چسب پلی اورتان چیست و چه کاربرد هایی دارد؟

احتمالا تاکنون نام چسب پلی اورتان را شنیده‌اید و به دنبال این هستید تا بدایند چسب پلی اورتان چیست . چسب‌های پلی اورتان که به عنوان چسب‌های PU نیز شناخته می‌شوند، چسب‌هایی هستند که برای سازه‌های با استحکام بالاتر مانند ساندویچ پانل سقفی  و ساندویچ پانل دیواری استفاده می‌شوند و می‌توانند هم به عنوان چسب‌های غیر الاستیک و هم به عنوان چسب‌های الاستیک دائمی استفاده شوند.

آنها بر پایه پلیمرها هستند، اما اغلب حاوی اجزای دیگری مانند افزودنی‌های مختلف هستند. چسب‌های PU اغلب به عنوان چسب‌های دو جزئی نیز استفاده می‌شوند. در این مطلب با ما همراه باشید تا در کنار اجرای ساندویچ پانل به صورت اختصاصی به این موضوع بپردازیم که چسب پلی اورتان چیست و چه کاربردهایی دارد.

چسب پلی اورتان چیست؟

پلی یورتان‌ها از واکنش یک پلیول (الکلی با بیش از دو گروه هیدروکسیل فعال در هر مولکول) با یک دی ایزوسیانات یا یک ایزوسیانات پلیمری در حضور کاتالیزورها و مواد افزودنی مناسب تشکیل می‌شوند. از آنجایی که می‌توان از انواع دی ایزوسیانات‌ها و طیف وسیعی از پلی ال‌ها برای تولید پلی یورتان استفاده کرد، طیف وسیعی از مواد را می‌توان برای رفع نیازهای کاربردهای خاص تولید کرد، مانند چسب‌های پلی اورتان.
سیستم‌های پلی یورتان (PUR) به دلیل خواص منحصر به فرد خود و امکان دادن ویژگی‌های دیگر از طریق اصلاح، از جمله پرکاربردترین چسب‌ها درزگیرها در اجرای ساندویچ پنل دیواری هستند.

سیستم‌های PUR بیشتر به دلیل خاصیت ارتجاعی درزها و پیوندهایی که ایجاد می‌کنند شناخته می‌شوند. با این حال، پلی یورتان‌ها به عنوان فرمول‌های سفت و سخت‌تر نیز وجود دارند که به عنوان چسب در بازار رایج‌تر هستند. رنگ چسب‌های پلی اورتان معمولا قهوه‌ای یا شفاف است. رنگدانه‌هایی مانند سبز و قرمز را می‌توان برای کسانی که از آن در کاربردهایی مانند اسپری استفاده می‌کنند، اضافه کرد، جایی که مهم است که آن را در ناحیه کاربرد قابل مشاهده باشد.
می‌توان آن را به عنوان اسپری پلی اورتان، برای کاربردهایی که در آن کاربرد سریع در یک منطقه وسیع مورد نیاز است، خریداری کرد. هم‌چنین به عنوان رزین پلی اورتان قابل استفاده با برس یا غلتک موجود است. روش استفاده نهایی، با غلتک دستی است. این موضوع برای اعمال یک لایه چسب یکنواخت روی یک بستر عالی می‌باشد.

یکی از بزرگترین دلایل محبوبیت چسب‌ها و درزگیرهای پلی اورتان استفاده و کاربردشان در اجرای ساندویچ پانل متراژ پایین است، آنها تقریبا به هر سطحی بدون توجه به تخلخل آن می‌چسبند. درزگیرها و چسب‌های پلی اورتان نیز در محیط‌های چالش برانگیز و مکان‌های سخت قابل استفاده هستند.

چسب پلی اورتان

چسب پلی اورتان چه کاربردهایی دارد؟

“چسب‌های پلی اورتان” تقریبا روی همه مواد معمولی، متخلخل یا غیر متخلخل، کاربرد دارند. چوب، فلزات، لاستیک، اپوکسی پخته شده، چرم، کاشی و شیشه، بسیاری از پلاستیک‌ها، بتن، آجر و غیره که برای ما یک لیست طولانی را به وجود می‌آورد. البته ناگفته نماند که این دسته از چسب‌ها بر روی پلی پروپیلن، پلی اتیلن یا موادی مانند تفلون یا سیلیکون به خوبی کار نمی‌کند و هم‌چنین سطوح مومی یا روغنی را هم دوست ندارد. چسب‌های مبتنی بر پلی اورتان می‌توانند به صورت جامد قرار گیرند و نسبتا انعطاف‌ناپذیر و شکننده شوند یا بسته به ترکیب و پرکننده‌ها، لاستیکی و انعطاف‌پذیر باقی بمانند.

