انواع رنگ بندی ساندویچ پانل

امروزه استفاده از ساندویچ پانل‌ها به دلیل ویژگی‌های خاصی که دارند، افزایش یافته است. ساندویچ پانل‌ها از دو لایه ورق فلزی در دو طرف و یک لایه فوم عایق در وسط طراحی و تهیه شده‌اند. مدل های مختلف ساندویچ پانل‌ها مانند ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری در طیف رنگی متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند که باعث می‌شود هر مشتری بتواند بر اساس سلیقه خود رنگ بندی ساندویچ پانل را مشخص کند. تنوع رنگی این محصول بسیار بالاست و در ۱۲ طیف رنگی مختلف تهیه می‌شود که رنگ‌های روشن مانند سفید و کرمی در فضای داخلی سازه‌ها کاربرد بیشتری دارد. این رنگ‌ها همراه با کد آن‌ها و لیست قیمت از طرف شرکت تولید‌کننده در اختیار خریدار قرار می‌گیرد.در واقع یکی از ویژگی‌های ساندویچ پانل‌ها، تنوع رنگی آن هاست که باعث زیبایی بخشیدن به سازه‌ها می‌شود. به همین دلیل شرکت‌های تولید‌کننده ساندویچ پانل از رال رنگی که مقیاس رنگ‌ بندی ساندویچ پانل است برای اجرای ساندویچ پانل استفاده می‌کنند.

ساندویچ پانل دیواری

برای اطلاعات بیشتر در مورد خرید ساندویچ پانل دیواری کلیک کنید

رال رنگ بندی ساندویچ پانل

در اصل به طیف یا کد‌های رنگی ساندویچ پانل، رال رنگی می‌گویند. در واقع رال رنگ استانداردی است که به وسیله آن می‌توان رنگ‌ها را از یکدیگر متمایز نموده، آن‌ها را شناسایی کرد و رنگ ‌بندی ساندویچ پانل طبق آن صورت گیرد. کد‌هایی که برای ساندویچ پانل سقفی، ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل متراژ پایین مشخص شده‌اند و بر اساس نوع رنگ و همینطور کدر یا براق بودن و خواص رنگ متفاوت می‌باشند.

رنگ‌های اصلی در کد‌گذاری رال‌های رنگی شامل رنگ زرد، رنگ نارنجی، رنگ قرمز، رنگ آبی، رنگ بنفش، رنگ سبز، رنگ قهوه‌ای، خاکستری، رنگ سیاه و رنگ سفید است. البته هر کدام از این رنگ‌ها در گروه و دسته‌بندی‌های متفاوتی با رنگ‌های دیگر ترکیب می‌شوند که باعث به وجود آمدن ۲۱۰ رنگ در طرح و مدل‌های مختلف ساندویچ پانل شده‌اند؛ ورق‌های ساندویچ پانل به صورت کوره‌ای رنگ شده که با ضخامت ۲۵ میکرون در بخش بیرون و ۷ میکرون در بخش داخل رنگ می‌شود.

انواع رنگ بندی ساندویچ پانل

رال ساندویچ پانل

شرکت‌های تولیدی ساندویچ پانل توانایی رنگ‌آمیزی و تهیه انواع رول‌ها، ورق‌های آلومینیوم، گالوانیزه و آلوزینک را در رنگ‌های گوناگون با استفاده از جدیدترین تجهیزات، دارند. این فلزات را در ابتدا با استفاده از رنگ استاتیک یا کوره‌ای پوشانده و سپس ورق‌های رنگی را با لایه‌ای از اپوکسی، پلی استر و یا p. v. d. f جهت محافظت از لایه‌های زیرین و خراب نشدن در برابر آسیب‌ها مانند تغییرات شرایط آب و هوایی به خصوص آب و هوای مرطوب و شرجی، می‌پوشانند.
ساندویچ پانل سقفی در اندازه‌ها و ابعاد مختلف و همینطور متریال و رنگ‌های گوناگون قابل تهیه و عرضه هستند. رنگ‌های سفید یخچالی، نارنجی، آبی، سبز و… از رنگ‌های پرکاربرد در رنگ ‌بندی ساندویچ پانل می‌باشند.

