مقاومت ساندویچ پانل در مناطق مرطوب

شاید شما هم در شهرهای شمالی ایران یا در مناطقی که باران می‌بارد قصد خانه سازی دارید و دوست دارید که از ساندویچ پانل سقفی یا ساندویچ پانل دیواری برای اجرای ساندویچ پانل استفاده کنید. اما بخاطر رطوبت هوا از این موضوع هراس دارید. باید به شما بگوییم که ساندویچ پانل در مناطق مرطوب نیز مقاومت دارد و این به نحوه استفاده شما بر می‌گردد لذا در ادامه این مطلب می‌خواهیم این مقاومت را بررسی کرده و مشخص کنیم که کدام ساندویچ پانل‌ها برای مناطق مرطوب مناسب هستند.

کدام سازه‌ها در مناطق مرطوب با ساندویچ پانل ساخته می‌شوند؟

معمولا وقتی صحبت از مناطق مرطوب به میان می‌آید اولین چیزی که در نظر گرفته می‌شود شمال کشور و یا جنگل‌های بارانی است. ساختمان‌هایی که در این مناطق ساخته می‌شوند علاوه بر انواع مسکونی معمولا به شغل افرادی که در آن جا زندگی می‌کنند نیز بستگی دارد. افرادی که ساکن مناطق مرطوب هستند بیشتر کشاورزان و باغداران زحمت کش کشور هستند که نیاز به انبار یا سوله های بزرگ برای محصولات خود دارند.

 به همین دلیل در شمال کشور بعد از خانه‌های مسکونی، بیشترین ساختمانی که مشاهده می‌شود انبار و سوله‌های نگهداری محصولات کشاورزی است. بعد از این نوع ساختمان‌ها، معمولا ویلاها و خانه باغ‎ها در شمال کشور و مناطق مرطوب خودنمایی می‌کنند. به دلیل آب و هوای عالی در شمال کشور افراد زیادی متقاضی داشتن ویلا در این منطقه هستند پس ویلاهای زیادی را می‌توان نزدیک به دریا و یا در جنگل‌ها مشاهده کرد. معمولا وقت و زمان زیادی برای این ساختمان‌ها صرف می‌شود که ساندویچ پانل‌ها کار را در این زمینه آسان می‌کنند.

تمام ساختمان‌هایی که در بالا بیان کردیم قابلیت این را دارند که با نوع به خصوصی از ساندویچ پانل‌ها ساخته شوند. منظور از نوع به خصوص، آن نوع ساندویچ پانل در مناطق مرطوب  است که یک پیمانکار تصمیم می‌گیرد از آن استفاده کند.

ساندویچ پانل در مناطق مرطوب

آیا ساندویچ پانل در مناطق مرطوب مقاومت دارد؟

در قسمت قبل سازه‌های مناطق مرطوب را بیان کردیم و توضیح دادیم که چه سازه‎هایی بیشتر در این مناطق دیده می‌شوند و چرا این سازه‌ها در آن جا قرار دارند و دانستیم که بیشتر این سازه‌ها را می‌توان با ساندویچ پانل‌ها ساخت. ساندویچ پانل‌ها در دنیای امروز ساختمان سازی بسیار رایج شده‌اند و تقریبا هر کسی که زمان کمی برای ساخت ساختمان خود دارد، به سمت این نوع مصالح می‌رود.

کسانی که در شمال کشور و یا در مناطق مرطوب زندگی می‌کنند نیز این کار را انجام داده‌اند و معمولا نتیجه عالی آن را نیز دیده‌اند. ساختار یک ساندویچ پانل بسیار مقاوم است و همان طور که از نامش پیداست، از چند نوع ماده متفاوت برای ساخت‌اش استفاده شده است که به همین دلیل به آن‌ها ساندویچ گفته می‌شود. معمولا لایه‌های بیرونی ساندویچ پانل‌ها به صورتی ساخته شده‌اند که امکان رسیدن رطوبت به لایه‌های درونی وجود ندارد.مقاومت آن ها در برابر باران در ساندویچ پانل سقفی بسیار کاربردی است.

هم‌چنین استحکام این مواد نیز بالاست که این نیز برای مناطق مرطوب یک حسن به حساب می‌آید. پس می‌توان این نتیجه را گرفت که ساندویچ پانل در مناطق مرطوب مناسب است و به شرطی که نوع خوب آن انتخاب شود می‌تواند سال‌ها برای مصرف کننده مانند آجر و سیمان یا حتی بهتر از آن کار کند.

