انواع فوم های به کار رفته در ساندویچ پانل ها

انواع فوم های به کار رفته در ساندویچ پانل ها

مواد پرکننده هسته داخلی در کاربردهای ساندویچ پانل از مواد مختلفی مانند پلی اورتان، PIR، پلی استایرن، فوم فنولیک و پشم سنگ تشکیل شده است. فوم‌های ساندویچ پانل‌ و این مواد در دو گروه طبقه بندی می‌شوند، یعنی تمام مواد مانند پلی اورتان، PIR، پلی استایرن و فوم فنولیک به عنوان فوم پلاستیک و پشم سنگ به عنوان الیاف معدنی طبقه بندی می‌شوند.

مردم اغلب در مورد تفاوت ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری با یکدیگر یا چه نوع مزایای عملکردی توسط هر یک از این مواد سؤال می‌کنند. اگرچه ساندویچ پانل‌ها در طیف گسترده‌ای از کاربردها استفاده می‌شوند، اما علاوه بر عدم وجود جریان اطلاعات قابل اعتماد، تصورات غلط قابل توجهی در مورد مشخصات فنی آنها وجود دارد. در این مقاله با ما همراه باشید تا با انواع فوم‌های ساندویچ پانل‌ و اجرای ساندویچ پانل آشنا شوید و اطلاعاتی دقیق از آن‌ها را داشته باشید.

انواع فوم‌های ساندویچ پانل‌ کدامند؟

همان‌طور که اشاره کردیم، PUR/PIR (پلی اورتان) یعنی پلی اورتان (PUR) از جمله فوم‌های پلاستیکی هستند که بیشترین کاربرد را در تولید ساندویچ پانل دیواری دارند. در این قسمت اما قصد داریم شما با به صورت اختصاصی به این موارد و مواردی دیگر که به عنوان فوم‌های ساندویچ پانل‌ استفاده می‌شوند آشنا کنیم. همراه ما باشید.

  • فوم‌های پلی اورتان

فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی اورتان یک اصطلاح عمومی است که شامل هر فومی است که با استفاده از پلیول و دی ایزوسیانات سنتز و استایرن اکسید می‌شود. آن‌ها عبارت اند از: فوم حافظه، فوم با قابلیت ارتجاعی بالا و فوم با چگالی بالا. از آنجایی که فوم پلی یورتان می‌تواند حاوی مواد افزودنی باشد، تولید کننده‌ای که فرمول جدیدی ارائه می‌دهد می‌تواند فوم جدید را هر چه دوست دارد نامگذاری کند. بسیاری از تشک‌های مموری فوم ترکیبی از فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی یورتان هستند که از تراکم پایین تا چگالی کمتر در لایه‌های سطحی قرار گرفته‌اند. پلی یورتان ترکیبی مصنوعی از ترکیبات آلی است و تمایل به خروج گاز دارد. اگر مستعد ابتلا به مشکلات ریوی هستید، لطفا قبل از خرید تحقیقات بیشتری در مورد کیفیت فوم‌ها انجام دهید.

  • فوم‌های پلی استایرن

فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن یک پلاستیک همه کاره است که برای تولید طیف گسترده‌ای از محصولات مصرفی ساندویچ پانل سقفی استفاده می‌شود. به عنوان یک پلاستیک سخت و جامد، اغلب در محصولاتی که نیاز به شفافیت دارند، مانند بسته بندی مواد غذایی و ظروف آزمایشگاهی استفاده می‌شود. هنگامی که پلی استایرن با رنگ‌های مختلف، مواد افزودنی یا سایر پلاستیک‌ها ترکیب می‌شود، برای ساخت لوازم خانگی، لوازم الکترونیکی، قطعات خودرو، اسباب بازی‌ها، گلدان‌های باغبانی و تجهیزات و غیره استفاده می‌شود. فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن هم‌چنین به یک ماده فومی به نام پلی استایرن منبسط شده (EPS) یا پلی استایرن اکسترود شده (XPS) ساخته می‌شود که به دلیل خواص عایق و بالش آن ارزش دارد. فوم پلی استایرن می‌تواند بیش از 95 درصد هوا باشد و به طور گسترده برای ساخت عایق‌های خانگی مانند ساندویچ پانل متراژ پایین و رطوبتی.