چسب پلی اورتان چه کاربردهایی دارد
این دسته از چسب‌ها در بازار معمولا به عنوان درزگیر، چسب یا مواد بستر با کیفیت بالا که می‌توانند رنگ‌آمیزی شوند، برخلاف درزگیر سیلیکونی در دسترس هستند. به صورت کلی اما چسب‌های پلی اورتان کاربردهای بسیار متنوعی دارند. این کاربردها می‌تواند شامل کفپوش‌هایی باشد که اغلب به عنوان چسب فرش استفاده می‌شود، در نازک کاری‌هایی که چسب چوب و پارچه عالی است. کاربردهای صنعتی چسب‌های پلی اورتان به همان اندازه متفاوت است و عبارت‌اند از:
• ساخت و ساز
• مبلمان
• لمینیت
• دارویی
• هوافضا
• کفش
• کف‌سازی و سقف
• ریل
• روکش
• کاروان‌ها
• پانل‌های کامیون
• سردخانه‌ها
استفاده از چسب پلی اورتان نیز می‌تواند مزایای بسیاری را برای مصرف کنندگان به ارمغان بیاورد. به عنوان مثال، مزیت اصلی چسب PU، قابلیت اتصال آن است. در بسیاری از موارد، آنقدر محکم می‌چسبد که نیازی به گیره‌ها و اتصالات دیگر نیست. به این ترتیب می‌توانید بدون نیاز به صبر کردن برای خشک شدن چسب، کار را ادامه دهید. به طور کلی هم‌چنین چسب‌های پلی اورتان بادوام و انعطاف‌پذیر هستند. این بدان معنی است که آنها می‌توانند سایش و پارگی بیشتری را تحمل کنند و ترک نخورند. به همین دلیل، چسبندگی آنها بسیار طولانی‌تر از بسیاری از انواع چسب‌های دیگر است.

قیمت چسب پلی اورتان چقدر است؟

چسب‌های پلی اورتان با توجه به این‌که چه خصوصیاتی دارند و در چه مناطقی قرار است از آن‌ها استفاده شوند، قیمت موردنظر خود را پیدا می‌کنند. اگر برای شما سوال پیش می‌آید که قیمت چسب‌های پلی اورتان چه مقدار می‌باشد، توصیه می‌شود به انواع سایت‌های مورد‌نظر که در زمینه خرید و فروش این دسته از چسب‌ها فعالیت دارند، مراجعه کرده و سپس از این طریق اقدام به مشاهده کردن قیمت مربوط به “چسب‌های پلی اورتان” کنید.

قیمت چسب پلی اورتان چقدر است
هم‌چنین می‌توانید به صورت حضوری به انواع فروشگاه‌های مختلف مراجعه کرده و از این طریق اقدام به مشاهده کردن انواع قیمت‌های مربوط به این چسب کنید. به دلیل کاربرد بالایی که این دسته از چسب‌ها دارند، همواره تقاضا برای خرید این محصولات بالا می‌باشد و تولید آن نیز توسط کارخانه‌هایی که از بهترین مواد اولیه برای تولید این چسب‌ها استفاده می‌کنند، رونق دارد. ناگفته نماند که این محصول نیز مانند بسیاری از محصولات دیگر که مواد اولیه آن بسته به قیمت ارزها می‌باشد، در حال تغییر است اما می‌توانید از طریق فروشگاه‌های اینترنتی اقدام به مشاهده کردن قیمت این محصول به صورت روزانه کنید.

خرید چسب پلی اورتان چگونه ممکن می‌شود؟

اگر شما به عنوان یک تولید کننده چسب پلی اورتان فعالیت دارید، می‌توانید محصول خود را از سه طریق به دیگر افراد معرفی کنید و فروش بسیاری را برای خود داشته باشید. پس از معرفی محصولات، افراد می‌توانند به صورت حضوری و یا اینترنتی اقدام به خریداری کردن چسب پلی اورتان کنند. حال این سه روش چه چیزی می‌باشد؟
روش اول این است که محصولات خود را از طریق اینترنت معرفی کنید. در حال حاضر افراد زمان بسیاری را صرف وقت گذراندن در انواع فضاهای مجازی و یا چک کردن ایمیل‌های خود می‌کنند. می‌توانید محصولات خود را از این طریق به افراد معرفی کنید. موضوع بعدی اما این است که از کاربرد محصولتان به هنگام تبلیغ آن استفاده کنید. بسیاری از افراد هستند که نام چسب پلی اورتان را شنیده‌اند، اما نمی‌دانند که این محصول می‌تواند در چه مواردی کاربردی باشد. زمانی‌که شما تبلیغی را فراهم می‌کنید، کاربرد چسب پلی اورتان را با توجه به نیاز روزانه فرد در آن قرار دهید، به عنوان مثال، اگر در یک منطقه مرطوب قرار دارید، کاربرد درزگیر بودن این محصول را در تبلیغ خود قرار دهید.