استفاده از ساندویچ پانل در مناطق مرطوب چه مزایایی دارد؟

در بالا این موضوع را بیان کردیم که ساندویچ پانل‌ ها برای مناطق مرطوب بسیار مناسب هستند. در ساندویچ پانل دیواری بهترین مزایای آن این است که با انتقال ندادن رطوبت مقاومت ساختمان بالا تر می رود. حال می‌خواهیم چرایی این مناسب بودن را بررسی کنیم ‌و مزایای آن را بدانیم تا در هنگام انتخاب یک محصول اطلاعات کافی برای انتخاب و مقایسه را داشته باشیم.

حمل و نقل آسان

تعدادی از ساندویچ پانل در مناطق مرطوب استفاده می‌شود معمولا بسیار سبک هستند و به همین دلیل حمل‌ و نقل و نصب و اجرای ساندویچ پانل آسانی خواهند داشت. هم‌چنین ممکن است شما بخواهید ویلایی را در کوه یا در وسط جنگل بسازید. در این صورت انتقال مصالح به سختی صورت می‌گیرد که یک ساندویچ پانل می‌تواند به راحتی این مشکل را حل کند زیرا مصالح دیگری برای این منظور وجود ندارد و فقط کافیست پیچ و مهره‌های آن را ببرید. این حمل و نقل آسان در زمان صرفه جویی می‌کند و برای ما بسیار سود خواهد داشت.

نصب آسان

همان طور که گفتیم ساندویچ پانل هیچ مصالح دیگری برای نصب نیاز ندارد و به همین دلیل توسط یک یا دو نفر نصاب ماهر این پانل‌ها به هم متصل می‌شوند. این کار هم هزینه‌های خرید مصالح را کم می‌کند و هم نیاز نیست به کارگران زیادی احتیاج داشته باشیم که این نیز خبر از کم شدن هزینه‌ها می‌دهد. پس ساندویچ پانل در مناطق مرطوب به راحتی نصب می‌شود.

صرفه جویی در مصرف انرژی

معمولا ساندویچ پانل‌ها مقاومت عالی در برابر انتقال گرما و سرما دارند. یعنی در تابستان گرما را به داخل انتقال نداده و در زمستان نیز گرمای داخل را به بیرون انتقال نمی‌دهند و به همین دلیل صرفه جویی بالایی را برای ما از نظر انرژی و سوخت دارند که این موضوع در مناطق مرطوب برای ویلاهای بزرگ و سوله ها بسیار به صرفه است.

استحکام بالا

همان طور که می دانیم در مناطق مرطوب به خاطر رطوبت معمولا خوردگی یا پوسیدگی اتفاق می‌افتد و یا اینکه در بنا ممکن است قارچ یا گیاهان خودرو رشد کنند. ساندویچ پانل‌ها اولا استحکام بالایی را در این مورد دارند و ثانیا به دلیل موادی که در آن‌ها استفاده شده است، از رشد قارچ یا نفوذ حشرات موذی جلوگیری می‌کند.

 

نگهداری راحت

ویلاها و ساختمان‌هایی که در جنگل یا ساحل قرار دارند نیاز به نگهداری و تمیز کردن دارند.‌ یک ساندویچ پانل به راحتی تمیز می‌شود و نگهداری آن آسان است.بعلت اینکه ساندویچ پانل متراژ پایین سایز های مناسبی هم دارن قبل از نصب به راحتی قابل نگهداری هستند.

کدام نوع از ساندویچ پانل در مناطق مرطوب استفاده می‌شود؟

ساندویچ پانل‌ها انواع مختلفی دارند که هر کدام از آن‌ها ویژگی‌های خاص خود را دارا هستند. منظور از نوع ساندویچ پانل، جنس بدنه و هسته آن است. اگر بخواهیم مناطق مرطوب را در نظر بگیریم باید به جنس دیواره ساندوچ پانل توجه کنیم زیرا در این مناطق دیواره‌ها باید در برابر رطوبت و آب باران مقاوم باشند.

