پانل گچی چیست و چه کاربردی دارد؟

از قدیم کاربرد گچ در ساختمان سازی بسیار مشهود بوده است. این ماده که تا به امروز توانسته علاوه بر ساختمان سازی در صنایع مجسمه سازی نیز به خوبی خود را نشان دهد، با ترکیب کنار دیگر موارد، دیوارهای از پیش ساخته‌ای به نام پانل‌های گچی را ارائه می‌دهد. استفاده از پانل‌های گچی در خانه‌های مزایای بسیاری دارد که در این طلب علاوه بر این که قصد داریم به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم که اصلا پانل گچی چیست ، به مواردی هم‌چون مزایا و کاربرد آن نیز اشاره می‌کنیم. همچنین تفاوت‌های ساندویچ پانل دیواری و ساندویچ پانل سقفی را بررسی کرده و شما را برای اجرای ساندویچ پانل راهنمایی می‌کنیم. همراه ما باشید.

ساندویچ پانل متراژ پایین

برای اطلاعات بیشتر در حوزه ساندویچ پانل متراژ پایین کلیک کنید

پانل گچی چیست و بررسی آن

پانل گچی در واقع پانل از پیش ساخته شده است که تهیه شده از سولفات کلسیم دی هیدرات (گچ) است که معمولا روی یک پانل قرار داده می‌شود. پانل گچی در اغلب اوقات برای ساخت دیوارهای داخلی و سقف استفاده می‌شود. پانل گچی برای کمک به سازندگان و طراحان برای رعایت مقررات ساختمانی برای حفاظت در برابر آتش، عایق صوتی و راندمان حرارتی استفاده می‌شود. هم‌چنین می‌تواند به کنترل تراکم و آسیب احتمالی در مناطق با رطوبت بالا کمک کند.
پانل گچی به عنوان تخته گچی، دیوار خشک، تخته دیواری یا ساندویچ پانل دیواری نیز شناخته می‌شود. استفاده از پانل گچی همان‌طور که اشاره شد مزایای زیادی دارد. در وهله اول، یک روکش صاف برای تزئین فراهم می‌کند. ثانیا سبک وزن است و نصب آسانی دارد و می‌توان از آن برای ایجاد ویژگی‌هایی مانند دیوارهای منحنی استفاده کرد. هم‌چنین می‌تواند به عنوان یک راه حل ساده برای رعایت مقررات ساختمان برای عملکرد آتش سوزی، صوتی، رطوبت و حرارتی استفاده شود.

پانل گچی چیست

انواع پانل های گچی و کاربردهای آن ها

حال که متوجه شدید پانل گچی چیست، باید بگوییم که انواع مختلفی از پانل گچی وجود دارد که معمولا به دسته ساندویچ پانل سقفی و دیواری تقسیم می‌شوند و در این دو دسته انواع پانل گچی معرفی می‌شوند. در این قسمت همراه ما باشید تا به معرفی انواع پانل‌های گچی و کاربردهای آن‌های بپردازیم.

انواع پانل گچی

پانل گچی معمولی

پانل گچی معمولی که اغلب تخته سفید نامیده می‌شود، رایج‌ترین نوع مورد استفاده در سقف و دیوار در خانه‌ها و پروژه‌های تجاری است. رایج‌ترین زمینه استفاده از این پانل‌های گچی، مصارف خانگی است. اجرای ساندویچ پانل در این دسته بسیار سریع و آسان انجام می‌شود.

پانل گچی مقاوم در برابر رطوبت

پانل گچی مقاوم در برابر رطوبت، با پوشش ضخیم تر از پانل گچی معمولی ساخته می‌شود و برای مقاومت در برابر رطوبت بیشتر با موم پوشانده می‌شود. همچنین دارای یک توری فایبرگلاس است. پانل گچی مقاوم در برابر رطوبت اغلب در حمام، آشپزخانه، اتاق‌های خشکشویی و به عنوان ماده پشتیبان کاشی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پانل گچی عایق صدا

در حالی که تمام پانل‌ها حتی ساندویچ پانل متراژ پایین دارای برخی از ویژگی‌های عایق صدا هستند، پانل‌های گچی عایق صدا الیاف چوب، گچ و پلیمرهای اضافی را برای افزایش کلاس انتقال صدا (STC بالاتر از پانل گچی معمولی) اضافه می‌کنند. STC رتبه‌بندی مشابه مقیاس ریشتر است که میزان صدایی که یک ماده می‌تواند متوقف کند را اندازه‌گیری می‌کند. پانل گچی عایق صدا زمانی استفاده می‌شود که عایق صوتی اضافی مورد نیاز است، مانند بین فضاهای اتاق نشیمن و دیوارهای مشترک.

