانه‎ ها بسیار استفاده می‌شود.

کلام آخر

آگاهی از مزایا و معایب پانل کامپوزیت بسیار با اهمیت است، زیرا باعث استفاده درست از آن‎ها می‌شود. به همین دلیل در این مطلب درباره ویژگی‎های پانل کامپوزیت توضیح داده شد. سپس به سراغ مزایا و معایب آن رفتیم و بعد از آن نوع پانلی که مزیت بیشتری را دارد معرفی کردیم. با خواندن این مطلب با پانل کامپوزیت بیشتر آشنا خواهید شد.

امتیازدهی