بررسی تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس

قطعا زمانی که نام خانه از پیش ساخته شده می‌آید، تمامی تفکرها به سمت کانکس‌هایی می‌رود که توسط ساندویچ پانل‌ها تولید شده‌اند. اما باید بدانید که تفاوت‌هایی در این بین وجود دارد و خانه‌های از پیش ساخته شده به هیچ عنوان کانکس‌های ساندویچ پانلی نیستند و تفاوت‌های بسیاری با یک دیگر دارند. در این مطلب ما قصد داریم به صورت اختصاصی به هر آن‌چه که باید در مورد تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس بدانید به شما توضیح دهیم. همچنین تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم. پس با ما تا انتهای این مطلب همراه باشید.

ساندویچ پانل سقفی

برای اطلاعات بیشتر در مورد ساندویچ پانل سقفی کلیک کنید

به چه خانه هایی خانه پیش ساخته گفته می شود؟

برای پاسخ به سوال “تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس” ابتدا بایستی خانه پیش ساخته را تشریح کنیم ، خانه‌های پیش ساخته به خانه‌هایی گفته می‌شوند که تکه تکه در یک کارخانه خارج از محل تولید می‌شوند، به محل ساخت خانه منتقل می‌شوند و در ملک صاحب خانه مونتاژ می‌شوند. برای بسیاری، خانه‌های پیش ساخته راهی سریع و مقرون به صرفه برای ساخت مسکن با دوام است در این زمینه از ساندویچ پانل دیواری هم استفاده می شود. کلمه “پیش ساخته” به نحوه و مکان ساخت خانه اشاره دارد، نه سبک. انواع خانه‌های پیش ساخته شده نیز عبارت‌اند از:

  • خانه‌های مدولار: این خانه‌ها از قطعات کارخانه‌ای ساخته شده‌اند و می‌توانند دارای پلان‌های طبقه‌بندی قابل تنظیم باشند. تفاوت اصلی خانه‌های مدولار و تولیدی در این است که نوع مدولار به هنگام نصب به پایه‌های دائمی چسبانده می‌شوند.
  • کیت خانه‌ها: مشابه خانه‌های مدولار، کیت خانه از قطعات از پیش برش خورده مونتاژ می‌شود و می‌تواند توسط خود صاحب خانه مونتاژ شود.
به چه خانه هایی خانه پیش ساخته گفته می شود؟

به چه سازه هایی کانکس گفته می شود؟

Conex box، کانتینر یا کانکس در واقع نوعی کانتینر باری بود که در طول جنگ کره توسعه یافت و برای حمل و نقل و ذخیره لوازم در طول جنگ‌های کره و ویتنام استفاده می‌شد. توسط مالکوم مک‌لین مجددا اختراع شد تا کانتینر حمل و نقل استاندارد Intermodal ( که اغلب به نام ISO 6346 جعبه ISO نامیده می‌شود) که امروزه به طور گسترده توسط شرکت‌های حمل و نقل کانتینری مورد استفاده قرار می‌گیرد و به نوع دیگر آن که از ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولید می‌شود به عنوان کانکس‌های ساندویچ پانلی برای مستقر شدن و یا زندگی کردن افراد در آن مورد استفاده قرار می‌گیرند.
حال که تا به این قسمت به طور کامل با خانه‌های پیش ساخته شده و کانکس‌ها آشنا شدید، در این قسمت به سراغ تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس می‌رویم تا با این دو سازه بیش از قبل آشنا شوید.

به چه سازه هایی کانکس گفته می شود

خانه پیش ساخته و کانکس ها چه تفاوت هایی با یک دیگر دارند؟

خانه پیش ساخته ، به هر خانه‌ای گفته می‌شود که خارج از محل ساخته شده و برای مونتاژ کامل به محل ساختمان ارسال می‌شود. در آنجا، پیمانکاران می‌توانند تمام کارهای تکمیلی را انجام دهند و خانه را به تاسیسات لوله کشی، برق و گاز وصل کنند.
از نظر فنی، تمام کانکس‌ها را را می‌توان به عنوان خانه‌های پیش ساخته طبقه بندی کرد، زیرا بیشتر ساخت در خارج از محل انجام می‌شود و مونتاژ آن در محل انجام می‌شود. البته، همه خانه‌های پیش ساخته چیزی شبیه کانکس‌ها نیستند و تفاوت‌های بسیاری در ظاهر و عملکرد آن‌ها وجود دارد. حال در این قسمت به صورت اختصاصی به تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس‌ می‌پردازیم.

