انواع رنگبندی در ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل‌ سقفی و ساندویچ پانل دیواری یکی از انواع مصالحی هستند که برای اجرای ساندویچ پانل استفاده می شوند و می‌توانید از آن‌ها برای ساخت بسیاری از موارد مختلف مانند انواع کانکس‌ها، دیوارها، سقف‌ها و بسیاری از موارد دیگر استفاده کنید. در زمینه ساندویچ پانل‌ها، موضوعی که می‌تواند تاثیر مثبت بر روی انتخاب‌ آن‌ها داشته باشد این است که این مصالح رنگبندی‌های بسیار زیادی را برای خود دارند و رنگ ساندویچ پانل باعث می‌شوند تا افراد بتوانند سازه‌های بسیار جذابی را از آن‌ها طراحی کنند. در این مطلب ما قصد داریم در کنار یک دیگر به صورت اختصاصی به انواع رنگ ساندویچ پانل ها بپردازیم. پس اگر به استفاده از این مصالح علاقه‌مند هستید، با ما همراه باشید.

ساندویچ پانل چیست؟

ساندویچ پانل‌ سقفی از محصولات ساختمانی ساخته شده از ورق‌های فولادی با پروفیل خارجی هستند. آن‌ها استحکام مکانیکی هسته‌ای از مواد عایق مانند PUR پلی اورتان، پشم یا PIR را فراهم می‌کنند. اجرای ساندویچ پانل به طور گسترده برای ساختمان‌های صنعتی، مراکز ورزشی یا تاسیسات بزرگ استفاده می‌شود تا عملکرد عایق حرارتی و صوتی را تسهیل کند. برای حضور ساندویج پانل‌ها در بازار و هم‌چنین امکان صادرات آن‌ها، ساندویچ پانل‌ها باید الزامات پارامترهای کیفیت و ایمنی تعریف شده در مقررات محصولات ساختمانی 305/2011 (CPR) را در رابطه با ساندویچ پانل دیواری برآورده کنند:

  • مقاومت مکانیکی و پایداری
  • ایمنی آتش
  • سلامتی
  • بهداشت
  • محیط
  • ایمنی در استفاده
  • محافظت در برابر نویز
  • ذخیره انرژی
  • عایق حرارتی
رنگ ساندویچ پانل

استاندارد EN 14509

استاندارد EN 14509 (پانل‌های عایق با روکش فلزی دو پوسته خود نگهدار – محصولات کارخانه ای – مشخصات) علامت CE در ساندویچ پانل متراژ پایین را تنظیم می‌کند. یک سازمان اطلاع‌رسانی باید آزمایش‌های لازم را طبق این مقررات انجام دهد تا محصول گواهینامه را دریافت کند. تولیدکنندگان رنگ ساندویچ پانل هم چنین می‌توانند نشان CE خود را از طریق دستورالعمل تایید فنی اروپا (ETAG) 018 دریافت کنند. تاییدیه فنی اروپا (ETA) سندی است که شامل ارزیابی فنی از ویژگی‌های مختلف عملکرد یک محصول است که پوشش داده نشده است. یعنی به طور جزئی یا کامل، رنگ ساندویچ پانل توسط یک مشخصات فنی هماهنگ.

رنگ ساندویچ پانل ها چه تاثیری بر روی خرید و فروش آن ها دارد؟

هر یک از ما حداقل یک بار در زندگی باید تصمیم می‌گرفتیم که چه رنگی را برای یک ماشین جدید خود انتخاب کنیم.

4 نکته‌ای که باید در هنگام تصمیم گیری رنگ ساندویچ پانل در نظر گرفت:

  • سلیقه شخصی یا سبک شرکتی؛
  • در دسترس بودن: ممکن است در اسرع وقت به آن ماشین نیاز داشته باشیم، بنابراین یک ماشین خاکستری متالیک ممکن است خوب باشد.
  • میزان جذابیت در بازار دست دوم: معمولا یک ماشین سیاه رنگ راحت‌تر از یک قرمز فروخته می‌شود.
  • هم چنین ممکن است در نظر بگیریم که رنگ روشن‌تر در روزهای تابستان شاداب‌تر از رنگ تیره است.

زمانی که رنگی را برای سقف و نمای ساختمان خود انتخاب می‌کنیم، با چالشی مشابه روبرو می‌شویم. برخی از رنگ‌ها مانند خاکستری مات یا متالیک نقره ای همیشه در دسترس هستند. تولید و تحویل ساندویچ پانل‌های فلزی در آن رنگ‌ها نیز سریع‌تر است. هم چنین یک ساختمان ساخته شده از ساندویچ پانل عایق در نقره متالیک فروش یا اجاره آسان‌تری برای خود دارد.