  • فوم‌های اکس پی اس

فوم‌های ساندویچ پانل‌ برد XPS یک ماده ترموپلاستیک سفت و سخت است که از پلی استایرن ساخته شده است. پلی استایرن یک پلیمر مصنوعی و هیدروکربنی است که از بنزن و اتیلن، دو فرآورده نفتی، مشتق شده است. فوم‌های ساندویچ پانل‌ برد XPS اغلب برای کاربردهای عایق درجه بالاتر مانند دیوارها، سقف‌ها، اتاق زیر شیروانی و سقف‌ها و هم‌چنین برای کاربردهای پایین‌تر مانند فونداسیون‌ها و زیرزمین‌ها استفاده می‌شود. هنگامی که از درجه بالاتر استفاده می‌شود، می‌تواند پل‌های حرارتی را کاهش دهد و بهره‌وری انرژی را بهبود بخشد.

  • الیاف پشم سنگ

اصطلاح “پشم سنگ” گاهی اوقات به جای “پشم معدنی” در اجرای ساندویچ پانل استفاده می‌شود، اگرچه اصطلاح دوم در واقع دسته بزرگتری از عایق‌های حرارتی است که شامل پشم سنگ، پشم سرباره و فایبرگلاس است. پشم سنگ به طور طبیعی در طول فوران‌های آتشفشانی تولید می‌شود که بادهای شدید بر روی جریان‌های گدازه‌ای از بازالت یا دیاباز جریان می‌یابد.

  • الیاف پشم شیشه فوم

فایبرگلاس نوعی پلاستیک تقویت شده با الیاف است که در آن فیبر شیشه پلاستیک تقویت شده است. شاید به همین دلیل است که فایبرگلاس به عنوان پلاستیک تقویت شده با شیشه یا پلاستیک تقویت شده با الیاف شیشه نیز شناخته می‌شود. الیاف پشم شیشه معمولا به صورت یک ورق صاف می‌شود، به طور تصادفی مرتب می‌شود یا به صورت پارچه بافته می‌شود. با توجه به کاربرد فایبرگلاس، الیاف پشم شیشه را می‌توان از انواع مختلف شیشه ساخت. فایبرگلاس یا همان پشم شیشه سبک، قوی و کمتر شکننده است. بهترین بخش فایبرگلاس توانایی آن در قالب‌گیری به اشکال مختلف پیچیده ی فوم‌های ساندویچ پانل‌ است.فوم‌های ساندویچ پانل‌

فوم‌های پلی اورتان چه معایب و مزایایی دارند؟

یکی از موثرترین روش‌های عایق کاری ساختمان‌ها بدون شک استفاده از  عایق حرارتی فوم PUR یا همان پلی اورتان در “فوم‌های ساندویچ پانل‌”می‌باشد. یکی از معایب ظاهری این روش عایق ممکن است قیمت آن باشد. در مقایسه با روش‌های دیگر، ممکن است بسیار گران به نظر برسد. به نظر می‌رسد که قیمت آن با روش‌های عایق جایگزین قابل مقایسه است. تمام هزینه‌ها طی چند سال آینده جبران خواهد شد و دوام عایق فوم PUR بسیار طولانی است. وقتی تمام مزایای عایق فوم پلی اورتان را با هم مقایسه می‌کنید، ضرر از نظر قیمت ناچیز می‌شود. در زمینه مزایای استفاده از فوم‌های پلی اورتان نیز باید گفت که استفاده از فوم پلی یورتان باعث می‌شود که دیوارهای ساختمان بسیار هوابندتر و ضد آب تر شوند، زیرا پلی اورتان عایقی است که فضایی کاملا بدون درز را فراهم می‌کند.

از آنجایی که فوم پلی اورتان هیچ شکافی بین عایق و زیرلایه باقی نمی گذارد، هم چنین می‌تواند به عنوان یک مانع هوا و بخار عمل کند و در صورت استفاده به عنوان عایق بیرونی، جایگزین پوشش خانه شود. عمر کوتاه یکی از معایب دیگر و عمده فوم‌های پلی اورتان است. پلی اورتان دارای تمایلات هیدروسکوپی است، یعنی ویژگی‌های جذب آب. فوم‌های ساخته شده از پلی اورتان آب را جذب می‌کنند و به تدریج متلاشی می‌شوند و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهند. چسب‌ها و درزگیرهای پلی اورتان نیز همین مشکل را دارند و تفاوتی در آن‌ها وجود ندارد.