اهمیت رنگ مناسب ساندویچ پانل

“رنگ‌ بندی ساندویچ پانل” و رال رنگی آن اهمیت ویژه‌ای دارد و بر روی نمای سازه بسیار تأثیرگذار است. زیبایی هر نما به چند مورد بستگی دارد که این موارد شامل کاربری نما، موقعیت جغرافیایی سازه و سلیقه مشتری می‌باشد که تمامی این موارد در رال رنگی مورد توجه قرار گرفته است؛ اگر این مورد به درستی انتخاب شود دیگر جای نگرانی بابت زیبایی و ظاهر سازه وجود ندارد.
به عنوان مثال در مناطق گرمسیر از رنگ‌های سرد یا حتی خنثی، در مناطق سردسیر از رنگ‌های گرم و در سازه‌های سالن ورزشی از گروه‌های رنگی خاصی مانند سبز، آبی یا سیاه و سفید استفاده می‌شود. همچنین وقتی برای سازه‌ای از ساندویچ پانل متراژ پایین استفاده می‌شود، رنگ ‌بندی ساندویچ پانل باید به گونه‌ای باشد که باعث بزرگ‌تر نشان داده شدن سازه شود. البته در اجرای ساندویچ پانل با توجه به انواع پیچ‌هایی که به کار رفته نیز می‌توان از رنگ‌هایی استفاده کرد که زیاد جلب توجه نکنند.

اهمیت رنگ مناسب ساندویچ پانل​

تاثیر رنگ ساندویچ پانل‌ها در خرید و فروش آن‌ها

انتخاب رنگ برای خرید ساندویچ پانل متراژ پایین اغلب وسایل یکی از نکات مهمی بوده که با آن سر و کار داشته‌ایم، در خرید ساندویچ پانل نیز این مورد یکی از موارد مهم می‌باشد که در ادامه به چند نکته در هنگام تصمیم‌گیری برای رنگ ساندویچ پانل اشاره می‌شود:

  • سبک شرکتی و با سلیقه شخصی
  • میزان جذابیت و خرید و فروش در بازار دست دوم که قطعاً رنگ‌هایی که رایج تر‌اند بازار خرید و فروش بهتری نیز دارند.
  • میزان در دسترس بودن؛ برخی از رنگ‌ها مانند خاکستری مات یا متالیک نقره‌ای به نسبت رنگ‌ها دیگر بیشتر و تقریباً همیشگی در دسترس هستند
  • همچنین توجه به این نکته که رنگ روشن‌تر در روز‌های تابستانی از رنگ‌های تیره شاداب‌تر و مورد پسند‌تر است.

اثر رنگ بر انتقال حرارت

تمامی ما می‌دانیم که رنگ‌های تیره حرارت را بیش‌تر منتقل می‌کنند. حال فرض کنید می‌خواهیم یک انبار یخچالی با استفاده از ساندویچ پانل‌ها بسازیم که در دمای ۲۰- درجه و با دمای بیرونی ۲۷+ درجه سانتی گراد کار کند. با این شرایط اگر از رنگ سفید یا روشن برای رنگ خارجی پانل عایق فلزی استفاده کنیم، دمای ورق فلزی که توسط نور خورشید گرم می‌شود ۵۲+ درجه می‌باشد اما اگر از رنگ خارجی خاکستری یا تیره استفاده شود، دمای ورق فلزی ۷۶+ درجه سانتی گراد خواهد بود که این دما باعث آسیب دیدن محصولات می‌شود.
با استفاده از رنگ تیره برای ساندویچ پانل باعث شده‌ایم که دمای خارجی ۲۴ درجه افزایش پیدا کند که برای حفظ همان دمای داخلی ۲۰- درجه باید ضخامت عایق پانل ساندویچ فلزی را افزایش دهیم تا این افزایش دما جبران شود. البته اگر دمای بیرونی پایین باشد، انتخاب رنگ تیره می‌تواند‌ایده خوبی باشد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی شده اطلاعات جامع و کاملی در رابطه با رنگ بندی ساندویچ پانل در اختیار شما قرار داده شود تا شما بتوانید در رابطه با این موضوع دانشی به دست بیاورید. برای خرید ساندویچ پانل بهتر است به صورت مستقین با تولید‌کنندگان ارتباط برقرار کنید. نکته مهم دیگری که وجود دارد این است که برخی از تولیدکنندگان دارای سازندگان به خصوص خود نیز هستند یعنی اگر قصد دارید با ساندویچ پانل خریداری شده خود کانکس تهیه کنید، این سازندگان می‌توانند همین کار را برای شما انجام دهند و در نهایت محصول را به شما تحویل و ارائه دهند.

امتیازدهی