  1. مقرون به صرفه بودن

    در مقایسه با یک سازه چوبی، شکی نیست که کانکس برای یک دفتر کار یا انباری باعث صرفه جویی در هزینه کلی شما می‌شود. این یک پروژه نسبتا ساده است و بیشتر هزینه‌ها مربوط به کارهای داخلی است. با این حال، خانه‌های پیش ساخته نیز مقرون به صرفه تر از خانه‌های سنتی هستند و می‌توانند در سایر زمینه‌ها مانند انرژی صرفه جویی قابل توجهی در هزینه‌ها داشته باشند. هم‌چنین اجرای ساندویچ پانل برای کانکس بسیار سریع و راحت‌تر از خانه پیش ساخته است و معمولا از ساندویچ پانل متراژ پایین استفاده می‌شود که هزینه پایینی را با خود به همراه دارد. پس اولین تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس در هزینه مونتاژ آن‌ها است.

  2. سازگاری با محیط زیست

    خانه‌های پیش ساخته با مواد سازگار با محیط زیست ساخته می‌شوند و به گونه‌ای طراحی می‌شوند که عایق بندی و آب‌بندی بهتری داشته باشند. کانکس‌ها اما به طور طبیعی، به گونه‌ای ساخته نشده‌اند که انرژی کارآمد یا عایق خوبی داشته باشند. آنها برای کارآمدی در دو زمینه اشاره شده نیاز به تغییرات گران قیمت در محل دارند.

  3. کیفیت مصالح و ساخت و ساز

    مطابق با مزیت فوق، خانه‌های پیش ساخته با بالاترین استانداردهای کیفیت و با استفاده از مصالح ساختمانی درجه یک ساخته می‌شوند. آنها کاملا با قوانین آئین نامه شهرداری و قوانین ساختمانی استانی مطابقت دارند. به طور کلی، حتی کوچکترین خانه پیش ساخته بسیار بادوام تر از یک کانکس است.

  4. نوسازی

    کانکس‌ها به عنوان یک فضای نشیمن اقتباس شده‌اند، نه برای زندگی طولانی مدت. آنها بسیاری از عناصر ساختاری و وسایل یک خانه نرمال را از دست داده اند که این امر بازسازی را بسیار دشوارتر می‌کند. با یک خانه پیش ساخته که منعکس کننده طرح های سنتی خانه است، این مشکلی وجود نخواهد داشت. می‌توان گفت که مهم‌ترین تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس در همین موضوع است.

  5. زمان ساخت و ساز

    از آنجایی که خانه‌های پیش ساخته با ادغام قطعات مدولار پیش ساخته با یکدیگر ساخته می‌شوند، نصب آنها نسبت به سازه های بتن مسلح زمان بسیار کمتری می‌برد اما نسبت به یک کانکس خیر. در حالی که روند ساخت خانه های بتن مسلح می‌تواند ماه‌ها طول بکشد، تعیین زمین خانه‌های پیش ساخته یا ادارات، بررسی خاک، ساخت و مونتاژ قطعات مدولار به طور متوسط در کمتر از 1 ماه بسته به شرایط انجام می‌شود و درمورد کانکس نیز تنها بین 5 تا 7 روز زمان نیاز است. حتی گاهی اوقات کانکس‌های آماده نیز وجود دارند که می‌توانید آن‌ها را خریداری کنید.همچنین شما می توانید از ساندویچ پانل متراژ پایین نیز در این زمینه بهره ببرید

کلام آخر

خانه‌های پیش ساخته امروزه بیشتر از خانه‌های بتنی دارای طرفدار هستند و بسیاری از افراد به علت قیمت پایینی که این سازه‌ها برای خود دارند و هم‌چنین سریع حاضر شدن آن، خانه‌های پیش ساخته را انتخاب می‌کنند. از سویی دیگر، کانکس‌ها نیز گزینه بسیار مناسبی برای دفتر کار و یا انبارها هستند که به راحتی نیز در دسترس قرار می‌گیرند. با دانستن تفاوت خانه پیش ساخته و کانکس می‌توانید بهترین انتخاب را برای خود داشته باشید.

امتیازدهی