اثر یک رنگ بر انتقال حرارت یک ساندویچ پانل فلزی به چه صورت است؟

تمامی ما از کودکی می‌دانیم که رنگ ساندویچ پانل چگونه با نور خورشید گرم می‌شوند. به عنوان مثال، اگر رنگ تیره را انتخاب کنیم، تحت تاثیر تفاوت دمایی قرار می‌گیرید که فلز می‌تواند به آن برسد. چرا این را می گوییم؟ تصور کنید که می‌خواهید یک انبار یخچالی از ساندویچ پانل‌ها بسازید که در دمای -20 درجه سانتیگراد، با دمای بیرونی 27+ درجه سانتیگراد کار می‌کند. در این شرایط، اگر رنگ خارجی پانل عایق فلزی سفید باشد، دمای ورق فلزی که توسط نور خورشید گرم می‌شود +52 درجه سانتی گراد است. اما اگر رنگ خارجی آنتراسیت خاکستری باشد، دمای ورق فلزی که توسط نور خورشید گرم می شود +76 درجه سانتی گراد خواهد بود که می‌تواند به محصولات آسیب برساند.

در مورد دوم، ارزش رنگ ساندویچ پانل خود را با انتخاب یک رنگ تیره که دمای خارجی را 24 درجه سانتیگراد افزایش می دهد، “هدر می دهید”. برای حفظ همان دمای داخلی 20- درجه سانتیگراد، افزایش دمای خارجی ورق فلزی باید با افزایش ضخامت عایق پانل ساندویچ فلزی جبران شود. البته، اگر دمای بیرونی پایین باشد، انتخاب رنگ تیره می‌تواند ایده خوبی باشد. اگر ساختمان شما در یک کشور آفتابی قرار دارد، ممکن است رنگ ساندویچ پانل فلزی به رنگ تیره بیش از حد گرم شود.

اثر یک رنگ بر انتقال حرارت یک ساندویچ پانل فلزی به چه صورت است

انواع ساندویچ پانل های رنگی از چه متریالی ساخته شده اند؟

در بازار خرید و فروش ساندویچ پانل‌ها ما انواع ساندویچ‌ پانل‌های مختلف رنگی را داریم که از انواع متریال‌های مختلف مانند فلزی، چوبی و یا فولادی ساخته شده اند که به عنوان مثال، ساندویچ پانل فولادی یک مصالح ساختمانی رایج با عایق حرارت و صدا است. هم چنین ویژگی‌های فولاد رنگی مانند استحکام بالا، مقاومت در برابر خوردگی عالی، نصب آسان، سبک وزن، نگهداری کمتر و ظاهر جذاب را حفظ می‌کند. هر کدام از این ساندویچ پانل‌ها در طیف‌های رنگی گسترده‌ای قرار دارند و در مکان‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. هم‌چنین استفاده از رنگ ساندویچ پانل نیز دارای انواع مزایای مختلفی است.

به عنوان مثال، یکی از مزیت‌های استفاده از رنگ ساندویچ پانل فلزی رنگی، دوام و مقاومت بالای آن‌ها است. رنگ ساندویچ پانل استحکام فولاد را حفظ می کند که برای استفاده قوی و بادوام است. هر دو پانل PPGI PUF و ساندویچ پانل GI در برابر خوردگی مقاوم هستند به طوری که برای محیط های کاربری مختلف مناسب هستند. به خصوص، رنگ فلوروکربن برای رنگ ساندویچ پانل که تا حد زیادی عمر مفید آن را افزایش می‌دهد.

انواع رنگ های RAL در رنگ ساندویچ پانل ها

ساندویچ پانل ها یا به طور دقیق تر ورقی که از آن ساخته می‌شوند را می توان با هر رنگی از پالت رنگ RAL پوشاند. RAL یک طرح رنگی است که با الگو جهانی ساندویچ پانل‌ها مطابقت دارد. رنگ‌بندی RAL برای شناسایی منحصربه‌فرد رنگ‌ها در تجارت و صنعت، عمدتا رنگ، ساختمان، مبلمان، ماشین‌آلات و غیره طراحی شده است.