خرید چسب پلی اورتان چگونه ممکن می‌شود
موضوع آخر این است که برای این‌که افراد بتوانند خرید این محصول را انجام دهند، باید بتوانند به راحتی با شما ارتباط برقرار کنند و این ارتباط نیز می‌تواند به صورت حضوری و یا غیرحضوری باشد. پس اگر به عنوان یک تولید کننده، مواردی که برای شما ارائه دادیم را در فروش خود قرار دهید و هم‌چنین راه‌های خرید حضوری و غیر حضوری را برای افراد ارائه دهید، می‌توانید کسب و کار بسیار خوبی را در زمینه فروش چسب‌های پلی اورتان برای خود داشته باشید.

زمان خشک شدن چسب پلی اورتان چقدر است؟

یکی از مواردی که باعث تاخیر در پروژه‌ها می‌شود، دست کم گرفتن زمان خشک شدن چسب‌ها است. وقتی کسی می‌پرسد “چسب پلی اورتان چقدر طول می‌کشد تا خشک شود؟” آنها معمولا می‌خواهند بدانند که چه مدت طول می‌کشد تا پلی اورتان کاملا مورد استفاده قرار بگیرد. بنابراین، هنگامی‌که در حال برنامه‌ریزی یک پروژه جدید هستید، تعیین زمان‌بندی مناسب بسیار مهم است، در غیر این صورت ممکن است هزینه و اعتبار شما زیر سوال ببرد. از این گذشته، هیچ کس نمی‌خواهد پیمانکاری باشد که قول می‌دهد ظرف چند روز یک قطعه را تحویل دهد، اما کار ماه‌ها طول بکشد تا به پایان برسد. پلی اورتان 2 تا 24 ساعت طول می‌کشد تا خشک شود و در 30 روز کاملا محکم می‌شود. زمان خشک شدن با توجه به نوع پلی اورتان مورد استفاده شما تعیین می‌شود. به عنوان مثال، پلی یورتان پایه آب در حدود 2 ساعت خشک می‌شود در حالی‌که پلی اورتان پایه روغن حدود 8 ساعت زمان برای خشک شدن نیاز دارد. عوامل متعددی بر سرعت خشک شدن پلی اورتان تاثیر می‌گذارد. آنها از پایه‌ای که از آن ساخته شده تا شرایطی که تحت آن اعمال می‌شوند، متغیر هستند. برخی از این عوامل عبارتند از:
• نوع پوشش پلی اورتان
• درجه حرارت
• تهویه
• رطوبت
• ضخامت کت
• کاربرد
• فرمول پایان

زمان خشک شدن چسب پلی اورتان چقدر است

نحوه استفاده از چسب پلی اورتان چقدر است؟

نحوه استفاده از انواع چسب‌های پلی اورتان بسیار ساده و راحت می‌باشد، تنها باید مشخص کنید که چه مقدار از چسب را احتیاج دارید و قصد دارید در کدام منطقه از آن استفاده کنید. در نظر داشته باشید که حتما از راهنمای محصولی که در بسته‌بندی چسب پلی اورتان قرار گرفته است، استفاده کنید تا بدانید که تا چه مقدار باید از چسبی که خریداری کرده‌اید در محل موردنظر، استفاده کنید.

سوالات متداول

1. چگونه می‌توان اقدام به خریداری کردن این دسته از چسب ها کرد؟
به راحتی می‌توانید به صورت اینترنتی و یا مراجعه به فروشگاه‌های حضوری این چسب‌ها را خریداری کنید.
2. این چسب‌ها چه کاربردی دارند؟
می‌توانید به راحتی بر روی بسیاری از انواع سطوح از این دسته از چسب‌ها استفاده کنید.
3. چه مقدار زمان طول می‌کشد تا این چسب‌ها خشک شوند؟
بین 2 الی 24 ساعت زمان نیاز است تا این چسب‌ها خشک شوند.

امتیازدهی