پانل گچی مقاوم در برابر آتش

پانل گچی مخصوص ضد حریق در گاراژها و زیرزمین ها، اطراف تجهیزاتی که ممکن است باعث آتش سوزی شوند، استفاده می‌شود. این محصول حاوی فایبرگلاس است که سرعت پخش آتش را کند می‌کند و به سرعت گچ معمولی نمی‌سوزد. دو نوع دیوار خشک مقاوم در برابر آتش وجود دارد: نوع X و نوعC. نوع X تا یک ساعت در برابر آتش محافظت می کند و می‌توان از آن در چندین لایه استفاده کرد تا در صورت نیاز محافظت بیشتری ایجاد کند. نوع C همان نوع X است، اما هنگام سوختن کوچک نمی‌شود. عمدتا در سقف‌ها برای جلوگیری از فروریختن آنها در هنگام آتش سوزی استفاده می‌شود.

مزایای استفاده از پانل گچی چیست

در ابتدای این مطلب زمانی که کاملا توضیح دادیم “ساندویچ پانل چیست” اشاره کردیم که این محصول دارای مزایای بسیاری است. در این قسمت به معرفی مزایای این محصول می‌پردازیم:
• پانل‌های گچی سریع‌تر تولید می‌شوند و این باعث تفاوت در هزینه‌های انرژی در طول ساخت آنها می‌شود.
• اگرچه پانل گچی نسبتا سنگین است، اما یک شرکت حرفه‌ای پانل گچی با ماشین آلات و تجهیزات بالابر مناسب دیوارها یا سقف‌ها را در کمترین زمان نصب می‌کند. بنابراین نصب به سرعت انجام می‌شود.
• حقیقت این است که پانل گچی چندان بادوام نیست و اگرچه این یک نقطه ضعف خواهد بود، اما منصفانه است که بگوییم گچ کاری پانل‌های گچی سطح را بسیار قوی‌تر می‌کند.
• پانل گچیی به دلیل داشتن فایبرگلس در برابر آتش مقاوم است و از گسترش آتش جلوگیری می‌کند.
• مقرون به صرفه است.
• پانل گچی را می‌توان برای ساخت دیوارها و سقف‌های معمولی و همچنین به عنوان پارتیشن استفاده کرد. به راحتی قابل جدا شدن و نصب است و در هر اندازه قابل برش است.
• در سقف‌ها و دیوارهایی که توسط پانل گچی ساخته شده‌اند، می‌توانید نورهای توکار را نصب کنید و هر چیزی را که می‌خواهید به راحتی از آن‌ها آویزان کنید.

مزایای استفاده از پانل گچی چیست

برخی از معایب پانل های گچی

قطعا مزایای پانل‌های گچی نسبت به معایب آن بسیار بیشتر هستند اما بهتر است به هنگام مطالعه مزایای این محصول، معایب آن را هم نیز در نظر بگیرید تا به هنگام استفاده از آن‌ها اقدامات را راحت‌تر لحاظ کنید.
• بدون گچ کاری روی پانل گچی، سطح مستعد آسیب خواهد بود. پانل گچی می‌تواند به راحتی آسیب ببیند زیرا در برابر ضربه مقاومت چندانی ندارد. معمولا ممکن است ترک خوردگی‌هایی در این دسته از دیوارها مشاهده کنید. خبر خوب این است که راه حل‌های بسیاری برای رفع این مشکلات وجود دارد.
• بدون وجود فایبرگلاس، پانل گچی به هیچ عنوان مقاومت خوبی در برابر رطوبت ندارد. قرار دادن فایبرگلاس در این پانل‌ها نیز تا حدودی بر روی قیمت آن تاثیر می‌گذارد.

کلام آخر

استفاده از پانل‌های گچی امروزه در بین سازه‌ها بسیار رواج پیدا کرده است. شما می‌توانید به راحتی با استفاده از این محصول در ساخت‌وسازهای خود، علاوه بر صرفه جویی در هزینه‌ها، در زمان اتمام پروژه نیز صرفه جویی کرده و سریع‌تر به هدف نهایی خود دست پیدا کنید.

امتیازدهی