رنگ ساندویچ پانل‌ها به صورت استاندارد سفید است. از طرفی  سازه‌ها را در رنگ های مختلف از پالت رنگ RAL ارائه می‌شوند. در زیر نمونه 13 رنگ نمونه از این پالت را مشاهده می‌کنید ‌که می‌توانید از بین آنها بهترین را برای خود انتخاب کنید. لطفا توجه داشته باشید که رنگ‌های قابل مشاهده تقریبی هستند و ممکن است بین نمایشگرها یا چاپ‌های مختلف در چاپگرهای مختلف متفاوت باشند. به اطلاع شما می‌رسانیم که رنگ بندی ساندویچ پانل‌ها در استاندارد جهانی RAL بسیار زیاد است و در این پالت تنها رنگ‌هایی قرار گرفته است که بیشتر در سراسر جهان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

انواع رنگ های RAL در رنگ ساندویچ پانل ها

از ساندویچ پانل رنگی در چه مکان هایی می توان استفاده کرد؟

ساندویچ پانل رنگی به لحاظ ماهیت، تفاوتی با یک ساندویچ پانل بی رنگ ندارد. این موضوع این معنا را می‌دهد که شما برای ساخت انواع کانکس‌ها، دیوارها، سقف‌ها و هر کاربردی که یک ساندویچ پانل معمولی به دارد را می‌توانید با استفاده از یک ساندویچ پانل رنگی داشته باشید. پس به هیچ عنوان این دو موضوع را با یک دیگر اشتباه نکنید، زیرا ساندویچ پانل رنگی، در لایه‌های داخلی دقیقا همان ساندویچ پانلی است که رنگی بر روی آن ندارد.

چگونه اقدام به خریداری کردن ساندویچ پانل به رنگ دلخواه خود کنیم؟

برای خریداری کردن ساندویچ پانل به رنگ‌ بندی‌های دلخواه بهترین روش این است که به صورت مستقیم با تولید کنندگان این محصول ارتباط برقرار کنیم. تولید کنندگان می‌توانند اطلاعاتی کامل از شما برای داشتن ساندویچ پانل با رنگبندی دلخواه شما دریافت کنند و سپس محصول مورد نظر شما عزیزان را برایتان ارائه دهند. شما می‌توانید به صورت اینترنتی این محصول را خریداری کنید و یا از طریق مراجعه به محل فروش ساندویچ پانل رنگی خود، با مشاهده کردن آن از نزدیک اقدام به خریداری کردن آن کنید.

نکته مثبت و حائز اهمیتی که در این زمینه وجود دارد این است که برخی از تولید کنندگان دارای سازندگان مخصوص به خود نیز هستند. یعنی اگر شما قصد دارید از ساندویچ پانل خریداری شده خود یک کانکس را بسازید، این سازندگان می‌توانند این کار را برای شما انجام دهند و در آخر محصول نهایی را به شما عزیزان ارائه دهند.

قیمت ساندویچ پانل های رنگی

در زمینه قیمت رنگ ساندویچ پانل‌ها باید به شما عزیزان بگوییم که اساسا این دسته از ساندویچ پانل‌ها قیمتی بیشتر از یک ساندویچ پانل بدون رنگ را دارند و این موضوع به این دلیل است که زمانی که پوشش رنگی بر روی آن‌ها قرار می‌گیرد، در واقع یک پوشش جدا از بدنه ساندویچ پانل است که قیمتی جداگانه برای خود دارد. البته این قیمت آن قدر بالا نیست که فرد نتواند آن را خریداری کند، بلکه به نوعی می‌توان گفت تا حدودی قیمت آن‌ها با یک ساندویچ پانل معمولی متفاوت است. می‌توانید از طریق انواع فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به مشاهده کردن انواع قیمت‌های ساندویچ پنل‌های رنگی کنید.

سوالات متداول

  1. چگونه می توان ساندویچ پانل به رنگ دلخواه خود را خریداری کنیم؟

با مراجعه به انواع تولید کنندگان ساندویچ پانل‌های رنگی می‌توانید به راحتی اقدام به خریداری کردن این دسته از ساندویچ پانل‌ها کنید.

  1. آیا این ساندویچ پانل ها قیمت بالایی را برای خود دارند؟

قیمت این ساندویچ پانل‌ها نسبت به دیگر ساندویچ پانل‌ها کمی متفاوت است اما آنقدر قیمت بالایی را برای خود ندارند.

  1. ساندویچ پانل های رنگی از چه متریالی ساخته شده اند؟

هر متریالی که یک ساندویچ پانل معمولی از آن‌ها ساخته می‌شود نیز ساندویچ پانل‌های رنگی از آن‌ها ساخته می‌شوند مانند فلز.

امتیازدهی