یکی از انواع ساندویچ پانل در مناطق مرطوب ورق آلوزنیک است. این محصول یکی از بادوام‌‌ترین موادی است که برای ساخت ساندویچ پانل در نظر گرفته می‌شود. آلوزنیک ترکیبی از آلومینیوم و روی است که در برابر رطوبت و پوسیدگی از خود مقاومت عالی نشان می‌دهد. آلومینیوم ورق بعدی است که می‌توان از آن استفاده کرد. این فلز همان طور که می دانیم سبک است و با آب واکنش نشان نمی‌دهد پس انتخاب مناسبی برای مناطق مرطوب محسوب می‌شود.

 اگر سازه ساندویچ پانل با ورق گالوانیزه پوشیده شده باشد، در برابر خوردگی و پوسیدگی نیز در امان است که خود این موضوع ویژگی بسیار عالی به حساب می‌آید. از نظر هسته ساندویچ پانل نیز باید گفت که فوم پلی یورتان یکی از بهترین و با دوام ترین فوم‌هایی است که می‌توان از آن در ساندویچ پانل استفاده کرد. هم‌چنین به عنوان عایق حرارتی بسیار خوبی شناخته شده است که در روزهای سرد مناطق مرطوب و یا روزهای گرم می‌تواند کمک کننده باشد. فوم پشم سنگ نیز یکی دیگر از هسته‌های پیشنهادی برای ساندویچ پانل مناطق مرطوب است زیرا از نفوذ آب به داخل سازه به راحتی جلوگیری می‌کند و مقاومت بالایی دارد. می‌‌توان از ساندویچ پانل پشم سنگ برای سقف سازه ی ساندویچ پانل سقفی نیز استفاده کرد که بهترین انتخاب است.

چطور استحکام ساندویچ پانل در مناطق مرطوب را بالا ببریم؟

ممکن است ما یک بنا را از قبل با ساندویچ پانل ساخته باشیم اما بنا آن استحکامی که باید را نداشته باشد و یا اینکه از موادی در ساندویچ پانل استفاده شده است که مناسب منطقه مرطوب نیست. حال نیازی نیست که سازه را عوض کرده و یا تخریب کنید. برای بالا بردن استحکام سازه بهترین کار این است که دیواره‌های بیرونی را مجهز کنیم.

ورق‌هایی که در بالا بیان کردیم به صورت جدا نیز توسط تولید کنندگان عرضه می‌شود. شما می‌توانید این ورق‌ها را خریداری کرده و توسط یک نصاب ماهر آن‌ها را روی سازه فعلی نصب کنید. هم‌چنین هسته ساندویچ پانل را نیز می‌توان تقویت کرد. این کار توسط یک فرد ماهر انجام می‌شود که می‌تواند مواد عایق را به هسته ساندویچ پانل تزریق کند. این کارها به راحتی انجام می‌شود و ساندویچ پانل در مناطق مرطوب را مناسب سازی می‌کند. بهتر است این متریال از تولیدکنندگان عالی خریداری شوند که این تولیدکنندگان در سراسر کشور موجود هستند.

سوالات متداول مقاومت ساندویچ پانل در مناطق مرطوب

قیمت ساندویچ پانل نسبت به باقی مصالح ارزان‌تر است پس از این نظر نیز استفاده از آن مقرون به صرفه‌تر خواهد بود اما برای اینکه از قیمت دقیق آن اطلاع داشته باشید، بهتر است به فروشندگان این محصول مانند   گروه صنعتی ام جی سازه مراجعه کنید.

همان طور که در متن بیان کردیم ساختار بیرونی ساندویچ پانل‌ها معمولا به گونه‌ای ساخته می‌شوند که مقاومت بسیار بالایی را از خود نشان می‌دهند. معمولا آن‌ها از فلز ساخته می‌شوند که فلزات اگر در برابر آب اکسید نشوند، بهترین گزینه برای استفاده در مناطق مرطوب هستند.

 همان طور که مشاهده کردید بیشتر این فلزات غیر قابل اکسید در برابر آب هستند به همین دلیل ساندویچ پانل برای مناطق مرطوب مقاومت خوبی دارد. البته بهتر است که قبل از خرید با یک فرد با تجربه صحبت کرده و در این زمینه اطلاعاتی را کسب کنید.

یکی از کاربردهای ساندویچ پانل در مناطق مرطوب، ساخت سازه‌هایی مانند ویلاست زیرا ساندویچ پانل به دلیل ویژگی‌هایی که دارد برای این کار بسیار مناسب بوده و در ویلاها از آن استفاده زیادی می‌شود.

امتیازدهی