نحوه اجرای سقف منحنی با ساندویچ پانل

از قدیم سقف منحنی به عنوان عنصر اصلی ساختمان محسوب می شود و از جهت تاثیر بسیاری که بر زیبایی ساختمان دارد نحوه طراحی و اجرای سقف منحنی با ساندویچ پانل نیز دارای اهمیت بالایی ست. سطح ها به طور کلی به شکل شیب دار، مسطح و قوسی اجرا می شوند که هر کدام طرفداران خود را دارند. سقف های قوسی یا منحنی از جمله قدیمی ترین انواع سقف به شمار می روند به گونه ای که پیشینه استفاده از آنها به دوران ساسانیان باز می گردد. طاق کسری یا ایوان مدائن نمونه بارز بناهای قوسی شکل آن دوران می باشند که نشان دهنده اوج استفاده از این هنر و البته مهارت خاص معماران آن زمان در طراحی و اجرای این دسته از سقف ها می باشد. در ادامه این مطلب از گروه ام جی سازه قصد داریم تا به بررسی نحوه اجرای سقف منحنی با ساندویچ پانل سقفی و تقاوت های آن با ساندویچ پانل دیواری در اجرای ساندویچ پانل بپردازیم.

سقف منحنی با ساندویچ پانل

گذشت زمان و پیشرفت تکنولوژی و توسعه ی روش های طراحی و ساخت سقف چیزی از محبوبیت و مزایای سقف های منحنی شکل کم نکرده است به گونه ای که کماکان از سقف های قوسی شکل برای پوشش همه سقف یا بخشیی از آن استفاده می شود و تنها روش ها و مصالح نوین جایگزین مصالح سنتی آجر و روش تخته کوبی شده اند. با توجه به اهمیت مقاومت سقف، نقش سقف در تامین ایمنی ساختمان و البته ساکنان آن، روش اجرای سقف و نوع مصالحی که در آن استفاده می شود نیز خیلی مهم است. ساندویچ پانل ها هم به عنوان نمونه ای از مصالح نوین و پیش ساخته با مقاومت بالا و وزن سبک می تواند بهترین گزینه جهت ساخت سازه های مقاوم با طراحی خاص به شمار می رود. این مصالح ساختمانی تازه با ماهیت خاص و خصوصیت های خاصی که داردی می تواند تناسب ایده آلی در سازه ها با طراحی مدرن ایجاد کند.
ساندویچ پانل ها عموما مصالح ساختمانی با ساختاری لایه ای می باشند که در انواع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری تولید می شوند. خصوصیت عایق صوتی و حرارتی بودن ساندویچ پانل ها سبب شده است که این مصالح پیش ساخته مورد توجه قرار بگیرند و همچنین خصوصیت های دیگری مانند شستشوی آسان و سریع، سهولت در نصب ساندویچ پانل های سقفی و جابجایی آنها، استفاده از پانل را برای سقف های قوسی مرسوم کرده است، تا جایی که امروزه شاهد اجرای گسترده سقف منحنی با ساندویچ پانل پیش ساخته هستیم.

ساندویچ پانل سقف

همه چیز درباره سقف منحنی با ساندویچ پانل

بهترین ساندویچ پانل

بهترین نوع ساندویچ پانل که امکان اجرای سقف منحنی با ساندویچ پانل را برای ما فراهم می کند، ساندویچ پانل سقفی و زیپ پانل هستند. انعطاف پذیری بالا، قابلیت فرم دهی به اشکال مختلف محدب، مقعر و مخروطی از خصوصیت های بارز این دسته از ساندویچ پانل ها می باشد. زیپ پانل ها در بازار با نام کالزیپ و کلزیپ نیز مرسوم و شناخته می شوند و برای سطوح مختلف با وسعت، زوایا و انحنای مختلف کاربرد دارند. لازم به ذکر است که این دسته از ساندویچ پانل ها علاوه بر کاربردی که در سقف منحنی با ساندویچ پانل وجود دارد در سازه هایی متفاوت و یکپارچه در انواع فرودگاه ها، ترمینال، سالن های ورزشی، استادیوم و غیره نیز کاربرد دارند.

بهترین ساندویچ پانل سقف

مزایای سقف قوسی

درواقع اجرای ساندویچ پانل با سقف های منحنی علاوه بر ایجاد نمایی زیبا و متفاوت در سازه امکان تعمیر و بازسازی سقف را به راحتی فراهم می کند. این سقف ها در مقایسه با سقف های شیب دار و مسطح وزن کمتری دارند از این رو در صورت وقوع حوادثی مانند زلزله آسیب کمتری وارد می کنند.

انواع سقف های قوس دار با ساندویچ پانل

خصوصیت های متنوع پانل های ساندویچی سبب شده است که محدودیتی برای استفاده از ساندویچ پانل در معماری های خاص وجود نداشته باشد و در مواردی مانند ساخت انواع کانکس، اماکن آموزشی، درمانگاه های صحرایی، انواع سوله، ورزشگاه ها و غیره کاربرد داشته باشد.

ساخت کانکس با سقف قوس دار از جنس ساندویچ پانل

قیمت مناسب کانکس و جابجایی آسان آن، کانکس را به عنصری کاربردی برای استفاده موقت تبدیل کرده است به گونه ای که بر اساس نیاز کاربر در انواع مختلف تولید می شوند. استفاده از کانکس برای کاربری هایی مانند درمانگاه، نگهبانی، ویلا ظاهری مدرن و متفاوت به این سازه های پیش ساخته بخشیده است. قبلا اکثرا کانکس ها به شکل مستطیل و با سقفی مسطح بوده اند اما اکنون طرح های تازه تری مانند کانکس با سقف قوس دار به بازار آمده است که ساخت چنین سازه هایی با ساندویچ پانل امکان دارد.

ساخت سوله قوسی با ساندویچ پانل

از دیگر سازه هایی که در صنایع مختلف استفاده می شود، سوله است که در صنایع مختلف و متناسب با نوع حرفه در نوع ساخت و مدل در انواع مختلف دسته بندی می شود. سوله با سقف قوسی نیز از جمله انواع این سازه های صنعتی می باشد که به سه روش زیر قابل اجرا است:
اجرای سقف قوسی با استفاده از پشم شیشه یا پشم سنگ، توری و ورق رنگی سوله با سقف منحنی با ساندویچ پانل، سوله با استفاده از ورق گالوانیزه متداول ترین روش برای اجرای پوشش سقف قوسی سوله استفاده از ساندویچ پانل های سقفی است که ضمن عایق بندی سوله دارای مقاومت و ماندگاری بالا می باشد.
بهترین نوع ساندویچ پانلی که جهت سقف قوسی سوله استفاده می شود، ساندویچ پانل پلی یورتان است که در نهایت سوله ای با کاربری و نتیجه مطلوب و قیمت مناسب را موجب می شود. در آخر قابل به ذکر است که ساندویچ پانل ههای پیش ساخته بهترین و مناسب ترین گزینه برای ساخت سازه هایی مقاوم با زیبایی دو چندان محسوب می شوند. از دیگر مواردی که سبب شده است پانل ها به عنوان کاربردی ترین نوع مصالح ساختمانی نوین شناخته شوند، قیمت مناسب ساندویچ پانل است. که مقرون به صرفه و مناسب می باشد.

منبع:

RAUTA

امتیازدهی