آشنایی با روش های درزبندی ساندویچ پانل

ساندویچ پانل ها، سازه های پیش ساخته ساختمانی هستند که در انواع ساندویچ پانل سقفی و ساندویچ پانل دیواری موجود هستند که برای پوشش دیوار و سقف طراحی و ساخته می شوند. نکته مهمی که در زمینه کارایی، عملکرد و بازدهی مناسی ساندویچ پانل ها اهمیت دارد، عملیات درزبندی ساندویچ پانل می باشد. به همین جهت متعلقات و تجهیزات زیادی برای درزبندی ساندویچ پانل ها در نظر گرفته شده است که با استفاده از آنها نوعی مقاومت و پوشش و شرایطی ایمنی جهت ساندویچ پانل ها در مقابل شرایط جوی نامساعد، وزش بادهای شدید، نوسانات دمایی و بارش باران ایجاد می شود.

در این مطلب با چه مواردی آشنا می شویم؟

ساندویچ پانل آلومینیومی

درزبندی ساندویچ پانل

عملیات درزبندی در اجرای ساندویچ پانل در بخشی از نقاط مثل قسمت های اورلپ یا همان نقاط همپوشانی ساندویچ پانل های سقفی برای پر کردن شکاف ها و درز ها با استفاده از نوار چسب های مخصوص، چسب سیلیکون و اسپری فوم پلی اورتان انجام می دهند. چسب پلی اورتان نیز یک چسب خیلی قوی و کار آمد به خصوص در محیز های مرطوب می باشد. از جمله نکات مهم که زمان استفاده از این چسب ها باید مراعات شود، این است که سطح زیرین بخش زیر کار پیش از چسب زدن لازم است که حتما عاری از هر آلودگی و رطوبت و کاملا تمیز باشد تا مقدار چسبندگی چسب و سطح تماس افزایش پیدا کند.

ورق فلاشینگ انواع متفاوتی با کاربری های مختلفی دارد که از جمله آن می توان به فلاشینگ زیرتاج، فلاشینگ تاج، فلاشینگ پنجره، زاویه دار کج و غیره اشاره کرد که هر در انواع دیواری آن وجود دارد و هم در انواع ساندویچ پانل سقفی آن. از دیگر ورق هایی که در نصابان برای درزبندی و آب بندی از آن به کار می برند آبرو یا ورق گاتر نام دارد. کاربرد این ورق ها نیز در هدایت و جمع بندی آب باران به بخش های انتهایی سقف های شیروانی و در آخر به سمت زمین می باشد و در اصل از جمع شدن آب باران و تماس بیشتر آن با بدنه ساندویچ پانل مانع می شود.

ساندویچ پانل پشم شیشه

گاترهای سقفی که عموما به عنوان ناودانی به کار می رود از جنس پلاستیک فشرده شده پی وی سی می باشند که در ابعاد، اشکال و ضخامت گوناگون مورد استافده قرار می گیرد که علاوه بر نوع سقفی، به شکل گاتر کف نیز وجود دارند که در کف استخرها و کف پارکینگ ها و غیره برای جمع کردن آب و هدایت آن، مورد استفاده قرار می گیرند.

از دیگر ابزارهای کارآمد برای درزبندی ساندویچ پانل و اجرای ساندویچ پانل، فیتر است، فیتر ابزاری بسیار کوچک است که بر روی گام ساندویچ پانل سقفی و در اصل نقطه هم پوشانی ورق ها می نشیند و به همان صورت نیز طراحی شده که برای نصب و پیچ شدن ساندویچ پانل ها به همدیگر از آن استفاده می کنند.

همه چیز درباره درزبندی ساندویچ پانل

نکات مهم در درزبندی ساندویچ پانل

به همین جهت می توان گفت درزبندی ساندویچ پانل ها به اندازه استحکم و ایمنی سازه مهم است. چرا که اگر این مرحله به خوبی انجام نشود از طول عمر و کیفیت سازه کم می شود و در آخر در اندک مدتی مجبور به تعمیر و یا تعویض پانل ها می شوید که این از لحاظ اقتصادی صرفه ندارد بلکه سبب خسارت مالی هم می شود. نکته مهم دیگری که وجود دارد در درزبندی ساندویج پانل ها این است که این کار را حتما به دست نصابان و متخصصین در این زمینه بسپارید، شاید نصب این سازه ها در ظاهر کار ساده ای باشد اما رعایت نکردن نکات ریزی که در این کار وجود دارد سبب می شود که به پانل ها آسیب وارد شود.

به طور مثال به هیچ عنوان برای درزبندی ساندویچ پانل ها از موادی مانند گچ یا سیمان استفاده نکنید، چرا که این موارد در صورت تماس با آب از ورق ها جدا می شوند و آب به داخل سازه نفوذ می کند. همچنین ترکیباتی مثل ایزوگام یا قیر به دلیل اینکه متشکل از مواد نفتی می باشند، ورق فلزی ساندویج پانل را دچار خوردگی می کند.

چسب درزبندی عایق ساندویچ پانل سقفی و دیواری

استفاده از چسب عایق ساندویچ پانل برای پوشاندن درزهای دیوار تولید شده است از ساندویچ پانل در بهبود عملکرد این مصالح نقش دارد. این محصول در کنار گالوانیزه و روی به مزایای استفاده از ساندویچ پانل ها می افزاید. لازم به ذکر است که نصب ساندویچ پانل خیلی آسان و سریع انجام می شود و از چسب عایق ساندویچ پانل می توان در انواع پانلهای ساندویچی به کار برد. از این چسب جهت آب بندی کانال های آب و فاضلاب و همچنین درزبندی دیوار و پنجره هم استفاده می شود، اما کاربرد اصلی آن پوشش منافذ و درزبندی انواع ساندویچ پانل های سقفی و دیواری می باشد.

 استفاده از این چسب در پانل های سقفی سبب آب بندی پانل های سقف می شود و طول عمر آن را افزایش می دهد. این چسب به دلیل دارا بودن فرمولاسیون خاص از دیگر چسب های معمولی متفاوت تر است و از خصوصیات مخصوص آن می توان به قابلیت چسبندگی بالا اشاره کرد که به همین خاطر جهت درزبندی انواع مصالح ساختمانی مانند سنگ، بتن و دیگر فلزات استفاده می شود. با این وجود سبب حفظ خاصیت ها و انعطاف پذیری این مصالح در مقابل تغییرات دمایی مثل گرمای زیاد و یخبندان می شود.

سخن پایانی

در این مقاله در رابطه با روش های مختلف درزبندی ساندویچ پانل صحبت کردیم که یکی از روش های آن استفاده از چسب مخصوص بود که همانطور که گفته شد از این چسب به دلیل کیفیت خوبی که دارد برای مصالح دیگر نیز مورد استفاده می شود و دارای عملکرد بسیاری خوبی نیز می باشد.

منبع:

RAUTA

امتیازدهی