فوم‌های پلی اورتان چه معایب و مزایایی دارند

‌فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن چه معایب و مزایایی دارند؟

مزایای استفاده از فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن عبارت اند از:

  • ضریب چگالی فوم پلی استایرن، مقاومت در برابر ضربه خوب، توانایی تغییر و پاسخ به شکل بافر نیروی ضربه خارجی را دارد.
  • با ساختار حبابی‌ای که دارد، یک منطقه کوچک دارای آسیب بر کل سطح دیوار تاثیر نمی‌گذارد.
  • سطح جذب آب کم، ضد نفوذپذیری خوب، می‌تواند به مراتب به طور موثر از دیواره‌های کپک زده مرطوب جلوگیری کند.
  • دما تحت تاثیر قرار نمی‌گیرد. در دمای بالا، فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن هیچ گونه مشکلی برایش به وجود نمی‌آورد.
  • فوم پلی استایرن یک ماده قابل بازیافت است که می‌تواند بازیافت شود.

معایب استفاده از فوم‌های پلی استایرن عبارت‌اند از:

  • ساخت و ساز به همراه این فوم‌ها نیاز به شبکه متصل است و هم‌چنین فرآیند ساخت و ساز دست و پا گیر و مدت زمان طولانی‌ای را به خود اختصاص می‌دهد.
  • گازهای قابل اشتعال، سمی پس از احتراق دارد. تخته عایق فوم پلی استایرن معمولی به راحتی سوزانده می‌شود، دود سمی حاصل از احتراق، حتی پس از اضافه کردن یک بازدارنده شعله، فقط می‌تواند به درجه احتراق B برسد.
  • استحکام مواد ضعیف است، مستعد ترک خوردگی است، پدیده ریزش عایق در این فوم‌ها نسبتا رایج است.

مزایا و معایب فوم های اکس پی اس چیست؟

در زمینه استفاده از فوم‌های اکس پی اس، مزایا و معایبی وجود دارد که در ابتدا مزایای استفاده از این فوم‌ها عبارت‌اند از:

  • محافظ حرارت و عایق قوی است

فوم اکسترود شده دارای ویژگی‌های مقاومت حرارتی بالا، خطی بودن کم و نسبت انبساط کم، تشکیل یک لایه خلاء، جلوگیری از جریان هوا و اتلاف گرما، تضمین پایداری عملکرد عایق حرارتی آن است. تجربه ثابت کرده است که فوم عایق اکسترود شده XPS با ضخامت 20 میلی متر، اثر عایق آن معادل پلی استایرن فوم 50 میلی متری، پرلیت سیمان ضخامت 120 میلی‌متر است. بنابراین، فوم اکسترود شده یک انتخاب عالی برای گرمایش کف و مواد عایق است.

  • مقاومت قوی در برابر فشار

با توجه به ساختار ویژه فوم اکسترود شده، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر ضربه قوی است، با توجه به انواع مختلف و ضخامت XPS، مقاومت فشاری آن بیش از 150 ~ 500 کیلو پاسکال است، می‌تواند بار زمینی سیستم‌های مختلف را تحمل کند، که به طور گسترده استفاده می‌شود.

در زمینه معایب استفاده از فوم‌های اکس پی اس تا به امروز اطلاعاتی ارائه نشده است که بتواند به مطالعه کردن آن ها دانست که اکس پی اس می‌تواند چه مشکلاتی را برای ما حین انجام کار به وجود آورد.

فوم‌های ساندویچ پانل‌ پلی استایرن چه معایب و مزایایی دارند

مزایا و معایب الیاف پشم سنگ چیست؟

با توجه به ساختار ویژه فوم اکسترود شده، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر ضربه قوی است، با توجه به انواع مختلف و ضخامت XPS، مقاومت فشاری آن بیش از 150 ~ 500 کیلو پاسکال است، می‌تواند بار زمینی سیستم‌های مختلف را تحمل کند، که به طور گسترده استفاده می‌شود.

در زمینه معایب استفاده از فوم‌های اکس پی اس تا به امروز اطلاعاتی ارائه نشده است که بتواند به مطالعه کردن آن ها دانست که اکس پی اس می‌تواند چه مشکلاتی را برای ما حین انجام کار به وجود آورد.

مزایا و معایب استفاده از الیاف پشم سنگ در فوم‌های ساندویچ پانل‌ چیست؟

مزایای استفاده از پشم سنگ در فوم‌های ساندویچ پانل‌ عبارت‌اند از:

  • مقاوم در برابر رطوبت.

پشم سنگ در واقع آب را دفع می‌کند و مانند رقبای خود رطوبت را جذب نمی‌کند. این کار فضاهای عایق شما را خشک نگه می‌دارد و از تخریب مصالح ساختمانی مجاور جلوگیری می‌کند.

  • کاملا در برابر پوسیدگی، کپک، کپک و رشد باکتری مقاوم است.

در طولانی مدت، پشم سنگ بدون به خطر انداختن سلامت و یکپارچگی خانه یا ساختمان تجاری شما به عملکرد خود ادامه می‌دهد.

  • مقاوم در برابر آتش.

پشم سنگ با طراحی مقاوم در برابر آتش به شما آرامش می‌دهد که ایمنی را در اولویت بالایی در فضای زندگی شما قرار می‌دهد.

در زمینه معایب استفاده از پشم سنگ در فوم‌های ساندویچ پانل‌ نیز باید به شما گفت که تنها معایب پشم سنگ این است که زیست تخریب پذیر نیست و می‌تواند کمی گران‌تر از مواد عایق مشابه مانند فایبرگلاس و سلولز باشد.

مزایا و معایب الیاف پشم شیشه چیست؟

ارزیابی‌های ویژه فایبرگلاس خواص منحصر به فردی را به آن می‌دهد که برخی از آن‌ها عبارت‌اند از: مقاومت بالا در برابر خمش، کشش، فشار، غیر قابل اشتعال، مقاوم در برابر دما و رطوبت بالا، مقاوم در برابر اثرات شیمیایی و بیولوژیکی و چگالی نسبتا کم.

در زمینه معایب استفاده از الیاف پشم شیشه در فوم‌های ساندویچ پانل‌ نیز باید گفت که تکه‌های پشم شیشه استنشاق شده آلوئول‌ها را تحریک می‌کند و می‌تواند باعث بیماری ریوی شود. اطلاعاتی وجود دارد که نشان می‌دهد فایبرگلاس در ریه‌ها ممکن است با برش DNA و ایجاد جهش سلولی مانند پشم معدنی باعث سرطان شود. برخی از فایبرگلاس‌ها هنوز از فرمالدئید به عنوان چسب استفاده می‌کنند که به هوا نشت می‌کند.

مزایا و معایب الیاف پشم شیشه چیست

قیمت هر یک از این فوم ها چقدر است؟

شاید برای شما نیز این سوال پیش آمده باشد که هر یک از فوم‌های استفاده شده در ساندویچ پانل‌ها تا چه اندازه دارای قیمت می‌باشد که باید گفت که هر کدام دارای قیمت‌های متفاوتی هستند و هر کدام نیز برای مقاطع مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند. می‌توانید با مراجعه به انواع سایت‌های معتبر که اقدام به فروش اینترنتی این محصول می‌کنند، اقدام به مشاهده کردن قیمت هر یک از فوم‌ های ساندویچ پانل اشاره شده کنید.

سوالات متداول

  • کدام یک از “فوم‌ های ساندویچ پانل” اشاره شده سرطان‌زا می‌باشد؟

الیاف پشم شیشه یکی از انواع فوم‌های استفاده شده در ساندویچ پانل‌ها می‌باشد که گاز آن باعث ایجاد سرطان می‌شود.

  • کدام یک از فوم‌ های ساندویچ پانل دارای قیمت بالایی می‌باشد؟

فوم‌ های ساندویچ پانل پلی اورتان جزء دسته فوم‌ها با قیمت بالا می‌باشند.

  • چگوئه از قیمت این محصولات مطلع شویم؟

می‌توانید از انواع فروشگاه‌های اینترنتی معتبر در این زمینه استفاده کنید.

امتیازدهی
ارسال نظر

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.